Shutterstock / VH-studio

Shutterstock / VH-studio

Wij interviewden minderjarigen over botoxreclames en vonden dat ze eigenlijk wel wat lipfiller konden gebruiken

Cosmetische behandelingen zoals botox, lipfillers en borstvergrotingen worden online flink gepromoot, ook onder jongeren. Terwijl zulke reclames gericht aan minderjarigen volgens de Nederlandse Reclame Code niet zijn toegestaan; ze zouden bijdragen aan het vergoten van onzekerheid en de bereidheid van jongeren verhogen om iets aan zichzelf te laten doen. Wij spraken hier een aantal minderjarigen over.

“Ik merk dat ik er onzeker van word, dan zie ik een mooie vrouw met dikke lippen en dan denk ik alleen maar: dat heb ik niet”, vertelt Cathelijne (14). Hoewel Cathelijne ook wel echt nogal dunne lippen heeft, als je het al ‘lippen’ kunt noemen, begrijpen we haar zorgen.

Ook de 16-jarige Sam krijgt vaak video’s te zien waarin influencers hun cosmetische behandelingen promoten. “Het lijkt mij wél heel eng,” vertelt Sam wanneer wij haar uitleggen dat zo’n klein prikje echt niet zo pijnlijk is maar wel heel veel plezier kan opleveren.

Op de vraag of Sam weleens reclames krijgt voor haar luie oog of haar beginnende fronsrimpel kregen wij helaas geen antwoord.


Uw reactie telt. Juist nu.

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *