In pre-communistisch Rusland schijnt tijdens de clubkampioenschappen Mensjewiki-Bolsjewiki ook al eens een koning letterlijk schaakmat te zijn gezet. De historische match Romanov – Oeljanov op het eerste bord in Jekaterinenburg, 1917. Vermoed wordt dat de match al tevoren gekocht en beslist was.
Ik hoorde van een collega, die het had gehoord van een kennis die iemand kent die werkt op de Nederlandse ambassade in Moskou. In de Pravda schijnt vorige week een belangwekkend artikel te hebben gestaan, dat in de kop meldde:
arri Kasparov, uchastvuyuschih v prodazhah storona matov
Volgens mijn lerares Chinees is de Nederlandse vertaling:
Garry Kasparov betrokken bij verkoop van partij matten
Het oorspronkelijke artikel ging echter over:
Legendarnyj shahmatnaya igra zakanchivayets’a v Tramvajnoye depo
Ergens is er in de communicatie dus iets goed fout gegaan.
Ik kreeg zo juist een telex van de hoofdredacteur van de Pravda, die van zijn kennis die iemand kent die werkt op de Nederlandse ambassade in Moskou, net had gehoord, dat ik de kop van het artikel niet goed heb overgenomen van mijn collega, die het had gehoord van een kennis die iemand kent die werkt op de Nederlandse ambassade in Moskou. De juiste kop is:
Garri Kasparov uchastvuyet v prodazhah kovriki
Beste Paulus,
Mijn tegenzet is: Kf6 d4 mat.
O ja, Russen spreken over het algemeen geen Slowaaks! Ik denk dat jij om 0:36 uur met de laatste voorlaatste regel bedoelt:
“Legenda zakanchivayets’a igra v shahmaty v tramvajnyh depo”
Jij begint dit keer, met zwart.
E2 – E4 dat zijn 2 octaven die zelfs voor hoge coloratuursopranen nauwelijks te zingen zijn. Of deze eenvoudige trambestuurder zulk een bereik heeft lijkt mij edoch vrijwel onmogelijk en dientengevolge ook een onmogelijke opening.
Beste Donnerweder, het mag toch duidelijk zijn dat onze Friese vriend It Spec het niet over octaven heeft als hij E2-E4 zegt? Denk eens na. Trambestuurders. Reizen. Afstanden afleggen.
Overigens doet de Fries wel een vreemd voorstel om te beginnen, want de E2 loopt van Londen via Milaan naar Brindisi en de E4 loopt van Lissabon via Frankfurt en Stockholm naar Helsinki. De kruising is dus ergens in Duitsland, en naar mijn bescheiden inzicht zijn er geen trams – noch herders – die het tot daar redden.
Trams redden het gerust wel tot in Duitsland, mits er maar genoeg stroomdraad onder de juiste spanning (750V ?)boven het wegdek hangt en er in de weg verzonken gootjes aanwezig zijn om het geheel naar Duitsland te geleiden.
Of herders het tot daar redden is afhankelijk van de grootte van hun kudde.
Onzin: ons hoef je echt de weg van Duitsland naar Nederland en terug niet uit te leggen: die können wij schoon jaren.
Als trambestuurder zou ik maar met E2-E4 beginnen en kijk uit voor de herders………..
Meneer Harmsen (ja, wij wonen in hetzelfde bejaardentehuis) zij het laatst nog tegen mij: Sinds ik met pensioen ben, zijn de trambestuurders van de RET er behoorlijk op achteruit gegaan.
Hm, ik meende toch dat Kooijman vroeger op de bus zat, achter het stuur. Zo zie je maar weer: als men even niet naar de televisie kijkt, blijkt ineens dat ontwikkelingen in de platte figuratie zich hebben voorgedaan.
Men schaakt zelfs in diensttijd?!
Kooiman zat op bus 52. Dat was die met een aanhangwagen.
O jawel hoor: Rotterdamse trams hadden vroeger een stuurwiel.
Maar het stelt me enigszins teleur van deze Kasparov: duidelijk een gekochte wedstrijd geweest.
Een enquêtecommissie onder leiding van Van der Ham en Van Staaij zal klaarheid brengen.
Gek dat Neuzel dat niet schijnt te weten. Gezien zijn taalgebruik zou je denken dat hij een Rotterdammer is. Utrechter kan natuurlijk ook. Maar in 020 hadden trams vroeger ook zo’n wiel.
Trams hebben een heleboel wielen.
Jeettje, niet ieder wiel is een stuurwiel te zijn.
Inderdaad, heer Monkie, het zijn niet hoeft te.
Echter in onderhavig geval werd het houten stuurwiel gebruikt om de stroomtoevoer te regelen en alzodoende de tram in beweging te zetten, de snelheid te reguleren en te stoppen.
Kom daar maar eens om bij een stuurwiel in een bus of auto: dat is veel minder multifunctioneel.
Beste Haes, als klein jongetje heb ik al goed opgelet als ik op het voorbalkon stond. Jeetje heeft gelijk dat wiel was voor het regelen van de snelheid. Voor de kenners; er werd een shuntweerstand mee bediend. In ieder geval was dat in 020 zo. Ik sluit niet uit dat in dat in 070 de trams voorzien zijn van een stuurwiel en fuseepennen, want daar schijnt nog wel eens iets te ontsporen.
Uit de tijd dat mijn vader nog op de bok stond bij een Rotterdamsche vierasser, herinner ik mij dat men toen ook al beschikte over z.g. “zandkasten” vóór de wielen om af en toe een noodstop te maken. In onvoorziene noodgevallen (koe op de rails) kon gebruik worden gemaakt van sleepankers als een conducteur over het daartoe benodigde athlethisch vermogen beschikte. Overigens is mij niets bekend van één stuurwiel; alle 16 wielen stuurden mee; op aanwijzing van de rails. Ik herinner mij nog het bloedstollende piepen van de wielen van Lijn 10 bij het indraaien van de remise aan de Kootsekade; een tragisch geval van onderstuur waar mijn moeder steeds overstuur van raakte.
Werd tijd dat ie ‘s uit z’n ivoren toren kroop, maar dit lijkt me toch een vrij slechte openingszet.
Begrijpelijk dat die trambestuurder direct op de rem heeft getrapt. Die remiser voor.
Misschien kan Bøs Shøwfeur ons nog van inzichten voorzien.
Die trambestuurders in Azerbedjan zijn vrij sterk dan…als zelfs Gary Kimovich ze niet weet te verslaan.
In pre-communistisch Rusland schijnt tijdens de clubkampioenschappen Mensjewiki-Bolsjewiki ook al eens een koning letterlijk schaakmat te zijn gezet. De historische match Romanov – Oeljanov op het eerste bord in Jekaterinenburg, 1917. Vermoed wordt dat de match al tevoren gekocht en beslist was.
Kasparov wou een dame slaan, maar gelukkig kon de trambestuurder die zet verhinderen.
Een paard slaan bij een remise vind ik erger.
Deze titel lijkt mij wat misleidend.
Aangezien het gevecht in de remise eindigde, is het dan niet zo dat het hier een zgn. patpartij betreft?
Gazpodim Pavlov: Ni panjatne! Takoi privjet, takoi advet. Garasho, Pazjalste
Ik hoorde van een collega, die het had gehoord van een kennis die iemand kent die werkt op de Nederlandse ambassade in Moskou. In de Pravda schijnt vorige week een belangwekkend artikel te hebben gestaan, dat in de kop meldde:
arri Kasparov, uchastvuyuschih v prodazhah storona matov
Volgens mijn lerares Chinees is de Nederlandse vertaling:
Garry Kasparov betrokken bij verkoop van partij matten
Het oorspronkelijke artikel ging echter over:
Legendarnyj shahmatnaya igra zakanchivayets’a v Tramvajnoye depo
Ergens is er in de communicatie dus iets goed fout gegaan.
Ik kreeg zo juist een telex van de hoofdredacteur van de Pravda, die van zijn kennis die iemand kent die werkt op de Nederlandse ambassade in Moskou, net had gehoord, dat ik de kop van het artikel niet goed heb overgenomen van mijn collega, die het had gehoord van een kennis die iemand kent die werkt op de Nederlandse ambassade in Moskou. De juiste kop is:
Garri Kasparov uchastvuyet v prodazhah kovriki
Beste Paulus,
Mijn tegenzet is: Kf6 d4 mat.
O ja, Russen spreken over het algemeen geen Slowaaks! Ik denk dat jij om 0:36 uur met de laatste voorlaatste regel bedoelt:
“Legenda zakanchivayets’a igra v shahmaty v tramvajnyh depo”
Jij begint dit keer, met zwart.
E2 – E4 dat zijn 2 octaven die zelfs voor hoge coloratuursopranen nauwelijks te zingen zijn. Of deze eenvoudige trambestuurder zulk een bereik heeft lijkt mij edoch vrijwel onmogelijk en dientengevolge ook een onmogelijke opening.
Beste Donnerweder, het mag toch duidelijk zijn dat onze Friese vriend It Spec het niet over octaven heeft als hij E2-E4 zegt? Denk eens na. Trambestuurders. Reizen. Afstanden afleggen.
Overigens doet de Fries wel een vreemd voorstel om te beginnen, want de E2 loopt van Londen via Milaan naar Brindisi en de E4 loopt van Lissabon via Frankfurt en Stockholm naar Helsinki. De kruising is dus ergens in Duitsland, en naar mijn bescheiden inzicht zijn er geen trams – noch herders – die het tot daar redden.
Trams redden het gerust wel tot in Duitsland, mits er maar genoeg stroomdraad onder de juiste spanning (750V ?)boven het wegdek hangt en er in de weg verzonken gootjes aanwezig zijn om het geheel naar Duitsland te geleiden.
Of herders het tot daar redden is afhankelijk van de grootte van hun kudde.
Onzin: ons hoef je echt de weg van Duitsland naar Nederland en terug niet uit te leggen: die können wij schoon jaren.
Als trambestuurder zou ik maar met E2-E4 beginnen en kijk uit voor de herders………..
Logisch dat Kasparov een matpartij begint nadat de trambestuurder Garry’s dame had geschaakt.
Meneer Harmsen (ja, wij wonen in hetzelfde bejaardentehuis) zij het laatst nog tegen mij: Sinds ik met pensioen ben, zijn de trambestuurders van de RET er behoorlijk op achteruit gegaan.
Hm, ik meende toch dat Kooijman vroeger op de bus zat, achter het stuur. Zo zie je maar weer: als men even niet naar de televisie kijkt, blijkt ineens dat ontwikkelingen in de platte figuratie zich hebben voorgedaan.
Men schaakt zelfs in diensttijd?!
Kooiman zat op bus 52. Dat was die met een aanhangwagen.
Deze dus:
http://www.openbaarvervoerinboskoop.nl/rubrieken/bussenvantoen/Foto/Deel041/RET_406+1001_1953_Rotterdam_CS_NZ_%281%29__fotoJanVoerman.jpg
Inderdaad, dat is de Kooimanbus of Maastunnelexpres.
Zo te zien was dit aan de achterkant van het Centraal Station.
Klopt, op de kop van de singel, meen ik. Op de achtergrond het Groothandelsgebouw.
Ik vindt de kwalificatie trambestuurder geen recht doen aan deze tramlegende. Trouwens, een tram heeft helemaal geen stuur.
O jawel hoor: Rotterdamse trams hadden vroeger een stuurwiel.
Maar het stelt me enigszins teleur van deze Kasparov: duidelijk een gekochte wedstrijd geweest.
Een enquêtecommissie onder leiding van Van der Ham en Van Staaij zal klaarheid brengen.
Gek dat Neuzel dat niet schijnt te weten. Gezien zijn taalgebruik zou je denken dat hij een Rotterdammer is. Utrechter kan natuurlijk ook. Maar in 020 hadden trams vroeger ook zo’n wiel.
Trams hebben een heleboel wielen.
Jeettje, niet ieder wiel is een stuurwiel te zijn.
Inderdaad, heer Monkie, het zijn niet hoeft te.
Echter in onderhavig geval werd het houten stuurwiel gebruikt om de stroomtoevoer te regelen en alzodoende de tram in beweging te zetten, de snelheid te reguleren en te stoppen.
Kom daar maar eens om bij een stuurwiel in een bus of auto: dat is veel minder multifunctioneel.
Beste Haes, als klein jongetje heb ik al goed opgelet als ik op het voorbalkon stond. Jeetje heeft gelijk dat wiel was voor het regelen van de snelheid. Voor de kenners; er werd een shuntweerstand mee bediend. In ieder geval was dat in 020 zo. Ik sluit niet uit dat in dat in 070 de trams voorzien zijn van een stuurwiel en fuseepennen, want daar schijnt nog wel eens iets te ontsporen.
Uit de tijd dat mijn vader nog op de bok stond bij een Rotterdamsche vierasser, herinner ik mij dat men toen ook al beschikte over z.g. “zandkasten” vóór de wielen om af en toe een noodstop te maken. In onvoorziene noodgevallen (koe op de rails) kon gebruik worden gemaakt van sleepankers als een conducteur over het daartoe benodigde athlethisch vermogen beschikte. Overigens is mij niets bekend van één stuurwiel; alle 16 wielen stuurden mee; op aanwijzing van de rails. Ik herinner mij nog het bloedstollende piepen van de wielen van Lijn 10 bij het indraaien van de remise aan de Kootsekade; een tragisch geval van onderstuur waar mijn moeder steeds overstuur van raakte.
Werd tijd dat ie ‘s uit z’n ivoren toren kroop, maar dit lijkt me toch een vrij slechte openingszet.
Begrijpelijk dat die trambestuurder direct op de rem heeft getrapt. Die remiser voor.
Daar zal die Russische dictator van een Poetin wel weer achter zitten: provocaties van een trambestuurder in de hoop zo Kasparov mat te zetten.
Volgens mij herken ik de An Passantslaan in Witte Paarden.
Wel nee, dat is de patstelling.
Ah ik snap hem. Gevecht: pats! pats! pats! De telling bepaalt de winnaar!
In de Koningslaan in Brussel zeker?
Volgens mij in remise Havenstraat of Remise Lekstraat.