Het is een bekend beeld geworden: de eenzame kassamedewerker die wat voor zich uitstaart terwijl alle supermarktklanten resoluut naar de zelfscan lopen. Steeds meer kassamedewerkers voelen zich daardoor eenzaam. Zogenoemde kletsklanten zouden met een praatje bij de kassa de eenzaamheid moeten verhelpen.
“Er gaat wel eens een dienst voorbij waarin ik helemaal niemand spreek”, zegt Bente (17), die sinds kort achter de kassa zit. “Terwijl ik juist zo graag mijn kennis wil inzetten voor de klant. Ik heb alle codes van groenten en fruit uit mijn hoofd geleerd. Komkommer? 84131. Conference peren? 3017. Wil je er nog meer horen?”
Mensen die wat extra tijd hebben om boodschappen te doen, kunnen zich opgeven als kletsklant. “Ik ben vorige week begonnen als kletsklant en het geeft veel voldoening”, vertelt de 66-jarige Anja uit Utrecht. “Meestal haal ik veel groenten en fruit. Dan kan de kassamedewerker lekker veel afwegen en zich nuttig voelen”, zegt ze. “Daarna vraag ik of ze toch alle groenten en fruit weer van de bon af willen halen. Zo is er genoeg tijd om samen de diepte in te gaan.”