‘NS was verminderd toerekeningsvatbaar bij idioot hoog bod op HSL’

Wereldvreemd gedrag verklaard

De NS was verminderd toerekeningsvatbaar toen het bedrijf 178 miljoen euro bood op het reizigersvervoer over de HSL-Zuid. Dat heeft toenmalig projectdirecteur Wim Korf verklaard tegenover de parlementaire enquêtecommissie die het Fyra-debacle onderzoekt.

Korf denkt dat het bedrijf geestelijke schade heeft opgelopen bij de privatisering in de jaren ‘90: “Ik heb tijdens de overleggen met de NS op geen enkel moment het idee gehad dat het bedrijf ze allemaal op een rijtje had. Er werden wat willekeurige bedragen genoemd en met enige regelmaat hoorde ik dat we ook zouden stoppen op station Duivendrecht.”

Oud-minister Gerrit Zalm noemde de NS eerder al ‘wereldvreemd’. Hij zegt dat het bedrijf zelfs al voor de privatisering vreemd gedrag vertoonde. Ook Zalms vroegere collega Tineke Netelenbos stelt dat de NS ‘baarlijke nonsens’ verkondigde.

NS-directeur Timo Huges reageerde aantoonbaar verward op de berichtgeving: “De prijs van een treinkaartje gaat volgend jaar omhoog.”


Uw reactie telt. Juist nu.

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

De problemen met de Fyra zijn zwaar overdreven. Waren de ontbrekende onderdelen opgevuld met de volledige oplage van de Metro, dan hadden ze nu nog gereden.

Let op mijn woorden: de mensen die ooit in de Fyra gereden hebben zullen over 40 jaar nog geïnterviewd worden.

Reageer
gravatar

Dag, ik ben Aart, 71 jaar en ik kom uit Sorremorre. Al bijna 23 jaar ga ik elke tweede woensdag in juni naar het spoorwegmuseum omdat ik verzot ben op treinen. Ik vind de treinen van de NS het mooist. Nou zat ik wat op deze website rond te snuffelen, de meeste berichten zijn op waarheid berust, maar bij dit bericht begon ik wat te twijfelen. Hoe kan een spoorwegmaatschappij nou geestelijke problemen hebben? Ik kan al nachten niet lekker slapen en vroeg me af of iemand duidelijkheid kan scheppen.

Reageer
gravatar

Ha die Aart. Op jouw vraag dit antwoord: treinstellen hebben géén geestelijke problemen; die hebben alleen hun ontwerpers. Problemen thuis en de dagelijkse onzekerheid over het loon. Hun CEO’s hebben óók problemen (constante stress voor FIOD en Camorra). Iedereen wil zo snel mogelijk van de Fyra’s af -want verkocht is verkocht- en zo slippen ontwerpfouten en testproblemen er moeiteloos doorheen. Fyra is de ‘Lamborghini’ onder de treinen, die staan ook meer in reparatie dan thuis. Capice?

gravatar

Kleine correctie: NS en ProRail zijn TECHNISCH gezien één bedrijf (men zet gezamenlijk de schouders onder uw dagelijkse vertragingen) maar qua MANAGEMENT zijn het twee aparte constructies, zodat men elkaar de schuld kan geven bij onverantwoorde investeringen, mismanagement en spoorwegongelukken. Beide CEO’s en hun hofhouding worden Balkenende + gehonoreerd maar vrijgesteld van alle verantwoordelijkheid. Dus, alléén, de NS de aanschaf van dit Berlusconi-wrak aanwrijven is juridisch onjuist.

Reageer
gravatar

Hallo ik zal mijn eigen eerst even voorstellen , ik ben Dokus Weel en ik heb in 1998 een ongeluk gehad met de auto v/d baas (een Golf T.D.I. van 3 maanden oud ).
En kan sindsdien niet meer lopen , wat ik veel erger vind ik kan ook niet meer praten . En praten was juist mijn beroep ik was uitvoerder , dus daarom vind ik dat verschrikkelijk.
En om niet weg te kwijnen achter de geraniums , doe (wat al mijn hobby was) maar nu doe ik er meer voor het verzamelen van reclame pennen .
M.v.g. Dokus…

Reageer
gravatar

Goed idee om tussen Hoorn en Enkhuizen behalve de oude stoomtram nu ook ook een vrolijke stroomtram te laten rijden. Railvervoer hoeft niet altijd zo serieus. Je kan er ook een fitnesscentrum voor de forens van maken, een traintrein op spierpijn zogezegd.

Reageer
gravatar

Deze week sloeg “inzicht” als een bliksem, verlammend, in op het Binnenhof. Bij de Parlementaire Enquête bleek dat het een oerdomme fout van de politiek was om het staatsbedrijf NS op te delen in NS en ProRail. Jan Timmer (ex-CEO van Philips) verklaarde vrijwillig en overtuigend dat de Tweede Kamer, te makkelijk voor opdeling en privatisering had gekozen om “de concurrentie op het spoor” te verhogen. Zo ging alles verkeerd. En nu, her-nationaliseren en een platina handdruk voor de top?

Reageer
gravatar

Zeer opvallen dat Korf nu pas met deze onthulling komt, want zo recent is deze constatering niet.
Reeds in 1996 (Ten tijde van de gulden!) waren deze feiten al van toepassing. Toen ik destijds in de trein aan een controlerende conducteur vroeg waarom de vervoersbewijzen toch steeds duurder werden. Kreeg ik met een holle blik als antwoord: “Wij concurreren, dat is goed voor de reiziger!”

Reageer
gravatar

Typisch euro de hogesnelheidstrein, voordat hij op snelheid is ben je het land uit. Privatisering een typisch voorbeeld van verkwisting, zoiets als de Amsterdamse havens. Om concurrerend te zijn met Rotterdam. Ik snap die vrouw die zo schuw was van treinen omdat ze er in een vorig leven mee was afgevoerd naar een concentratiekamp. Ik heb hetzelfde sinds de euro is begonnen. Er zaten ook alleen nog maar buitenlanders in uit Afrika enzo. In de buurt van Schiphol wordt het pas echt zielloos.

Reageer
gravatar

Nu u het zegt. Er zaten toen op de Universiteit van Amsterdam lui die denk ik niet zozeer last hadden van de trein als van de douche: grootma had het weleens over gaskamers, voor de hygiëne. Ze was voorproever van de Führer geweest. Ik had er meer last van dat ze iedereen wilden vergiftigen in de mensa waar ik vrijwilliger was. Dat hebben ze ook met de Führer geprobeerd. We hebben er nog eens zo een uitgegooid. De manager heeft de politie gebeld, hij had een anoniem telefoontje gehad zei hij.

gravatar

De nazi’s waren in de middenstand gebaseerd, dat is nog zo. Die vragen je altijd – heel sympathiek – uit voordat ze laten merken wie zij werkelijk zijn. Dan pakken ze je, als je geen slagroomtaart bij de koffie neemt. Ze zijn hierin heel neutraal. ‘Ze hebben tenslotte ook altijd hard voor hun centjes moeten werken.’

gravatar

Bij vertragingen, defecten in de trein, afgesloten wc’s etc. claimt de NS ook altijd verminderde toerekeningsvatbaarheid. En wie durft zo’n conducteur met een metalen vuistje op zijn/haar revers tegen te spreken ?

Reageer
gravatar

Tjonge Verminderd toerekeningsvatbaar… Daarmee komen ze in een illuster rijtje met namen als George W. Bush, Stalin, Gordon, Keizer Hirohitho, Corrie van hiernaast, Geert Wilders, Rita Corita en de complete VVD fractie in de Tweede Kamer!

Reageer
gravatar

Ook Stalin was zo gek als een deur ! Hij liet iedereen die hij niet vertrouwde om zeep helpen.
Sneu voor hem dat hij ergens in 1952 al zijn zelfvertrouwen kwijt was en dus ook ………..

gravatar

TBS met dwangverpleging: enige oplossing. Totdat de NS weer op eigen benen kan staan, moet de overheid dan helaas de verantwoordelijkheid voor het spoor naar zich toe trekken. Tragisch, maar het is niet anders.

Reageer
gravatar

Zeer juist heer Conducteur,

De lieden, die de marktwerking fanatiek hebben -én nog steeds lopen propageren, zijn verminderd toerekeningsvatbaar, doch voldoende om als staatsgevaarlijk te worden aangemerkt.

Men dient voorgoed uit de samenleving te worden verwijdert.

gravatar

Als er bij ons markt is wordt een deel van de schaarse parkeerplaatsen bij het winkelcentrum ingepikt door de marktlui en komen er ook nog extra veel auto’s vanwege de markt. Normaal parkeren is er dan niet meer bij. Bedoelt u dat met “marktwerking” ?

gravatar

De NS maakte reizen met de Fyra extra
duur om het aantal passagiers laag te
houden.Zo wilde NS voorkomen dat er
meer Fyra-treinen moesten worden
gekocht,zei voormalig directeur Döbken
van HSA voor de enquêtecommissie die
het Fyra-debacle onderzoekt.

HSA is het dochterbedrijf van KLM en
NS dat de hogesnelheidstreinen mocht
rijden op de nieuwe route naar Brussel…

gravatar

…Bij het verdienmodel paste het volgens
Döbken niet om zoveel mogelijk mensen
in de trein te krijgen. Er zou meer
verdiend worden als er minder mensen de
Fyra namen,en er dus minder aan de
treinen zou moeten worden uitgegeven.

Bron: nos.nl