“Pompiedom”, mompelt drugsafficionado Arvid. Het is vrijdagmiddag en hij is goedgeluimd. Logisch: hij betreedt straks opnieuw het psycho-actieve pad met het middel alcohol. Het is de vijftigste week op rij dat hij met de drug gaat experimenteren. Tijd, plaats en ‘fellow travellers’ staan vast: met collega’s, bij café Hartmans om kwart over vijf stipt. Hij begint met ‘bier’, een met hop en gist gebrouwen vloeistof waar vijf procent van het werkzame goedje in zit waar het Arvid om te doen is: alcohol. De collega’s doen hetzelfde.
“We nemen de oeroude rituelen die bij alcohol horen in acht, dus we ‘proosten’. Dan tik je het glas waar het bier in zit tegen elkaar.” Het eerste biertje verrast Arvid nog niet echt, of wacht, hij voelt iets! “Een lichte ‘buzz’!”, roept hij verrukt uit. “Wellicht moet ik zo al naar het toilet.”
Na nog eens twee eenheden bier gaat hij daadwerkelijk naar het toilet. “Ik merk dat ik wat spraakzamer ben en een connectie voel met de mensen om me heen. Ook ben ik wat goedlachser.” Maar pas op: Arvid merkt dat hij ook loslippiger wordt. “Ik heb net mijn ex een bericht via Facebook gestuurd en een liedje voor haar ingezongen op WhatsApp. Ook probeer ik niet aan mijn kantoorbaan te denken”, zegt hij beduusd. Maar dan glimlacht hij: “In die zin is er nog weinig verschil met de vorige keer dat ik met alcohol experimenteerde.”
Tegen het einde van de avond is Arvid overgestapt op andere vormen van alcohol. “Kahlúa!”, schreeuwt hij vanaf de bar met zijn stropdas om zijn hoofd gebonden. Hij springt eraf en zegt, met moeizame dictie: “Jenevurrrrrr. Ben benieuwd of ‘k morguh wakker wor en dan muh linkerzok of rechderzok aanheb. Huuuhhhhhh.”
VROEGER, toen er (kleding-technisch) nog een duidelijk verschil was tussen kansrijke kinderen van elites en kansarme van het proletariaat, leerden vaders hun zoons de juiste manier van het tot zich nemen van alcohol. Het verschil tussen beide cohorten zat ‘m toen in de soort en mate van deze drug. Eendrachtig hielpen beide groepen, ‘s lands grootste drugsdealer Alfred H. aan een multi-miljarden omzet. Door A.H.’s vrindschap met een lid van Koninklijk Huis, mocht A.H. zich toen Hofleverancier noemen. Tot op de dag van vandaag is deze drug -onbeperkt- leverbaar in AH supermarkten en buurtwinkels, zodat iedereen dagelijks zijn AH-Erlebnis kan hebben. Beide AH’s steunen de Stichting Verkeersslachtoffers
Een eerste A.H. Erlebnis had Duitsland al in 1933, als Reichskanzler.
Voor een federaal Europa: de regio’s ingedeeld naar afzet.
Is dit toevallig een jongvolwassene tussen de 18 en 25?
Ik was zo nieuwsgierig hoe die er nou uitzien!
En of hij zijn contactlenzen morgen – net als Bassie – terug vindt aan de achterkant van zijn ogen, of in het teiltje naast zijn bed, waar iemand voor de zekerheid een dun laagje water in gedaan had. Dan krijg je het namelijk makkelijker weer schoon.