De Filmacademie van Amsterdam opent een nieuwe afdeling. Naast de afdelingen voor fictie en documentaire is het voor studenten nu ook mogelijk om zich te specialiseren op het gebied van herkenbare filmpies voor op de socials.
“Ook de Filmacademie moet met de tijd mee”, vertelt directeur Tzara Tristana. “Mensen zien meer films dan ooit, maar dan niet de traditionele cinema van Tarkovsky of Apichatpong Weerasethakull, maar meer de geinige filmpies op social media. Als opleiding beweeg je dan mee met je publiek.”
Bij de opleiding leren studenten alle facetten van het maken van Instagram reels, TikToks en YouTube shorts. “Het is voor sommige studenten een klein beetje wennen, zeker als ze meer een achtergrond in klassieke cinema hebben. Op de vraag wat het allerbelangrijkste is dat je met je publiek kunt bereiken geven velen het antwoord ‘emotie’, terwijl dat natuurlijk ‘herkenbaarheid’ moet zijn.”
Lessen gaan bijvoorbeeld over de werking van een ringlight, of over wanneer je de term ‘POV’ kan gebruiken in de caption bij je filmpje. Ook zijn er gastcolleges van TikTokkers die al veel volgers hebben verzameld met het maken van herkenbare filmpies, bijvoorbeeld over Marktplaats-ergernissen, of over elektrische fietsen.
De opleiding is een uitkomst voor studenten die snel resultaat willen zien. “Waar studenten bij de traditionele fictie een heel jaar zitten te beunen op één afstudeerfilm, kun je bij deze afdeling op 1 dag al meerdere filmpies maken over ‘hoe het voor Amsterdammers is om buiten de ring te zijn’. Je gaat je haast afvragen waarom je het nog anders zou doen.”
