Goed nieuws voor alle actieve online en offline shoppers. Grote merknamen zoals H&M, Zara, Primark en nog veel meer winkels die graag hun steentje bijdragen aan de snelle productie van kleding, oftewel fast fashion, introduceren een nieuwe kledingtrend: kleding die zichzelf verbrandt na 1 keertje dragen.
Een voordeel is dat kopers zich nu niet meer schuldig hoeven te voelen wanneer ze dat topje dat in de winkel nog erg leuk stond, na één keertje dragen achterin de kledingkast verdwijnt. Scheelt toch weer wat kastruimte. Daarnaast is het ook trendbewust, want dat topje dat je in een oogopslag hebt gekocht is toch binnen no-time weer uit de mode. Zo snel kan fast fashion zijn.
Ook is de kledingtrend zeer milieubewust. Nadat je besloten hebt het topje helemaal niet meer te dragen, kun je deze ook niet meer terugsturen met een transportvrachtauto. Dit scheelt een enorme hoop benzine. Overigens hoeft een groot deel van de kledingbedrijven zelf niet meer te beslissen of ze de geretourneerde kleding verbranden of weggooien, dus het is ook nog eens tijdsefficiënt.
Met deze nieuwe ontwikkeling hoop de fast fashion industrie dat ze nog sneller kunnen produceren en verkopen. Mode-icoon Matthijs Lagerfield is heel enthousiast over een prototype langemouwenshirt die hij net aan heeft gehad. ‘‘Hot. Echt helemaal on fire.’’ Hij knikt tevreden. ‘‘De turbo super sonic fast fashion revolutie komt eraan.’’