Er is veel kritiek op de hoge prijs van de nieuwe iPhone X. Volgens Apple-CEO Tim Cook is de prijs echter volledig gerechtvaardigd: “Dit is wat je voor een telefoon betaalt als je de werknemers in Azië een redelijk salaris geeft. Dat doen we niet, maar gewoon even voor het idee.”
Volgens Cook begrijpen veel consumenten niet dat het maken van een telefoon arbeidsintensief is: “Als je al die mensen in China normaal zou betalen, zit je al snel rond de 1000 euro, en dat is dan alleen nog maar de kostprijs. Moet je nagaan hoe duur een telefoon zou worden als we dat echt zouden doen.”
Toch snapt Cook de kritiek wel: “Natuurlijk, consumenten vinden het niet leuk om te horen dat de prijs die ze normaliter betalen veel te laag is en dat mensen aan de andere kant van de wereld daar de dupe van zijn. Dat begrijpen wij heel goed. Maar als bedrijf heb je ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid, en die leggen we graag bij onze klanten neer.”
Ik ben erg blij met de nieuwe IPhone voor 1160 euro.
In plaats van dat ik een buitengewoon onoverzichtelijke reeks uitgaven moet doen, ben ik nu gewoon in een keer van mijn uitkering af.
Denk nog even aan de altruïstische held, de man die de rest van z’n leven heeft gewijd aan het weggeven van zijn vermogen aan educatieve projecten wereldwijd, de bruggenbouwer, de koning van de saamhorigheid, onze geliefde held, geheel zonder coltrui, BILL KING GATES!
Grappig dat de reacties ervan uitgaan dat dit een serieus krantenartikel is. Blijkbaar trekt het woord “Apple” nieuwe lezers, die De Speld nog niet kennen. Geeft alleen maar aan dat dit artikel weer een briljantje is. Vooral de laatste zin….
Wat een wezenlijk onvoorstelbare waardeloze opmerking van Tim Cook, van nu af aan noem ik hem Tim Crook.
De ontwikkeling van de techniek in het Westen was de werking van de wet van compenserende achterstand qua bevolkingsaantal.
Valt die wet weg dan is het huidige economische model voorbij.
Even een belletje doen.
Doei.
De bevolkingsaanwas van tal van landen buiten het Westen is omgekeerd de wet van compenserende achterstand qua techniek.
Dat is racisme.
Best goedkoop voor apple om een database op te bouwen van ieder zijn uniek Iris!!!
Lekker dicht op de huid van de werkelijkheid dit:
Last August, I visited Hi-P, a factory in Suzhou, eastern China, that assembles Fairphones. Hi-P also happens to be a supplier for Apple. According to a worker I spoke to, she and her colleagues preferred to make Fairphones because the job was less demanding and more generously remunerated.
“It’s much harder working for Apple. They are so stingy,” the assembly-line worker in her late 30s told me. “Our managers asked them [Apple] to give us similar bonuses [as we received from Fairphone]. They tried again and again, but ended up getting nothing even close.”
http://www.dailybulletin.com.au/the-conversation/33105-a-bloody-decade-of-the-iphone
Kun je ook bellen met dat ding??
Standaard is een belfunctie niet geïntegreerd. Maar tegen kleine meerprijs kan GSM-antenne (€ 328,92), SIM-kaartslot (€ 98,27) en aangepaste batterij (€ 148,38) tegen montagekosten € 251,46) netjes worden geïntegreerd.
Pas op Speld, niet te kritisch schrijven, anders hoef je van Apple geen opdracht voor een infomercial meer te verwachten…
Bè ons krègie 10 appels voâh wènag.
Met nassie, bámie of witte lès.
De Belsjineís: veíl voâh wènag!
Auk op vrèdag aupe.
Hèt ìs wuensthagh nu.
Gozzer!
Boycotten.
Girlkittens niet meer aaien.
Aaipetten niet meer opzetten.
Normaal denken doen ik en Corrie in dit geval.
Als je nog kan bellen en op internet zit doe je het goed.
Behalven line-dansen en de duinen en PVV dan.
Benny
het is gewoon schandalig. De vorige had nog tenminste een home en een delete-knop. Nu betaal je dus meer voor minder.
hee me oor telefoons doen ut ook niet meer !! !
Lulkoek. Die telefoon zelf kost € 25,78, de marketing eromheen kost € 391,25 per telefoon (gemiddeld) en de overheadkosten, salarissen en bonussen van Apple zijn goed voor de overige € 742,97.
Bovendien mag het wel wat kosten om je telkens weer door Apple te laten naaien.
Wat je zegt Sam,
Nog afgezien van alle ontberingen die klanten moeten doorstaan om dagen van te voren in een slaapzak of kartonnen doos in de open lucht voor een winkel te moeten doorbrengen omdat hun telefoon het niet meer doet.
en R&D en design???? Of die blueprints die maken de kabouters???
Beste Sam Sung,
Je bent vergeten, dat alle apparaten van Apple minstens twee keer zo duur waren en zijn, als het bedrijf belasting zou betalen over zijn forse winsten.
Apple-klanten kunnen daarom de Nederlandse fiscus wel erg dankbaar zijn.