Attractiepark Walibi heeft vandaag naar buiten gebracht dat ze door alle commotie hun nieuwe promotievideo definitief niet meer online zullen zetten. Horrorliefhebbers genoten tot twee keer toe van de excuses die Walibi maakte in een statement. “Doodeng, het voelde als een soort jump scare toen ik Instagram opende en dat statement van Walibi las”, zegt horrorfan Defne (33). “Ik schrok me he-le-maal rot. Ik zat helemaal te rillen en te sidderen. Kippenvel.”
Het pretpark geeft aan dat de beelden gevoelig ‘zouden kunnen liggen’ en betreurt dat ‘sommige mensen zich hierdoor gekwetst voelen’. Verder willen ze vooral benadrukken dat de commercial niet zo bedoeld is en verkeerd wordt opgevat. Natuurlijk wilden ze met een video waarin een vrouw wordt vermoord, geweld niet ‘promoten’ of ‘normaliseren’, dat moet de kijker ook wel een beetje begrijpen toch? Walibi geeft aan j́uíst voor inclusiviteit en respect te staan en ondersteunt geen enkele vorm van geweld. Dus ook niet in hun video waarin ze een vrouw vijlen en vermoorden. Tot slot benadrukken ze in hun ‘excuses’ dat ondanks de gruwelijke recente gebeurtenissen je wel gewoon fictie mag maken.
“Walibi is en blijft dé place to be als je lekker wil griezelen”, zegt Pim (21). “Ik hou van horror, van alles wat eng is eigenlijk, dus die statements waren smullen voor mij. Vooral die eerste, maar die tweede mocht er ook zijn. Vrij bizar van Walibi natuurlijk, maar als horrorliefhebber kan je het niet beter treffen. Als ik Walibi was geweest zou ik ook met dat eerste statement reclame maken voor de Fright Night.”