Een groep Nederlandse archeologen heeft in een grot in de Ardennen een unieke serie rotstekeningen ontdekt. De tekeningen zijn meer dan 10.000 jaar oud. Naast thema’s als de jacht, groepshiërarchie en begrafenisrituelen, springt de aanwezigheid van een puntgave NEE/NEE-rotstekening het meest in het oog.
Uit vrijgegeven beelden blijkt dat de rotstekening veel overeenkomsten kent met de hedendaagse stickers die op brievenbussen worden geplakt om gespeend te blijven van ongeadresseerd reclamedrukwerk en huis- aan huisbladen.
“Vermoedelijk zijn de rotstekeningen gemaakt om de grot tegen oeroude marketingtechnieken te beschermen”, denkt archeoloog Francois Zesgever. “Tot voor kort was in onze visie op de prehistorie slechts ruimte voor jager-verzamelaars. Maar sinds kort weten we dat er ook een levendige commerciële sector bestond, waardoor kortingsacties en aanbiedingen ook in de oertijd al voorkwamen.”
De vondst van de NEE/NEE-rotstekening laat volgens Zesgever zien dat de weerstand tegen reclame iets van alle tijden is. “Deze vondst sluit naadloos aan bij eerdere historische vondsten, zoals Homerus eeuwenoude klaagzang ‘Ik hoef geen gratos proefabonnement’, en het schilderij ‘Donker sujet’ van Rembrandt uit 1630, waarop te zien is hoe een Nigeriaanse prins door een schout wordt ingerekend voor het vervalsen en verspreiden van diploma’s van de Universiteit van Leiden.”