Het is een oeroude traditie: het overdrijven van het oprichtingsjaar van een biermerk. Al sedert 1468 worden de etiketten van bierflesjes van hun meest authentieke marketingtruc voorzien.
Het opbrengen van een lulverhaal over de oorsprong van het bier kent een eeuwenoude geschiedenis. Bierexpert en brouwer Rens Bottelhoek legt graag uit hoe dit ooit ontstond. “Laat me je even meenemen naar heel wat jaartjes terug. Het begon allemaal bij twee broers in de late Middeleeuwen, in een klein dorpje dat later bekend werd als Papendrecht. Ze hadden niet veel, woonden in huisjes van klei en jaagden op wilde dieren. Maar bovenal hadden ze een droom,” vertelt Rens vol passie, “en die droom was dat hun levensverhaal eeuwen later zou worden geïdealiseerd en misbruikt door een stel jonge ondernemers in Rotterdam-Noord.”
Rens benadrukt dat het bedenken van een willekeurig oprichtingsjaar voor je bier niet voor iedereen is weggelegd. “Wat denk je dat de mensen dachten toen die broers zeiden dat ze in 2017 op het etiket van een lentebokje zouden staan. Iedereen verklaarde ze voor gek, maar zij waren vastberaden.” Volgens de bierkenner is dat precies wat de goede brouwer onderscheidt. “Het moet in je bloed zitten. Wij brouwers hebben een grote passie voor historische lulkoek. Het vinden van een heel verhaal over een hertog en een paard in de 15e eeuw vergt heel veel toewijding. Ik ken een brouwer die met zijn pilsener terugverwijst naar de pony van de man 12 generaties terug in zijn stamboom. Dát is vakmanschap.”
Op elke behoorlijke bierfles behoort de datum van gisteren te staan.
Maar dan liever niet als Uiterste Houdbaarheids Datum.
Vers is van vandaag.
Smurfenbier is in elk geval al zo oud als Vader Abraham.
Dus al behoorlijk ver over de THT-datum
Ik denk weer aan Brouwershaven waar vroeger in de buurt door de monniken al vanaf de vroege middeleeuwen bier werd gebrouwen. Dat was eigenlijk om besmettelijke ziekten via het drinkwater tegen te gaan. Nog steeds speelt dat een rol.
De schrik zat er goed in. Ze zijn er nooit meer vanaf gekomen. Als je niet genoeg bier dronk dan kreeg je de pest. Ja dat zit er nog wel een beetje achter.
Het befaamde HIV-virus dat in 1984 voor het eerst wereldnieuws werd heeft hìer eveneens zijn kraamkamer.
Wat te denken van de gekke dijken-ziekte?
Maar van het oorspronkelijke Duitse Reinheitsgebot is niets meer overgebleven: op de foto zien we twee zwaar getatoeëerde baard-apen zonder mondkapjes en steriele handschoenen. Alfred Heineken draait zich om in zijn graf.
Oja, tatoes, dat hoort er ook bij om vet koel te zijn.
Dank voor de tip!
PS M’n haar in een staart of knotje , is dat IN of UIT?
Ik heb ook al een DHZ-pakket besteld.
Ik mik op 1492, en noem het bier ‘Columbus’, of ‘De Nieuwe Wereld’,.
Uhh, correctie: ‘ Christophorus Columbus’, kortweg ‘Christophorus’ of ‘Dhe Nhieuwe Wheereldt’.
Ben ook bezig mijn baard te laten groeien.
Zie opeens op de foto dat dat toch ècht wel moet!
Was toch al niet ‘tsjil’ meer om me te scheren.
Baarden OK, maar die gasten hebben ook tatoeages op hun armen! Volgens het oeroude Jesse Klaver-concept: met opgestroopte mouwen, zodat ieder kan zien hoe cool jij bent. En jouw biertje dus waarschijnlijk ook!
Vet koel!!
Jesse We Can heeft tatoezen!!
Volgende keer ga ik ècht op ‘m stemmen!
PS Heeft ‘ie ook al een penisring?
‘Boven’ of ‘onder’?
Zoals voor bier het oprichtingsjaar heilig is geldt bij pilsener vooral de houdbaarheidsdatum.