Olivia (17) uit Bussum is helemaal klaar voor haar eindexamens. Waar haar klasgenoten al weken of maanden zitten te ploeteren, heeft de havo-scholiere een geheel eigen manier verzonnen om te blokken: microlearning. “Ik open die boeken af en toe een paar minuutjes, that’s it. Verder kijk ik er niet naar om.”
Microlearning, in de wandelgangen ook wel bekend als ‘De Olivia-methode’, draait om het telkens tot je nemen van een hele kleine dosis informatie. “Dan moet je echt denken aan een alinea, of soms alleen een zinnetje. Hier, in het geschiedenisboek bijvoorbeeld: ‘Omstreeks 1430 kwamen de meeste Nederlanden (Lage Landen) onder één vorst: Filips de Goede, de hertog van Bourgondië’. Dat lees ik en daarna sluit ik het boek weer. Dan weet ik het gewoon en vergeet ik het niet meer. Stel me nu een vraag over die Willem de Goede, de hertog van Normandië, en ik weet het antwoord.”
Olivia kan microlearning aan iedereen aanraden. “Het kost je maar een paar minuten per dag. Of ik m’n examens haal weet ik niet, maar ik heb tenminste wel als enige lekker van het zonnetje genoten.”
