Warenhuis Hudson’s Bay gaat experimenteren met een winkel zonder klanten. In alle vestigingen in het land wordt een model uitgeprobeerd waarbij er geen klanten aanwezig zijn die aankopen doen.
“Er zijn nog steeds producten, er loopt personeel rond en er zijn kassa’s”, legt het Canadese warenhuis uit. “Het enige verschil met een traditionele winkel is dat er niemand rondloopt die niet op de loonlijst staat. Het idee is dat mensen tijd besparen door niet naar Hudson’s Bay te gaan om daar dingen te kopen.”
Het is niet voor het eerst dat een winkelketen in Nederland experimenteert met een model zonder klanten. De V&D ging Hudson’s Bay al voor. Dat was een succes: de keten is inmiddels failliet.
Helaas ben ik aan het eind van het jaar ook mijn baan kwijt, niemand zit meer met vette patatvingers aan de prijskaartjes. Jaren geleden werd het roken al verboden en werden er al collega’s ontslagen. Hun functie was prijskaartjesnicotineverwijderspecialisten.
Vanaf eind dit jaar start Hudson’s Bay het concept van keten zonder winkels…
Daar zijn ze dan wel behoorlijk laat mee.
Hahsha. Nou, wij hebben afgelopen eergisteren nog een geurkaars verkocht! Kan Hudson’s Bay niet zeggen.
Ouderwets! Dat ‘verkopen’.
Jullie draaien nog wel bij naar onze filosofie.
Vond het al vreemd, mocht laatst niet naar binnen toen ik om sentimentele redenen even wou kijken.
Personeel binnen wuifde vriendelijk.
Nee, kopen doe ik er niet. Veel te duur.
Mooie winkel trouwens, deze in Leiden.
Fijn voor het personeel.