Toen de vijftienjarige Demi uit Dordrecht door haar mentor gevraagd werd om langs te komen op de ouderavond en “degene die haar helpt met haar huiswerk” mee te nemen, wist ze wat haar te doen stond. De havo-scholiere nam haar vader Anton, moeder Belinda en een laptop met ChatGPT mee naar de ouderavond op CBS De Meerkoet.
“Ehm, ja, ik dacht eigenlijk dat je alleen met je ouders zou komen”, begint Martine, docent Nederlands en mentor van Demi. “Ik wil het even hebben over je huiswerk en de opdrachten die je inlevert. Je kreeg bijvoorbeeld laatst een schrijfopdracht mee naar huis, maar het resultaat kwam over alsof je het niet helemaal zelf had geschreven. Heel generiek en onpersoonlijk.”
Demi knikt verveeld. “Ohja, dat kan kloppen. Dit is een gratis versie, die werkt nog niet zo goed”, zegt ze wijzend op de laptop. Demi’s moeder Belinda tikt haar man Anton aan. “Ik zei toch dat we haar de betaalde versie hadden moeten geven”, sist ze.
“Dus je hebt het niet zelf geschreven?”, vraagt Martine. “Sorry, juf Martine, als ik even mag inbreken”, zegt vader Anton. “Maar kijk jij die opdrachten nog handmatig na? Daar heb je allemaal tooltjes voor, hè. Bespaart je bakken met tijd.”
“Nou, het is niet de bedoeling da-”, vervolgt Martine, maar hij wordt onderbroken door Demi, die iets intypt op haar laptop. “Ik heb het even gevraagd aan ChatGPT en die zegt ook dat je het gewoon door AI kan laten nakijken en dat het dan helemaal niet opvalt als het niet zo persoonlijk is.” Vader Anton knikt. “Je moet dat even checken bij je belastingadviseur, volgens mij kan je dat gewoon aftrekken. Of misschien zelfs helemaal declareren bij de school.”
Demi schuift haar laptop naar haar mentor toe. “Misschien kan je het anders het beste even een-op-een met ChatGPT bespreken als je een probleem hebt met die schrijfopdracht? Hij is namelijk mijn begeleider op dat gebied.” Demi en haar ouders staan op. “Jullie komen er samen wel uit, toch?”
