ProRail gaat een proef doen met het rijden volgens de dienstregeling van de NS, zo blijkt uit een interne memo van de spoorwegbeheerder. Tot nu toe hanteerden NS Reizigers en ProRail elk hun eigen die
Van directie-zijde wordt nadrukkelijk ontkent dat een eventuele afstemming tussen de dienstregelingen van NS en ProRail zou moeten leiden tot betere dienstverlening. Het doel van deze test is -uitsluitend- te komen tot een beter verdienmodel voor de grootste aandeelhouder d.m.v. structurele 3-maandelijkse tariefsverhogingen en de versnelde afbouw van de te royale sanitaire voorzieningen in de Thalys, de Fyra en andere Intercity treinen. Het bekende treintype “Dóórloper” geeft passagiers met hoge nood de gelegenheid al lopend hun blaasaandrang de baas te blijven. Bij uiterste urgentie kan tegen betaling van € 10,- de conducteur een TENAT Lady leveren die men in de ProRailbagageruimte kan aanbrengen. In verband met bezuinigingen is echter niet in elk treinstel een NS-conducteur met rollend TENAT Lady showrack aanwezig. TENAT inlegkruizen zijn in drie maten beschikbaar: te klein, te groot en idioot groot.
Onze prijsberekening is zeer aannemelijk. Wij nemen de kilometerkosten van een middenklasse auto (zeg de VW Golf) als basis. Daarbij komt de bonustoeslag van de directie en tien procent aandeelhoudersbijdrage. Over het totaal komt uiteraard zes procent rente en zestig procent belasting.
Uiteraard moeten wij ook denken aan de tergende concurrentie in enkele gebieden in het uiterste noorden, westen en zuiden van ons land. Daarom hebben we met Arriva en Connexxion duidelijke afspraken gemaakt.
Uit welingelichte bron kan ik u mededelen dat treinen in het geheel niet op tijd rijden, zij rijden op rails en verder meestal op stroom, soms op diesel. Plannen om het spoorboekje af te schaffen, bestaan evenmin: dit bestaat al 2 jaar niet meer!
Oppervlakkig beschouwd lijkt dit een gunstige ontwikkeling. Wat betreft de concurrentieverhoudingen op het spoor is er echter reden tot zorg. De in het nieuwsbericht geschetste één-tweetjes tussen NS en ProRail zetten de concurrenten van de NS meteen al op een achterstand, die zij de komende jaren maar moeilijk zullen kunnen inlopen. Het lijkt wenselijk dat de NMA hier onderzoek naar verricht.
Graag wil ik even er op wijzen dat de voorgestelde proef geheel volgens de Chaostheorie is opgezet. Dus zoals op Wikipedia te lezen: Deterministische chaos betekent dat de schijnbare wanorde toch exact bepaald is en geordend tot stand komt volgens een algoritme of rekenregel. Wanneer het ProRail – NS experiment hierbij aansluit, valt de reiziger niks te verwijten.
Beste Pro-NS, de chaostheorie is beslist niet van toepassing op een zeer beperkte populatie als bij de NS. Worden de reistijden willekeurig verdeeld onder de NS en ProRrail dan wordt het probleem alleen maar groter. Een betere aanpak à la Japan of à la Suisse/Switzerland is dan een beter idee, zeker met toepassing van operationele analyse.
Tante Paulien komen de bussen dan wel op tijd?Het moet natuurlijk niet zo zijn dat je daar wel klok gelijk op kunt zetten.
Net nu de NS de dienstregeling wil afschaffen, omdat het spoorboekje valse verwachtingen schept, wil ProRail plannen maken met telefoonbomen, waarmee die club van voorstanders van spoorstaven waarschijnlijk de herinvoering van telegraafpalen voor wisselwachters en stationchefs bedoelt.
De NS schaft het spoorboekje niet af, maar kort het drastisch in. In het nieuwe boekje worden voor alle trajecten alleen nog vermeld tussen welke uren men treinen met enig geluk kan verwachten.
Een voorbeeld:
“Tussen Apelfoort en Amersdoorn proberen wij op werkdagen treinen te laten rijden tussen 7.00 en 22.30 uur. Uw wachttijd kan drie uur bedragen.
Op zater-, zon- en feestdagen is dit traject gesloten. (Wij adviseren u streekbuslijn 43 nemen te nemen. Deze bus rijdt twee keer daags heen of terug.)”
Nou, wegkomen uit Apelfoort viel reuze mee maar nu zat ik vast voor Schiphol. Prorail zegt daar de hele boel te gaan nakijken dus dat worden daar heel erg veel nieuwe vertragingen!
Ja, het wordt hoog tijd dat die vliegtuigen op station Drachten gaan aankomen.
Ik sta van de andere kant van Schiphol in de treinfile.
Zo wordt van Amersdoorn naar Apelfoort reizen wel een erg lang gebeuren.
Ik ben wel geïnteresseerd in die programmatuur. Dan kan ik mijn Märklin ook weer op tijd laten rijden.
Een compleet foute aanpak. Bij de opspitsing zijn meer BV’s gemaakt zoals die voor de stationsgebouwen en fietsenstallingen. Die zijn hier dus niet in gekend. Maar 2 van de 12 BV’s willen wat onderling regelen. Dat terwijl er voor dit soort testen een speciale BV ProTest is opgericht.
NS wordt steeds agressiever naar klanten toe. Bij een herinnerING moet je binnen 1 week overgemaakt hebben anders standaard incassobureau.
Openbaar vervoer noemen ze dat. Voor die duidelukheid: het is pas openbaar als iedereen er gebruik van kan maken, niet alleen mensen met geld. Het wordt steeds duurder, veel mensen kunnen het niet meer veroorloven. Bedankt NS, dikke winst!
Geen gezeur, je krijgt koffie. Daar kan je het mee doen, een afgepaste portie hollandse gezelligheid. En pissen doe je maar thuis, daar is de trein niet voor.
Wat een gezeur weer. Ik verlang nog wel eens nar de tijd toen ik onder mijn schuilnaam Jan van Steen gratis door NL reed met m’n neef.
Heer Jeettje, u heeft nog een lange weg ter voet af te leggen. Heer Akke is stevig aan de koffie. Wat heer Stalpaert vanuit Drachten in Volendam heeft te zoeken weet ik niet. Dat ProRail en NS niet goed kunnen communiceren is zo duidelijk als een (spoor-) klok, overigens de nieuwste App van Apple.
Oh Elkie, ik reageerde op Traineerder, die staat te wachten in Drachten (niet geheel toevallig dat dat rijmt) op trein en gratis koffie.
Zelf heb ik niks te zoeken in Drachten of Volendam; die paling mogen ze zelf opzingen, niet mijn smaak.
Akke, Drachten is een leuke plaats en uit Volendam komt heel goede vis. Overigens ook uit Spakenburg. Volgens mij ben je hier zo langzamerhand vaste bezoeker, wat betekent dat je in enige mate niet goed wijs bent en desondanks over een scherp verstand beschikt.
Gnagna, vlatterie will getz joe nowhere – maar toch bedankt.
Er komt pas muziek in als Treintje Oosterhuis zich ermee gaat bemoeien!
Treintje Oosterhuis kan wel een concert geven op het treinstation onder her carillon in Drachten.
Heeeel goed spindoctor. Ik woon op 200m van het carillon van Drachten en ik heb liever het gejengel van Treintje O. dan het geklingel van het carillon. Moet wel toegeven dat ik er het station daar nog niet gezien heb, maar dat verklaart dan ook wel weer waarom de trein niet in Drachten stopt.
Ik dacht dat Prorail alleen bovenleidingen en spoorstaven had. Gaan ze van het spoor nu een soort roltrottoir voor treinen maken?
Het lijkt mij niet geloofwaardig: dit zal een verlate 1 aprilgrap zijn.
Het is toch bekend dat ProRail primair belang hecht aan de rails, dat ligt zelfs in de naam besloten; anders had men zich wel ProReizigers genoemd.
Ergo is het ProRail er zoveel mogelijk aan gelegen aan minimale slijtage van die rails te garanderen, dus zo min mogelijk spoorbewegingen.
Rails zijn duur, worden van belastinggeld betaald en mogen dus niet zomaar lichtvaardig gebruikt worden. Zeker niet door lieden die menen door de aanschaf van een jaarkaart het alleenrecht te mogen opeisen.
Dank u voor deze heldere uiteenzetting, eindelijk iemand die het snapt.
Nog een tip voor ProRail, goed invetten die rails, minder slijtage
Als ik goed naar de foto kijk zie ik dat dit de trein van 18.45 uur is. Dat is natuurlijk een geweldig idee. De NS en ProRail monteren gewoon een klok op de trein. Komt de trein om 12.35 uur aan op het station dan kan iedereen zien dat het de trein van 12.35 uur is. Komt de trein een keer om 12.42 uur aan is het de trein van 12.42 uur. Zo komt hij altijd op tijd.
Als dan ook nog het koffiekarretje in de trein terug komt is het helemaal geweldig. (Het liefst met die meneer die altijd in stuivers rekende. “Een koffie, dat is dan 37 stuivers alstublieft.” Op een keer zag ik hem aankomen en dacht, “Ik zal hem hebben” Toen hij om de 37 stuivers vroeg antwoordde ik, “Heeft u ook terug van 40?” Hij antwoordde zonder een spier te vertrekken, “Maar natuurlijk, kijkt u eens, 3 stuivers terug. Goedenmiddag” en liep verder.
Mooi he die NS.
Ik merk dat u een deskundige bent Hippo. Bij deze bied ik u de functie van Staatssecretaris van Spoor aan (en dat is inclusief gratis gevulde koek bij de gratis koffie)
Het kan toch niet zo zijn dat ik hier in Wageningen evengoed sta te wachten, nota bene aan de Stationsstraat, terwijl de NS en ProRail in een ambtelijk onderonsje de Kamer buitenspel zetten!
Ben ervoor om problemen op te lossen en dat is eigenlijk zo eenvoudig. Paard en wagen of een hondenkar…Honden belasting wordt toch ook opgeheven en voor een paardenkar betaalde je al niets.
Ik sta hier te wachten op station Drachten…, tja.
Wacht ik nu op pro-rail of ns-reizigers? Die onzekerheid dat is zo funest.
IK WIL EEN GRATIS KOPJE KOFFIE!
Het mooie van station Drachten is dat de trainer er volgens het spoorboekje van zowel ProRail als de NS daar nooit te laat komen. Mocht je er echter staan te wachten is het minder mooie gedeelte; Er komt geen trein want het spoor ligt 20 km verderop in Heerenveen
Laat me raden: u wilt zeker naar station Volendam reizen vanaf Drachten?
Dat wordt dan permanente slapeloosheid van al die bakjes koffie.
Vol trots meld ik u dat op onze prachtige eiland van ijs van vuur nog nooit maar dan ook nooit ook maar één trein te laat gearriveerd is.
Wow! Far out! Ik krijg me daar ineens een idee: wat als ze NS en Prorail nou eens samenvoegen? Of is dat nog een brug te ver?
Dat stuit op bonustechnische bezwaren. Nu zijn er immers maar liefst twee directies die een bonus bijeen kunnen harken. Anders gezegd: kansen op de arbeidsmarkt. Ook is een voordeel van de huidige opzet dat er nu altijd een andere organisatie is waarnaar je met een beschuldigende vinger kunt wijzen.
Als nu gelijktijdig de NS een proef doet met de dienstregeling van Prorail, dan weten we het snelst wat het beste bevalt. Het gaat weer allemaal zo traaaaaag.
Dat is nu jammer. Het ging juist zo goed. Niets mooier dan verwarde reizigers en dat dreigt nu verloren te gaan. Weer zo’n naar bericht in De Speld, bah.
Ik vind het weer allemaal heerlijk vaag. Ik ben zo dol op de NS en prorail dat ze dingen die zo vanzelfsprekend zijn zo ingewikkeld kunnen maken. Neem nu wissels in de winter die bevriezen. Vroeger ging dan gewoon de machinist of conducteur met een brander naar de wissel en ontdooide die ter plekke. Tegenwoordig moeten ze bellen naar iemand van ProRail die dan 2 uur later ter plekke komt. Dan kunnen wij toch niet verzinnen? Daarvoor hebben we gelukkig de NS. En prorail.
Ik dacht dat een telefoonbomen bomen langs het spoor waren waaraan telefoons zijn opgehangen waarmee je kunt bellen voor hulp als je trein is gestrand.
Het is allemaal leuk en aardig, dit soort één-tweetjes van ProRail en NS, maar aan de reiziger wordt weer niets gevraagd. Die staat gewoon weer buitenspel langs de spoorlijn toe te kijken en af te wachten.
Die wachtende reiziger kan een poging ondernemen de dienstregeling ingrijpend te beïnvloeden door het wagen van een sprong op het juiste moment.
Moosje, het gaat duidelijk niet goed met dit experiment: treinen botsen op de meest onverwachte momenten.
Dat springen is dus geen goed idee: het lijkt me beter om stevig ingepakt in een mummyslaapzak dwars over te rails te gaan liggen wachten op een toevallig passerende trein.
De trein is net een politieke partij , draaien en maar draaien tot je rond komt.
Van directie-zijde wordt nadrukkelijk ontkent dat een eventuele afstemming tussen de dienstregelingen van NS en ProRail zou moeten leiden tot betere dienstverlening. Het doel van deze test is -uitsluitend- te komen tot een beter verdienmodel voor de grootste aandeelhouder d.m.v. structurele 3-maandelijkse tariefsverhogingen en de versnelde afbouw van de te royale sanitaire voorzieningen in de Thalys, de Fyra en andere Intercity treinen. Het bekende treintype “Dóórloper” geeft passagiers met hoge nood de gelegenheid al lopend hun blaasaandrang de baas te blijven. Bij uiterste urgentie kan tegen betaling van € 10,- de conducteur een TENAT Lady leveren die men in de ProRailbagageruimte kan aanbrengen. In verband met bezuinigingen is echter niet in elk treinstel een NS-conducteur met rollend TENAT Lady showrack aanwezig. TENAT inlegkruizen zijn in drie maten beschikbaar: te klein, te groot en idioot groot.
Onze prijsberekening is zeer aannemelijk. Wij nemen de kilometerkosten van een middenklasse auto (zeg de VW Golf) als basis. Daarbij komt de bonustoeslag van de directie en tien procent aandeelhoudersbijdrage. Over het totaal komt uiteraard zes procent rente en zestig procent belasting.
Uiteraard moeten wij ook denken aan de tergende concurrentie in enkele gebieden in het uiterste noorden, westen en zuiden van ons land. Daarom hebben we met Arriva en Connexxion duidelijke afspraken gemaakt.
Helaas is de proef vandaag al mislukt.
(iets te vroeg voor satire denk ik)
Uit welingelichte bron kan ik u mededelen dat treinen in het geheel niet op tijd rijden, zij rijden op rails en verder meestal op stroom, soms op diesel. Plannen om het spoorboekje af te schaffen, bestaan evenmin: dit bestaat al 2 jaar niet meer!
Oppervlakkig beschouwd lijkt dit een gunstige ontwikkeling. Wat betreft de concurrentieverhoudingen op het spoor is er echter reden tot zorg. De in het nieuwsbericht geschetste één-tweetjes tussen NS en ProRail zetten de concurrenten van de NS meteen al op een achterstand, die zij de komende jaren maar moeilijk zullen kunnen inlopen. Het lijkt wenselijk dat de NMA hier onderzoek naar verricht.
Graag wil ik even er op wijzen dat de voorgestelde proef geheel volgens de Chaostheorie is opgezet. Dus zoals op Wikipedia te lezen: Deterministische chaos betekent dat de schijnbare wanorde toch exact bepaald is en geordend tot stand komt volgens een algoritme of rekenregel. Wanneer het ProRail – NS experiment hierbij aansluit, valt de reiziger niks te verwijten.
Beste Pro-NS, de chaostheorie is beslist niet van toepassing op een zeer beperkte populatie als bij de NS. Worden de reistijden willekeurig verdeeld onder de NS en ProRrail dan wordt het probleem alleen maar groter. Een betere aanpak à la Japan of à la Suisse/Switzerland is dan een beter idee, zeker met toepassing van operationele analyse.
Tante Paulien komen de bussen dan wel op tijd?Het moet natuurlijk niet zo zijn dat je daar wel klok gelijk op kunt zetten.
Net nu de NS de dienstregeling wil afschaffen, omdat het spoorboekje valse verwachtingen schept, wil ProRail plannen maken met telefoonbomen, waarmee die club van voorstanders van spoorstaven waarschijnlijk de herinvoering van telegraafpalen voor wisselwachters en stationchefs bedoelt.
Neef Paulus, dit is een misverstand.
De NS schaft het spoorboekje niet af, maar kort het drastisch in. In het nieuwe boekje worden voor alle trajecten alleen nog vermeld tussen welke uren men treinen met enig geluk kan verwachten.
Een voorbeeld:
“Tussen Apelfoort en Amersdoorn proberen wij op werkdagen treinen te laten rijden tussen 7.00 en 22.30 uur. Uw wachttijd kan drie uur bedragen.
Op zater-, zon- en feestdagen is dit traject gesloten. (Wij adviseren u streekbuslijn 43 nemen te nemen. Deze bus rijdt twee keer daags heen of terug.)”
Nou, wegkomen uit Apelfoort viel reuze mee maar nu zat ik vast voor Schiphol. Prorail zegt daar de hele boel te gaan nakijken dus dat worden daar heel erg veel nieuwe vertragingen!
Ja, het wordt hoog tijd dat die vliegtuigen op station Drachten gaan aankomen.
Ik sta van de andere kant van Schiphol in de treinfile.
Zo wordt van Amersdoorn naar Apelfoort reizen wel een erg lang gebeuren.
Ik ben wel geïnteresseerd in die programmatuur. Dan kan ik mijn Märklin ook weer op tijd laten rijden.
Een compleet foute aanpak. Bij de opspitsing zijn meer BV’s gemaakt zoals die voor de stationsgebouwen en fietsenstallingen. Die zijn hier dus niet in gekend. Maar 2 van de 12 BV’s willen wat onderling regelen. Dat terwijl er voor dit soort testen een speciale BV ProTest is opgericht.
NS wordt steeds agressiever naar klanten toe. Bij een herinnerING moet je binnen 1 week overgemaakt hebben anders standaard incassobureau.
Openbaar vervoer noemen ze dat. Voor die duidelukheid: het is pas openbaar als iedereen er gebruik van kan maken, niet alleen mensen met geld. Het wordt steeds duurder, veel mensen kunnen het niet meer veroorloven. Bedankt NS, dikke winst!
Geen gezeur, je krijgt koffie. Daar kan je het mee doen, een afgepaste portie hollandse gezelligheid. En pissen doe je maar thuis, daar is de trein niet voor.
Wat een gezeur weer. Ik verlang nog wel eens nar de tijd toen ik onder mijn schuilnaam Jan van Steen gratis door NL reed met m’n neef.
Heer Jeettje, u heeft nog een lange weg ter voet af te leggen. Heer Akke is stevig aan de koffie. Wat heer Stalpaert vanuit Drachten in Volendam heeft te zoeken weet ik niet. Dat ProRail en NS niet goed kunnen communiceren is zo duidelijk als een (spoor-) klok, overigens de nieuwste App van Apple.
Oh Elkie, ik reageerde op Traineerder, die staat te wachten in Drachten (niet geheel toevallig dat dat rijmt) op trein en gratis koffie.
Zelf heb ik niks te zoeken in Drachten of Volendam; die paling mogen ze zelf opzingen, niet mijn smaak.
Akke, Drachten is een leuke plaats en uit Volendam komt heel goede vis. Overigens ook uit Spakenburg. Volgens mij ben je hier zo langzamerhand vaste bezoeker, wat betekent dat je in enige mate niet goed wijs bent en desondanks over een scherp verstand beschikt.
Gnagna, vlatterie will getz joe nowhere – maar toch bedankt.
Er komt pas muziek in als Treintje Oosterhuis zich ermee gaat bemoeien!
Treintje Oosterhuis kan wel een concert geven op het treinstation onder her carillon in Drachten.
Heeeel goed spindoctor. Ik woon op 200m van het carillon van Drachten en ik heb liever het gejengel van Treintje O. dan het geklingel van het carillon. Moet wel toegeven dat ik er het station daar nog niet gezien heb, maar dat verklaart dan ook wel weer waarom de trein niet in Drachten stopt.
Ik dacht dat Prorail alleen bovenleidingen en spoorstaven had. Gaan ze van het spoor nu een soort roltrottoir voor treinen maken?
Het lijkt mij niet geloofwaardig: dit zal een verlate 1 aprilgrap zijn.
Het is toch bekend dat ProRail primair belang hecht aan de rails, dat ligt zelfs in de naam besloten; anders had men zich wel ProReizigers genoemd.
Ergo is het ProRail er zoveel mogelijk aan gelegen aan minimale slijtage van die rails te garanderen, dus zo min mogelijk spoorbewegingen.
Rails zijn duur, worden van belastinggeld betaald en mogen dus niet zomaar lichtvaardig gebruikt worden. Zeker niet door lieden die menen door de aanschaf van een jaarkaart het alleenrecht te mogen opeisen.
Heer Jeettje,
Dank u voor deze heldere uiteenzetting, eindelijk iemand die het snapt.
Nog een tip voor ProRail, goed invetten die rails, minder slijtage
Als ik goed naar de foto kijk zie ik dat dit de trein van 18.45 uur is. Dat is natuurlijk een geweldig idee. De NS en ProRail monteren gewoon een klok op de trein. Komt de trein om 12.35 uur aan op het station dan kan iedereen zien dat het de trein van 12.35 uur is. Komt de trein een keer om 12.42 uur aan is het de trein van 12.42 uur. Zo komt hij altijd op tijd.
Als dan ook nog het koffiekarretje in de trein terug komt is het helemaal geweldig. (Het liefst met die meneer die altijd in stuivers rekende. “Een koffie, dat is dan 37 stuivers alstublieft.” Op een keer zag ik hem aankomen en dacht, “Ik zal hem hebben” Toen hij om de 37 stuivers vroeg antwoordde ik, “Heeft u ook terug van 40?” Hij antwoordde zonder een spier te vertrekken, “Maar natuurlijk, kijkt u eens, 3 stuivers terug. Goedenmiddag” en liep verder.
Mooi he die NS.
Hierbij draag ik u voor als Minister van Spoor!
Ik merk dat u een deskundige bent Hippo. Bij deze bied ik u de functie van Staatssecretaris van Spoor aan (en dat is inclusief gratis gevulde koek bij de gratis koffie)
Het kan toch niet zo zijn dat ik hier in Wageningen evengoed sta te wachten, nota bene aan de Stationsstraat, terwijl de NS en ProRail in een ambtelijk onderonsje de Kamer buitenspel zetten!
Ben ervoor om problemen op te lossen en dat is eigenlijk zo eenvoudig. Paard en wagen of een hondenkar…Honden belasting wordt toch ook opgeheven en voor een paardenkar betaalde je al niets.
Ik sta hier te wachten op station Drachten…, tja.
Wacht ik nu op pro-rail of ns-reizigers? Die onzekerheid dat is zo funest.
IK WIL EEN GRATIS KOPJE KOFFIE!
Het mooie van station Drachten is dat de trainer er volgens het spoorboekje van zowel ProRail als de NS daar nooit te laat komen. Mocht je er echter staan te wachten is het minder mooie gedeelte; Er komt geen trein want het spoor ligt 20 km verderop in Heerenveen
Laat me raden: u wilt zeker naar station Volendam reizen vanaf Drachten?
Dat wordt dan permanente slapeloosheid van al die bakjes koffie.
Vol trots meld ik u dat op onze prachtige eiland van ijs van vuur nog nooit maar dan ook nooit ook maar één trein te laat gearriveerd is.
Wow! Far out! Ik krijg me daar ineens een idee: wat als ze NS en Prorail nou eens samenvoegen? Of is dat nog een brug te ver?
Dat stuit op bonustechnische bezwaren. Nu zijn er immers maar liefst twee directies die een bonus bijeen kunnen harken. Anders gezegd: kansen op de arbeidsmarkt. Ook is een voordeel van de huidige opzet dat er nu altijd een andere organisatie is waarnaar je met een beschuldigende vinger kunt wijzen.
Als nu gelijktijdig de NS een proef doet met de dienstregeling van Prorail, dan weten we het snelst wat het beste bevalt. Het gaat weer allemaal zo traaaaaag.
shit… nu heb ik een ander excuus nodig om te laat te komen op mijn werk.
Dat is nu jammer. Het ging juist zo goed. Niets mooier dan verwarde reizigers en dat dreigt nu verloren te gaan. Weer zo’n naar bericht in De Speld, bah.
Ik vind het weer allemaal heerlijk vaag. Ik ben zo dol op de NS en prorail dat ze dingen die zo vanzelfsprekend zijn zo ingewikkeld kunnen maken. Neem nu wissels in de winter die bevriezen. Vroeger ging dan gewoon de machinist of conducteur met een brander naar de wissel en ontdooide die ter plekke. Tegenwoordig moeten ze bellen naar iemand van ProRail die dan 2 uur later ter plekke komt. Dan kunnen wij toch niet verzinnen? Daarvoor hebben we gelukkig de NS. En prorail.
De treinen moeten vooral niet op tijd komen,treinen die op tijd komen riekt naar een totalitaire staat.Zie Italie onder Mussolini.
De treinen van Arriva rijden in Friesland heel goed op tijd en toch is dat een heel democratische provincie…
In Leiden kwam deze week een trein op tijd, maar toen stond er nog een sprinter in de weg met die vreselijke treinramp tot gevolg.
… maar dat verwacht toch ook niemand, dat een trein zo maar op tijd komt? Ongehoord! Daar moeten Kamervragen over gesteld worden.
Belachelijk, dit soort intensieve samenwerking riekt naar kartelvorming! Ik denk dat ik het bij de NMA aan ga kaarten.
Ik dacht dat een telefoonbomen bomen langs het spoor waren waaraan telefoons zijn opgehangen waarmee je kunt bellen voor hulp als je trein is gestrand.
Ik vind het niks. Ik wil kunnen kiezen of ik met de NS of met ProRail reis, dat gaat nu niet meer.
Het is allemaal leuk en aardig, dit soort één-tweetjes van ProRail en NS, maar aan de reiziger wordt weer niets gevraagd. Die staat gewoon weer buitenspel langs de spoorlijn toe te kijken en af te wachten.
Die wachtende reiziger kan een poging ondernemen de dienstregeling ingrijpend te beïnvloeden door het wagen van een sprong op het juiste moment.
Moosje, het gaat duidelijk niet goed met dit experiment: treinen botsen op de meest onverwachte momenten.
Dat springen is dus geen goed idee: het lijkt me beter om stevig ingepakt in een mummyslaapzak dwars over te rails te gaan liggen wachten op een toevallig passerende trein.
De trein is net een politieke partij , draaien en maar draaien tot je rond komt.
Door de NS heb ik al mijn haren verloren
Het is altijd zo la musique avec de grande violet als ik in de trein zit.
Het is altijd zo stil in de trein zonder mij.
Jullie en de NS missen mij gewoon. Lekker phuu…