ChatGPT is berucht om zijn energie- en waterverbruik bij elke simpele vraag. De dienst is daarmee niet alleen: ook Michel, werknemer en vraagbaak op kantoor bij ADNF Systems, verspilt een hoop water en energie bij elke vraag. “Ik doe dit al jaren, bij ChatGPT maken ze er een hoop poeha over, maar ik vind het heel normaal om even stoom af te blazen als iemand je net een vraag heeft gesteld.”
“Michel, heb je nog verbeterpunten voor deze mail?” vragen we hem. Hij zucht en loopt naar de kraan, die hij zo ver mogelijk opendraait. Dan geeft hij, langzaam, antwoord, terwijl de kraan de wasbak vult.
“Hm, ik zou sowieso even kijken naar de opbouw”, zegt Michel. “Misschien ook beginnen met een beetje positieve feedback en daarna pas die kritische punten benoemen. En ik zou ook niet direct dreigen met HR, maar dat later pas doen, of eventueel bij een follow-up-mailtje.” De kraan staat nog altijd aan en het is moeilijk om Michel te verstaan. Er ligt inmiddels een laagje water in de bedrijfskeuken.
We bedanken Michel voor zijn hulp, terwijl het water richting de stopcontacten stroomt. Hij stopt zijn lege blender in het stopcontact en zet ‘m aan. “Nee geen probleem hoor, ik ga buiten even een luchtje scheppen en een boom kappen als jullie het niet erg vinden.”
