Het Rijksmuseum opent vandaag een speciale tentoonstelling met foto’s die in diverse musea gemaakt zijn door partners van influencers. Op de foto’s is te zien hoe verschillende mensen met heel veel volgers naar een doek in een museum staren. Het Amsterdamse Rijksmuseum speelt daarmee in op “hedendaagse trends”.
“Wat zie je als je nu door een groot museum loopt? Kunstwerken. Wat zie je nog meer? Influencers die heel lang poseren voor een doek en doen alsof ze naar een schilderij kijken”, legt een woordvoerder van het Rijksmuseum uit. “Het is daarmee een wezenlijk onderdeel van de museumervaring geworden. Het levert meestal een hoop likes en reacties op, dus kennelijk zal er toch vraag naar zijn. Bovendien hebben de partners er vaak zuchtend en steunend een hoop werk ingestoken, daar willen we ze voor belonen.”
Op de foto’s is te zien hoe diverse influencers voor werken van bijvoorbeeld Pablo Picasso, Jheronimus Bosch, Vincent van Gogh en Rembrandt staan. De tentoonstelling, die ruimtes heeft met thema’s als ‘Kylie Jenner’, ‘Willekeurige Instagram-modellen’ en ‘TikTokkers die een serieuzer imago willen’, loopt tot en met 31 augustus 2025.
