Shutterstock/Denys Kurbatov

Shutterstock/Denys Kurbatov

7 heftige voorbeelden van krimpflatie

Steeds meer voedingsmiddelen en dranken zijn onderhevig aan krimpflatie. Fabrikanten behouden de prijs van een product maar verminderen de hoeveelheid in de verpakking. Wij zetten 7 heftige voorbeelden op een rij van deze verscholen prijsverhoging.

1. Koffie
Een dubbele espresso is voortaan 1,9 espresso. Wil je toch een dubbele espresso dan moet je vanaf nu 2,1 espresso bestellen.

2. Koek
De hoeveelheid koek per koek is in veel gevallen verkleind. Zo maken krakelingen nu een kwart draai minder. Het valt nauwelijks op en de smaak is hetzelfde, maar je krijgt minder deeg voor dezelfde prijs. Wel goed voor de lijn!

3. Bier
Een meter bier is vanaf nu slechts 95 cm. Als consument merkt je het amper, maar voor de fabrikant scheelt het een slok op een borrel.

4. Friet
Elke grote friet bevat precies één frietje minder. Hoewel de puntzak uit de losse pols wordt gevuld, merkt degene die telt dat elke portie precies één frietje minder heeft. Op deze manier kan de frietkraam haar friet voor dezelfde prijs verkopen ondanks de inflatie.

5. Pasta
Door de hoge graanprijzen is pasta flink duurder geworden. Om deze prijsstijging te compenseren zonder de consument te alarmeren, zijn alle pastasoorten een heel klein beetje aangepast. Lasagnebladen zijn iets dunner gemaakt, spaghetti net wat korter, penne iets gladder en tortellini bevatten minder vulling.

6. Pasta
Duo Penotti bevat voortaan nog maar 1,75 kleuren in plaats van 2 kleuren. De naam blijft wel hetzelfde.

7. Water
Een liter water is niet meer wat het geweest is. Producenten stoppen voortaan 996,43 milliliter water in plaats van 1000 milliliter water in een liter water. Een typisch voorbeeld van krimpflatie.


Uw reactie telt. Juist nu.

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

Ik moet jaarlijks flink betalen voor het waterschap, terwijl ik nooit gebruik maak van flessenwater.

gravatar

Het is opvallend, dat redactie verslaafd is aan rijtjes. Bas van der Heuvel is daarvoor dit keer naar AH, Jumbo, Aldi en Lidl geweest met een boodschappenlijstje voor elke supermarkt (zie foto).

Helaas noemt Bas in zijn rijtje niet de goedkoopste winkel voor elk product, zodat de lezers geen fluit hebben aan zijn rapportage (report – red.) Zelfs vage kennissen niet!

Reageer