Studio Speld / YT - NOS

Studio Speld / YT - NOS

Experiment met rekeningschaatsen bij 10.000 meter

Het IOC voert tijdens de 10.000 meter van vrijdag een experiment uit met rekeningschaatsen. De deelnemende schaatsers gaan per seconde dat ze op het ijs staan een bedrag betalen. Op die manier wil de sportbond de kosten van het prepareren van de ijsbaan – denk aan de kosten van een zamboni – neerleggen bij degene die er het meest gebruik van maken: de langeafstandsschaatsers.

“Iemand die 10 kilometer over het ijs rijdt, doet daar langer over dan een sprinter die aan de 500 meter meedoet, en beschadigt het ijs veel meer. Daar werd totaal geen rekening mee gehouden. We gaan nu kijken of we dat met rekeningschaatsen wat eerlijker kunnen maken. Er komen grote matrixborden naast de baan te staan waar opstaat welk bedrag de schaatsers na afloop moeten betalen”, legt een IOC-woordvoerder uit.

Patrick Roest is een van de deelnemers aan het experiment. Hij is niet enthousiast over het plan. “Ik vind het helemaal geen goed systeem. Als het dan toch zonodig moet, waarom dan niet per rondje betalen? Nu ga je krijgen dat mensen heel hard gaan sjezen om zo weinig mogelijk te hoeven betalen. Daarmee wordt de kans op valpartijen en beschadigd ijs juist alleen maar groter.”

Het IOC wijst er nog op dat het voor de deelnemers belangrijk is om in de goede baan te blijven rijden gedurende de race. “Anders raakt het systeem in de war. We hebben de coaches op het belang daarvan gewezen.”


Uw reactie telt. Juist nu.

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

Technisch blijkt het rekeningschaatsen niet haalbaar omdat de deelnemers geen kenteken hebben. Het rugnummer is niet bruikbaar om iemand te identificeren omdat eenzelfde rugnummer door meerdere deelnemers in verschillende disciplines wordt gebruikt. Bovendien is het rugnummer niet gekoppeld aan een domicilieadres waar de factuur naartoe gestuurd kan worden. Daarom heeft het Olympisch Comité beslist om tolhuisjes met slagboom in elke baan te zetten, naar model van de Franse snelwegen. Er wordt nog overlegd of ook toltunnels in het stadion gebouwd kunnen worden.

Reageer
gravatar

★★★★★

Andre van den Ende, voor de waardering van zo’n vreselijk goed idee hoef ik niet lang te twijfelen

De sterren worden deze ene keer aan mij vergoed door de Koninklijke Nederlandse Schaatsbond (KNSB) en de gemeente Heerenveen.

Reageer
gravatar

Sjurt trek!!

En dan het publiek er dichter omheen zetten.
Dan kan het allemaal in een kwart-halletje van tegenwoordig!

Kunnen we dat duwen en trekken en vallen beter zien.
Leuk hoor!

Reageer
gravatar

Nils van der Ploeg zal wel weer flink opspelen tegen de Nederlandse Schaatslobby (Dutch Skating Lobby – Red.). Heeft de NSL al gedacht aan een beter antwoord dan de vorige keer?

Reageer
gravatar

Het is een goede oplossing voor Friesland nu de Elfstedentocht nooit meer geld in het laadje zal brengen. Thialf in Heerenveen kan flink wat geld goed gebruiken. In de spits kunnen de inkomsten flink oplopen.

Reageer