Barbie zorgt opnieuw voor een onrealistisch schoonheidsideaal. Veel jonge kinderen willen net zo veel microplastics in hun brein als de Amerikaanse pop van Mattel.
“Barbie is voor veel kinderen nog steeds de droom: een succesvolle, knappe vrouw met een brein tjokvol microplastics”, legt cultuurwetenschapper Yvonne de Vlugt uit. “Maar voor de meesten van ons is dat helemaal niet haalbaar.”
Volgens De Vlugt kunnen met name de jongere generaties een ongezonde obsessie ontwikkelen met in het brein genestelde microplastics. “Natuurlijk, een beetje microplastics in je brein, dat willen we allemaal. Maar het slaat echt door. Ik lees berichten van jonge meisjes die de hele dag door op lege PET-flessen kauwen om net zoveel microplastics in hun brein te krijgen als Barbie.”
Mattel, het moederbedrijf van Barbie, lijkt begrip te hebben voor de kritiek. Op Instagram kondigen ze een gloednieuwe Barbie aan: Barbie met een stukje mensenbrein, met daarin menselijke hoeveelheden microplastics.
![](https://hooiberg.speld.nl/wp-content/uploads/2024/11/Blowen-900x200-1.png)