NOS

NOS

Minister Madlener: ‘Hersenletsel is gewoon hoofdpijn die wat langer aanhoudt’

Minister Madlener wil geen verbod op fatbikes. “Mensen die ervoor kiezen op zo’n fiets met dikke banden te rijden kunnen prima zelf beslissen of ze hersenletsel willen of niet. En hersenletsel is ook maar gewoon hoofdpijn die wat langer aanhoudt.”

De nog verse PVV-minister van Infrastructuur en Waterstaat zegt dit in reactie op oproepen van artsen die waarschuwen voor de vaak jonge slachtoffers die op de eerste hulp belanden.

“Het gaat om een stukje nuance. Een inwendige bloeding is ook maar een orgaan met een barst. Uitval van ledematen is vaak ook maar een tijdelijke neurologische aandoening die soms permanent blijkt te zijn. Dat moeten we ons wel goed voor ogen blijven houden voor we maatregelen invoeren die de vrijheid zo drastisch inperken. En wie ben ik, wie zijn wij als kabinet om iedereen van 14 die op een fatbike 50 kilometer per uur rijdt dan straks te verplichten een helm te dragen?”


Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

Het is niet erg om dom te zijn, maar om dat zo overduidelijk te demonstreren, is tenenkrommend. Hersenletsel is gewoon hoofdpijn. En dat is minister???

Reageer
gravatar

Je hebt als kabinet alleen al de plicht om de kosten van gezondheidszorg en sociale zorg te verminderen, kijk bv. naar de invoering van de autogordel.

Reageer
gravatar

Het is ook wel naïef te denken dat je voor een fatbike, die eigenlijk een e-bike is, “eventjes” nieuwe regelgeving maakt. Dan moet je een nieuwe voertuigcategorie in de wet definiëren, naast fietsen, e-bikes, speedpedelecs, snorfietsen en bromfietsen. Dat wordt er niet overzichtelijker op en met een criterium dat door fabrikanten ongetwijfeld heel gemakkelijk omzeild kan worden. Ik zou namelijk niet weten wat het onderscheidend criterium moet worden tussen een fatbike en een e-bike.
Of je moet maatregelen voor *alle* e-bikes laten gelden. Maar dan werp je een drempel op voor schoolgaande jeugd op het platteland, waar het OV ook al jaren is wegbezuinigd.

Of je maakt gewoon werk van handhaving binnen bestaande wet- en regelgeving. Daarbinnen kun je opgevoerde fatbikes heel goed aanpakken. Kun je vandaag al mee beginnen en hoef je niet op nieuwe wetgeving te wachten. Moet je alleen wel willen doen.

Of zouden mensen zo naïef zijn te denken dat met nieuwe regels er ineens wel gehandhaafd wordt?

Reageer
gravatar

Sorry, dat is ECHT onzin. Natuurlijk kan je voor een fatbike regelgeving maken. En ik snap echt niet dat je denkt dat een nieuwe voertuigcategorie in de wet definiëren zo geweldig belastend, tijdrovend of duur is. Of dat naast fietsen, e-bikes, speedpedelecs, snorfietsen en bromfietsen één extra soort fiets…. de hele zooi ook maar IETS ÓNoverzichtelijker wordt.
Dan ben JIj echt bezig met EXTREEM dreinen en zeuren op een Paralympisch niveau.