Shutterstock / Miljan Zivkovic

Shutterstock / Miljan Zivkovic

TLDR voortaan afgekort tot TL

[Longread]

De afkorting TLDR wordt voortaan afgekort tot TL. Dat maakt Cambridge Dictionary bekend. De lettercombinatie TL;DR is meer dan twintig jaar geleden ontstaan op het internet, om aan te geven dat je een tekst niet hebt gelezen omdat het veel te lang is. Echter, met de aandachtsspanne van de gemiddelde lezer tegenwoordig, blijkt TL;DR te lang om helemaal af te lezen.

Ontstaan TL;DR
De term werd voor het eerst gebruikt rond begin 2000 op internetfora en in de vroege dagen van sociale media, zoals Reddit. Het werd vooral gebruikt om een lange tekst samen te vatten in een kort, beknopt bericht. De term werd populair op allerlei fora en discussiegroepen, waar gebruikers vaak uitgebreide berichten plaatsen, en anderen vroegen om een korte samenvatting om tijd te besparen.

En dat was erg welkom in een tijdperk waar informatiestromen sneller gingen, er meer informatie beschikbaar was, en steeds meer mensen overtuigd raakten dat andere stervelingen hun uitgebreide mening over vaatwastabletten, Area 51, migratie of GTA San Andreas wilden lezen. Dat was lang niet altijd het geval. En zo werd er heuse internet slang geboren, wat een gewiekste maar speelse uitkomst bood voor ellenlange teksten.Toch werd de afkorting niet direct door iedereen omarmd. Het werd ook gezien als een soort luiheidsverklaring, waarin iemand eigenlijk zei “dit is te veel werk, hier ga ik niet aan beginnen.”

Wat in het verkeerde keelgat kon schieten van gebruikers die grondige research hadden gedaan, ergens veel tijd in hadden gestoken, of in hun ogen een extreme creatieve inspanning hadden geleverd. Het kon voelen als iets of iemand werd afgedankt, voor het later beschouwd zou worden als een symbool van efficiëntie. Al is het ook een efficiënte manier van iemand afdanken.


TL;DR als cultureel fenomeen
Na verloop van tijd is TL;DR geëvolueerd van een eenvoudige internetafkorting tot een breder cultureel fenomeen. Het weerspiegelt niet alleen hoe we omgaan met teksten op internet, en dagelijks toegang tot een bodemloze put aan webpagina’s, maar ook hoe onze relatie met informatie zelf is veranderd (lees: verneukt).

Vroeger was kennis nog macht. Tegenwoordig is kennis gratis af te halen, als een verlepte plastic tuinstoel op de lokale Facebookgroep van Gemert. We leven in een tijdperk waarin we voortdurend worden geconfronteerd met een overload aan keuze: eindeloze feeds, video’s, artikelen, podcasts, columns, podcasts over columns, columns over podcasts, reviews en meer. Veel meer. TL;DR is in wezen een reactie op deze overweldigende overvloed, die we dagelijks geheel vrijwillig over ons uit laten storten.

Het heeft ook alles te maken met tijd in de letterlijke zin. We moeten steeds meer keuzes per dag maken, waarvan een groot deel online, wat ook een aanzienlijk tijdsbestek met zich meebrengt. We spenderen steeds meer tijd online, ontvangen iedere week weer met het schaamrood op onze kaken het schermtijdrapport, en dan willen we ook nog eens zoveel mogelijk verschillende content consumeren. Het maakt ons steeds minder uit wat we voorgeschoteld krijgen, zolang het maar kort is. Want kort kunnen we vaker consumeren. Korte filmpjes, korte grapjes, korte recepten, korte domme uitingen die we vervolgens niet factchecken. Want dat duurt te lang.

TL:’DR is representatief voor de verschuiving in massale communicatie. Sociale media en digitale platforms moedigen al deze korte, directe en to-the-point content aan. Platforms zoals X (voorheen Twitter en niet in handen van een schatrijke, megalomane, gevaarlijke engnek die zijn welvaart inzet voor extreemrechtse politiek en de ondergang van sociale cohesie) hebben een groot deel van deze cultuur gedreven. In plaats van lange betogen, worden gebruikers gestimuleerd om hun gedachten in kernachtige stukjes informatie te verpakken. En dat heeft ook effect op de offline wereld. Zo is het voor Nederlanders ook de voornaamste reden dat ze in de supermarkt kiezen voor de korte bon. Ze zullen zeggen dat ze het doen voor het klimaat. Maar dat is je reinste morele greenwashing. TL;DR past perfect in deze trend, waarbij de kern van een boodschap wordt geserveerd zonder de noodzaak om de volledige context te lezen. Laat staat de volledige waarheid te achterhalen.

Evolutie naar TL
Waar de ontwikkeling van taal nooit stilstaat, geldt dat ook voor internet slang. Al heeft het vooral te maken met het feit dat onze capaciteit met betrekking tot concentratie achteruitholt. Een afkorting van vier letters is al te hoog gegrepen. We hebben geen aandachtsspanne meer over. Compleet verschroeid door het internet en onze dringende behoefte aan twaalf schermen op ieder moment van de godganse dag. We snappen ook wel dat geen enkele lezer het tot hier heeft volgehouden. We kunnen hier letterlijk verkondigen dat ons wifiwachwachtwoord PartijTegenDeBurgerSamenTegenUKrijgDeTering123! is en niemand die erachter komt. Tevens is het wachtwoord ook verrekte lang, waardoor de kans op onthouden nihil is.

TL is ‘mand’
De evolutie van TL;DR naar TL is ook te vatten in een metafoor. Een metafoor is een vorm van figuurlijk taalgebruik, zogeheten beeldspraak, op basis van een vergelijking. We gaan terug naar 2012. Nee wacht, we gaan terug naar 1963. Toen werd presentator en televisiemaker Maxime Hartman geboren in Delft. 51 jaar voordat hij de man achter een heuse internetklassieker zou worden door het interview met Ben Strik, beter bekend als ‘Meneer Mand’.

Hartman interviewde Strik in een antiekwinkel in Deventer, toen een specifiek mandje ter sprake kwam. Ben Strik nam het woord: “Dit is een heel mooi mandje gemaakt door de firma Tichelaar. Het werd gebruikt op tafel als versiering en fruitmandje”. Maxim Hartman reageerde: “Is veel te lang, moet korter”. Ben Strik: “Mandje van Tichelaar gemaakt in Makkum.” Maxim Hartman: “Nog korter.” Ben Strik: “Mandje van Tichelaar.”  Maxim Hartman: “Nog korter. Kort.” Ben Strik: “Mand!”

En met “Mand” wordt precies de spijker op zijn kop geslagen. Het moet korter. Alles moet korter, anders wordt er niet opgelet of niet gelezen. Dus hebben we het punt bereikt dat een afkorting die duidt dat een tekst te lang is, ook wordt afgekort tot slechts twee letters. En deze trend zal zich gestaag voortzetten in alle vormen van content en communicatie in de nabije toekomst. Aan de ene kant om het leven nog eenvoudiger te maken, aan de andere kant omdat we als mensheid aan het aftakelen zijn tot afgestompte wezens die het recept van een cracker met hüttenkäse cognitief niet kunnen verdragen.


Uw reactie telt. Juist nu.

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *