Een nieuwe studie naar het hardnekkige probleem van de toenemende verkeersdrukte heeft in Den Haag voor de nodige beroering gezorgd. Het onderzoek, uitgevoerd in opdracht van minister Eurlings van V&W, stelt dat “het hoge aantal auto’s wellicht de belangrijkste oorzaak van het fileprobleem is.” Volgens minister Eurlings, die het rapport gistermiddag in ontvangst nam, betekent dit “een ware revolutie in het denken over verkeersdrukte.” Het rapport werd kamerbreed met enthousiasme ontvangen.
De VVD-fractie heeft bij monde van Paul de Krom de hoop uitgesproken dat er nu een eind komt aan het “automobilistje pesten”. De Krom: “Het is nu voor eens en altijd duidelijk dat het probleem niet ligt bij de automobilist, maar bij de auto. Laten we daar dan de komende tijd onze aandacht op richten.” Ook Wijnand Duyvendak van Groenlinks is verheugd met het rapport. “De eeuwige claim van rechts dat er te weinig wegen zijn heeft met dit rapport alle legitimiteit verloren.” Volgens minister Eurlings maken deze bevindingen een hele reeks van nieuwe maatregelen mogelijk. Welke dat precies zijn is onderwerp van een volgend onderzoek.
Welk licht heeft dit onderzoek gedaan?
Sinds mijn jeugd in Hoogezand-Sappemeer zijn de beide veendorpen onaangenaam ver uit elkaar gedreven. Het aanleggen van een brede strook asfalt tussen Hoogezand en Sappemeer, de Burgemeester Boekhoven Boulevard, heeft niet mogen baten. Integendeel, het fileleed in deze voorheen zo rustieke en rustige gemeente is thans politieke prioriteit nummer 1. De suggestie van Automobeslist, #3, om de afstand tussen beide dorpen H en S nog verder te vergroten, is een interessante. De plaatselijke politiek zal dan ook haar aandacht moeten richten op het nog verder tegen elkaar opstoken van de Hoogezaandsters en Sap’meerders.
Wat een onzinnige conclusie. De files worden overduidelijk veroorzaakt doordat de steden te dicht bij elkaar liggen. Zet 1000 auto’s op een weg van 5 kilometer lang en ze rijden bumper aan bumper. Op een weg van 50 kilometer kunnen diezelfde 1000 auto’s zich prima verspreiden. In werkelijkheid staan er honderduizenden auto’s stil in de file, dus zal ook het wegennet honderden malen langer moeten zijn. Een afstandje Amsterdam – Utrecht van circa 30 kilometer is vragen om problemen. Dan passen er hoopop 25000 auto’s op drie rijstroken. Verplaats Amsterdam naar Den Helder en Utrecht naar Maastricht en je zult zien dat de auto’s zich over het hele traject van 220 kilometer gaan uitsmeren. Zelfs bumperkleven wordt dan onaantrekkelijk, want bij zo’n grote afstand kun je beter je voorganger vragen om met je te carpoolen. En dat helpt ook weer in de filebestrijding.
Ik pleit voor harde aanpak van de planologen die dorpen en steden te dicht bij andere dorpen en steden plannen. Helemaal tegen elkaar aan mag weer wel. Je hoort immers nooit een melding van een file tussen Hoogezand en Sappermeer.
Een samenscholings verbod op auto’s!
Het is zo klaar als een klontje, dat niet de automobolist, nog het te veel aan auto’s de oorzaak van de files is. Dit rapport is een blunder van de derde plank van boven (links, achteraan) De werkelijke oorzaak zit in het samen reizen. Opvallend is, dat immer auto’s met elkaar in de file staan. Uit waarnemingen is tevens gebleken, dat als een klein aantal auto’s de neiging krijgt op elkaar te gaan wachten, er al ras vele volgen. In minder dan geen tijd heb je dan een fikse file. Reis eens alleen! Probeer eens een stuk verlaten weg uit en ga daar alleen in de file staan. U zult verrast staan, van de heilzame werking, die hiervan uit gaat. Reis niet langer samen. Reis alleen! Allee, dat maakt een einde aan de file-problematiek.