Het experiment met gesponsorde politieauto’s en arrestantenbusjes in Rotterdam heeft tot dusverre niet het verwachte resultaat opgeleverd. Verkoopcijfers van gepromote merken laten geen noemenswaardige stijging zien.
In maart van dit jaar was de politie van de Maasstad het eerste korps in ons land dat zijn auto’s voorzag van logo’s van sponsors. Harde bezuinigingen dwongen het overheidsorgaan tot het zoeken naar alternatieve inkomsten. Tena Lady, mindstylemagazine Happinez, en hoofdsponsor Kentucky Fried Chicken bleken bereid om tegen vergroting van naamsbekendheid het noodlijdende korps financieel te steunen.
Kentucky Fried Chicken zag de actie als een uitgelezen mogelijkheid om de targetaudience te vergroten. In theorie kunnen we zowel de daders als de slachtoffers bereiken, dus daar zou een enorm groeipotentieel moeten zitten”, aldus Stephen Martinez, vertegenwoordiger van de fastfoodketen in Nederland. In de praktijk moesten we het vooral hebben van de schaarse piekmomenten. Zo hebben we rellen wel een duidelijke KFC-stempel meegegeven.”
De fastfoodgigant stelt een onderzoek in naar de tegenvallende resultaten. Martinez: “Eén van de problemen is dat de politie zelf verder weinig doet om de producten verder aan de man te brengen. Wij signaleren een afstand tussen de dienstverleners en de producten die worden aangeboden. Dat is betreurenswaardig, aangezien het hier gaat over de veiligheid van Rotterdam en bakken met gefrituurde kip.”
Gaat nu het uitproberen van een vignet op de witte politiepaarden nu ook niet door?
Mist het logo van “De Speld “
Sanquin bloedbank regio Zuidwest heeft ook al interesse getoond.
Op de autoreclame zou bv kunnen staan “Uw bloed onder/aan onze nagels/handen”
Nee, dat werkt niet. “Uw bloed is onze spoed” gaat beter.
“Voor elke misstap, levenssap!”
Rotterdam moet gewoon Hollands blijven; niet dat gedoe met multinationals zoals KFC: gewoon sponsoring van de Amsterdamse Hondenvoerfabrikant Felix Bonzo (de FEBO) of van de plaatselijke vetschuur Bram Ladage, Chinees Restaurant Wan Hung Low of desnoods Van de Meer & Schoep, lekker dicht bij huis blijven. Kentucky Fried Chicken herinnert mij altijd aan Kentucky Fried Movie, toen was Amerikaans fastfood kolonialisme nog verteerbaar en leuk.
Hé joh, we gane hiero geen mokumers an geld hellepe as ut effe ken. Maarre, wat bedoelie met Mot Hollands blijve? Rotterdam is een Wereldhaven en een Wereldstad en daar is Holland gewoon te klein voor. We zijn niet voor niks een stukkie an het anbouwe met die Maasvlakte!
Krijgt nou ut schompes, Rotterdammert; die tweede Maasvlakte is tog eers een speeltje van Rotterdamse havenbaronnen, of ‘t succes heb, moet nog ff worden afgewach, maar KFC hoef daarom nog niet op plietsie-auto’s te staan zolang bevobbeld Van der Meer & Schoep ook kan sponsorren. Er komp in die hele haven nog geen container van KFC aan, alles wordt plaatselijk in fransjiese gemaak dus wat mot die koolenel met dat scheve porum op onze plietsie-auto’s? Maar jij je zin: dan geen Febo maar “Bram Ladage voor alle pluimage”.
Zo! Hebbie ‘m door? Pleurt maar op met je Febo, we hebbe an die Ladage wel genoeg – de hele fammillie doet mee tegewoordig. Misschien kenne we die afgewerkte olie van die gaste ook nog wel gebruike voor oliestook voor sleepbootjes.
Maarre die klotenel staat toch op die wagens uit Gelderland? Daar hebbe ze toch zat kippe over?
Enne vd Meer & Schoep – waarom dan niet gelijk van de Erremie en Oranjeboom?
Wij, medewerkers van de politieschool, merken dat wij steeds jongere agentjes in opleiding krijgen. Over het algemeen beste jongens en meisjes, maar -onvermijdelijk- nog niet droog achter de oren. We hebben ze nu een tijdje met een tena-lady voor achter de oren uitgerust, hetgeen het probleem in de vochthuishouding aardig verhelpt maar als nadelen heeft dat het werkelijk geen gezicht is en dat die pet niet meer past.
Er is maar een reden waarom dit niet succesvol is. De pelicie is niet zichtbaar. We hebben het te druk met de papieren en zijn niet op de straat te vinden. Jammer. Die KFC kortingsbonnen waren overigens wel goed. De extra kilo’s niet…
Nu ik er over nadenk: KFC staat voor Kooger Football Club (Koog a/d Zaan). Dan slaat dat logo van een of andere knorrige kolonel natuurlijk nergens op. Bovendien heb ik nog nooit en te nimmer auto’s van het achter de velden van KFC gelegen hoofdbureau Zaanstreek Waterland zien vertrekken voorzien van dit specifieke logo. Bewijst dus dat het gecombineerde Rotterdams/ Gelders Midden experiment nog niet boven het Noordzeekanaal doorgedrongen is en dus als mislukt dient te worden beschouwd.
van Bralhuysen,
Ik heb zelf vaak bij KFC gesport waar de gevleugelde uitspraak vandaan komt: “de hotwing kan raar rollen..”
Geachte van Bralhuysen uit of nabij 075
Vooralsnog wordt het hele Noordhollands gebied boven het Noordzeekanaal door ons als experiment beschouwd. Helaas dringen als gevolg van ongeplande bijeffecten van de ondertunneling van het kanaal er soms dingen door tot dit gebied, hetgeen echter uitdrukkelijk niet de bedoeling is. Het niet-doordringen van het gecombineerd Rotterdams-Gelders-experiment is zo bedoeld dus gelieve er in uw omgeving verder geen aandacht aan te besteden.
De bijdragen over de oorspronkelijke KFC in Koog aan de Zaan en andere 075 verhalen duiden er op, dat er een actieve kern van Zaankanters onder ons is. Heb zelf een jaar of 14 in Krommenie gewoond, nadrukkelijk geen Zaangemeente, maar toch rond ’75 geannexeerd door Rein Laan (PvdA) die doorhad dat een groter aantal inwoners ook tot een groter jaarinkomen als burgemeester leidde. En daarnaast was Krommenie tot dan ook een rijke gemeente, die kon de lasten van de toen nog armlastige gemeente Zaandam aardig compenseren. Slimme jongen, die Rein.
De reclames zijn beslist WEL met zorg uitgezocht: kip in blik, die er bIET toepasselijk!
Beste heer BS, reed u net door een hinderlijk kuiltje toen u bovenstaand hikkerig tekstje op uw nieuwe iPhone5 trachtte in te typen? Hebt u tussen haakjes nog lang voor de winkel gebivakkeerd om dit speeltje te bemachtigen?
Als incontinente, vegetarische politieagente heb ik hier principiële bezwaren tegen.
Ook niet leuk: een copycat-Spelt zoals hierboven. Groeten, de echte.
Leuk is anders,
Niet leuk
Overbodige mededeling jouwerzijds: nog nooit iets anders gezien van De Spelt. Wat trouwens ook geen geweldig ‘leuke’ verbastering is – spelt met een T: hoe kom je er op, kuchekuche.
Zou KFC niet veel meer gebaat zijn bij het sponsoren van de gummiknuppels? Die dingen zijn toch heel makkelijk om te bouwen tot kippenboutjes? En de krokante korst kan voor de politietaak ook alleen maar goed zijn.
Pas op ! Een riskant voorstel, want hoeveel duffe agenten zullen, met name vòòr de koffie, niet in hun gummiknuppel bijten, met alle gevolgen van dien, vooral mentale schade door diepe teleurstelling, maar mogelijk ook gebitsschade. Hetzelfde zal gelden voor knuppels die er als een wrap uitzien (nee, niet de betreffende agenten).
Het valt op dat de jonge aanwas van Hermandad inderdaad vaak niet zozeer Kentucky Fried maar wel “Chicken” is. Men wacht nu vaak tot een conflict is beslecht alvorens men fysiek ingrijpt. Nog los van het verhoogde risico op lijfelijke schade voor jonge dienders is er immers het feit dat de uniformen van tegenwoordig niet meer zijn gemaakt op langdurige duurzaamheid, maar op snelle vervanging. Daarover zijn al Kamervragen gesteld, maar ja: ook hier besparingen hè? Vroeger, toen alles nog keurig bij Peek & Cloppenburg vandaan kwam, was dat wel anders.
Ik moet zeggen dat de verwarring steeds groter wordt met reclame op ‘s Rijks uitingen. Laatst een koerier van de New York Pizza aangesproken over de veiligheid op straat omdat ik dacht dat het de wijkagent was.
Ook het feit dat ik laatst op mijn belastingaanslag een reclame van de Ikea zag staan leidde tot verwarring. Bij navraag bleek dat het creatief in elkaar knutselen van de aangifte dus niet de bedoeling was. Mijn verweer dat ik uit macht der gewoonte een aantal onderdelen in de aangifte gemist had, vond de rechter niet genoeg.
Mijn inziens is het een schande dat de Belastingdienst de zelfde kleuren in de huisstijl gebruikt als de Ikea. Als markt georiënteerde consument raak je al snel de draad kwijt.
En omgekeerd zag ik dat de KFC reclame maakt voor de politie, door alle kipstukjes te voorzien van rode, witte en blauwe strepen en een klein blauw zwaailichtje.
En de Tena-producten worden voortaan alleen nog in politieblauw op de markt gebracht. Oké, het geeft wel wat af, maar een kniesoor die naar de blauwe billen kijkt.
De “happinez” krijgt op iedere pagina een politiepet met de slogan: “die pet is mijn beste kameraad”.
Toch liever dit dan reclame voor de politie terwijl je in het stadion loopt te hakkuh, op een handdoek ligt te bakken of wanneer je nietsvermoedend een krantje gaat halen inda supermarkt.
Als ze slim zijn dan maken ze de reclame wel interactiever. Dus als de uitgedoste politiewagon ergens langsrijdt hun scannersysteem gebruiken om de profielen te laden van de omstanders en passanten en daar dan zeer gerichte reclame op loslaten. Gewoon met schijnwerpers en extra hard geluid. Lekkel bijbeunuh!
Een goed idee voor de collega’s in Haren. Zij kunnen dan al het rapaille gaan bestoken met kipnuggets,uiteraard gratis ter beschikking gesteld door KFC.
Die rode en blauwe strepen op de auto verstieren de reclame-uitingen natuurlijk zeer.
Beter is uit te gaan van maagdelijk witte auto’s en daarop in het oog springende prenten te plakken, zoals een lekker vet druipend kippetje of een tevreden oudje met een Tena aan.
Als de betreffende dienders de bijpassende outfits aantrekken, wordt het wervende effect nog versterkt !
Artistideke,
Politie-ambtenaren in ons land dragen geen “outfits”. Dat is meer iets voor Britten. Hier dragen zij degelijke uniformen.
Schrijf deze zinnen honderd maal over. Met de hand.
Sluit de deur achter je reet!
Knappe juf,
Wat u beweert is niet helemaal waar. Mijn personeel loopt in toenemende mate in een spijkerbroek rond en met een sportieve korte blauwe jas. De achterkant van zo’n jas leent zich namelijk perfect om reclame te maken voor onszelf.
Maar knappe juf, wat een taalgebruik ! En met “outfits” bedoel ik in dit specifieke, bijzondere en éénmalige geval wel degelijk agenten vermomd als vet druipend kippetje danwel als oude medemens met een Tena om ! Hoe “happinez” uit te beelden weet ik niet, dus doe ik aangaande dat of mijn neus bloedt.
Ooow, is dat reclame?? Ik dacht dat het portret van die heer op leeftijd met dat vreemde sikje een afbeelding van de eigenaar van de auto was.
Lieve Suus,
Hoe kom je daar in vredesnaam bij? Dat is een incontinente meneer die Tena gebruikt. Ik ken Ken Tukkie van het ziekenhuis waar ik werk. Zijn sik is indrukwekkender dan… nou ja, je weet wel.
Ik ken Ken Tukkie FC als ons vaste merkmodel natuurlijk heel goed.
En dan bedoel ik heel goed, dus ik weet dat Pleegzuster Bloedfijn het bij het rechte eind heeft. Maar wilt u dat alsjeblieft onder de pet houden. Pet? Nou ja, vingerhoedje.
Met fotosjoppen en een rol kaakjes valt veel te verhullen, zullen we maar zeggen.
Tjonge, dames toch. En dan heb ik altijd gedacht dat ik er wat van kon.
Oow… dus dat is ook reclame? Ik dacht dat dat het logo van de regio Gelderland-Midden was. Iets moderns met rivieren, uiterwaarden en de Veluwezoom. Ik vroeg me al af wat men al dan niet te na moest komen. De Rijn die bij Lobith het land in komt?
Misschien zou het helpen als ze een karretje achter de auto hingen met kippegrill en frituur, zodat ze ter plekke uit kunnen serveren: goed voor de omzet en een onderbreking van het rellen?
Beste Suus, de Rijn komt niet bij Lobith maar bij Spijk ons land binnen.
Beste Laxman, ik heb het opgezocht in Wikipedia en ik tref aan:
“Spijk is een dorp in de gemeente Rijnwaarden ( tot 1 januari 1985 gemeente Herwen-en-Aerdt) in de Nederlandse provincie Gelderland. De naam is afkomstig van het woord Herespich. Het heeft zo’n 600 inwoners. Het naburige Lobith heeft de naam dat de Rijn daar Nederland binnenkomt maar dat is niet het geval. Bij Spijk raakt de Rijn voor het eerst aan Nederlands grondgebied om vlak voor Millingen ons land binnen te komen: pas daar zijn beide oevers Nederlands grondgebied. Lobith ligt binnen dezelfde gemeente, maar ligt langs de Rijn iets verder van de Duitse grens af. De stroom heet hier echter Boven-Rijn.”
Het enige dat ik hiervan begrijp is dat de Rijn op een onbekende plaats vlak vóór Millingen het land binnenkomt. Geen wonder dat het logo van de Politie Gelderland-Midden zo onduidelijk is.
Nog verwarrender wordt het als je bedenkt dat de Rijn ergens overgaat van Rhein in Rijn. Dat zou best dus bij Lobith kunnen zijn.
Of Tolkamer zelfs: “hebt u iets aan te geven?” Ja, Rheinwasser. “Ok, leges betalen, stempeltje; u mag nu Rijnwater verkopen in Nederland.”
Zoiets.
Volgens mij moeten er andere sponsors worden gezocht.
Ik denk bijv. aan bouwmarkten, waar daders terecht kunnen voor prima koevoeten, breekijzers en veiligheidshandschoenen.
Bij diezelfde bouwmarkten kunnen slachtoffers keuzes maken uit een breed scala aan inbraakwerende secustrips en veiligheidsbeslag.
Dat is pas echt doelgroepgericht adverteren!
Mag ik meteen voorstellen om ook de brandweer te laten sponsoren door bijv. vuurwerkfabrikanten en leveranciers van BBQ’s ?
Ten slotte wil ik pleiten voor het sponsoren van ambulances door beveiligingsbedrijven.
Hun betaling mag dan in natura plaats vinden door beveiligers mee te sturen.
Dan krijg je zo iets als:
Dit ambulancepersoneel wordt beschermd door: SecuGuard
Heeft er misschien ook mee te maken dat KFC’s doelgroep weinig moet hebben van politie?
Toch brengen ze veel tijd met elkaar door. Misschien dat de achterbank van elke politiewagen standaard uitgerust moet worden met een emmertje versgebakken kip. De dienstklopper in de cellen kan bij zijn inspectieronde vragen: “Kluifje erbij?” En bij ontslag kunnen ze wat tijdschriften meekrijgen voor hun moeder en een pakketje inlegkruisjes voor hun zwangere vriendinnetjes (die nog moeten leren lezen — misschien dat Dick Bruna en Donald Duck hier nog mogelijkheden zien).
Ik ben verheugd u te kunnen mededelen, dat wij alle politiekleding op Zuid gaan sponsoren.
Zeg oompie, bedoelt u misschien positiekleding?
Inderdaad nichtje, ik bedoel alle mensen op Zuid met een positie bij de politie.
De brandweer overweegt ook reclame. De spuitgasten denken aan Durex.
Onnozele Ferry,
Denk jij nou echt dat brandweerlieden een brand uitpissen met pakjes latex vingerbeschermers op zak?
Polleke, van dat soort dingen heb jij toch nog helemaal geen verstand.
Wat Ferry bedoelt, is dat als een stoere spuitgast een hulpbehoevend vrouwspersoon uit de brand helpt, het nuttig is om voorzorgsmaatregelen te treffen, want anders helpt hij haar juist in de brand.
Beter een rubberen ritje, dan een kinderzitje.
Namens Tena wil ik hierbij graag afstand nemen van bovenstaand artikel. Voor ons als merk en bedrijf hebben de reclame-uitingen wel degelijk een positief effect gehad. Met foto’s van de politievoertuigen met ons logo in het portfolio konden we onze nieuwste slogans (“Wij beschermen u” en “Minder rood op straat”) voortvarend kracht bij zetten.
Hallo redactie, eindelijk weer een goed artikel met het oog op de door u begeerde prijs. Is er nu werkelijk een wedstrijd met YouTube voor nodig om u in gang te krijgen?
Hahaha. Weer ouderwets gelachen.
Desil,
Mag ik je vragen wat het verschil is tussen ouderwets en hedendaags lachen? Ik doe namelijk graag met de lachtrend mee.
Dat lachen als een boer die kiespijn heeft, met de tanden op elkaar vanwege de bezuinigingen, is dat modern lachen? En ouderwetse lachen meer dat met de pruimtabakbruine tanden ontbloot?
De ouderwetse lach kenmerkt zich door de volle a klank, als in hahaha. De moderne lach neigt meer naar de i klank naar buiten gebracht op het niveau van een schreeuw, als in hiiiiii!!!!!!iiii!!!!. De ouderwetse lach vertegenwoordigt het gronderige, samen-aardappels-eten-rond-de tafel collectieve gevoel terwijl de moderne lach een klankbeeld geeft van de hysterie van het moderne, losgeslagen individu.
Sinds wanneer rijdt het politiekorps Rotterdam-Rijnmond rond in auto’s van Gelderland Midden?
Ook dat is in het kader van het bezuinigen: we gaan binnenkort over naar een landelijke politie en aan het kenteken te zien valt deze wagen nog binnen de verjaringstermijn en is kennelijk overtollig bij Gelderland Midden. In de algehele opschildering met sponsorreclame heeft men in Rotterdam vergeten om de Korpsaanduiding te vervangen, cq. was het geld op om dit te doen.
Jawel, dit kent twee redenen: ten eerste de efficiencyslag, waarbij optimalisatie van middelen wordt gepropageerd. Waarom zouden de auto’s stilstaan als deze kunnen rijden op het moment dat elders inzet wordt verwacht? Tweedens is het goede gewoonte collega’s uit niet zo grote steden kennis te laten maken met het échte werk. Uit efficiency overwegingen uiteraard met de eigen korpsauto.
Maar weest gerust: met de komst van een nationale politie zullen de plaatsgebonden logo’s van de auto’s verdwijnen.
Toch vind ik dat wij als burgers hier allemaal door dienen te pakken. Wij kunnen er helaas niet meer omheen dat ons leven alleen geleid kan worden door reclameuitingen op ons lichaam aan de brengen. No logo is geen optie meer, zeker in tijden van bezuinigingen en crises is het de tering naar de nering zetten en gewoon die reclame op je jas en je overhemd accepteren zodat de inkomsten weer gebruikt kunnen worden voor het verder aanvullen van ons pensioengat. Prof. dr. Bert Bokhoven zal het hier ongetwijfeld helemaal mee eens zijn!
Zeur mij nou niet de hele tijd aan mijn kop. Ik heb wel meer te doen dan dat gezever over gesponsorde politiewagens in De Speld.