Al met al vind ik dat wij de diepste wens der rivier niet mogen negeren en een lichte verplaatsing moeten kunnen toestaan. Kootwijkerbroek behoeft NIET ontruimd te worden, alvorens de stroom haar rechtmatige loop door de plaatselijke Hoofdstraat te laten spoelen. Onder geen beding mag de bedding echter binnen de grenzen van het dorp komen te liggen.
Ik heb berekend dat de beste oplossing een Kanal von Basel nach Hamburg is. Dat heeft voor Nederland, behalve voor Rotterdam, vele voordelen. Maar ja, Rotterdam. Wie zou daar rouwig over kunnen zijn?
Het KAN eenvoudigweg weg geen toeval zijn, dip-stick Paulus, hoogleraar op Laag Water, dat uw stomme opmerking als commentaar nummer dertien genoteerd staat!
Geen verstandig mensch zou zulke wanstaltige taal met betrekking tot ‘s lands enige Wereldstad bezigen!
Ik wil niet veel zeggen en oude wonden openrijten, maar dat uitgerekend een steenkolenduitssprekend iemand op dit idee komt geeft te denken. U is trouwens een aantal jaren te laat: de bluswerkzaamheden zijn al afgerond.
Aan de andere zijde: als dit idee ertoe leidt dat de rest van Nederland het geen zier meer interesseert omdat het op Atlantis-achtige wijze in de diepte is verzwolgen, tja, dat moet dan maar.
Rotterdam wordt op die manier wel weer een heel erg grote haven; ik zie voordelen.
“Der Paulus” heeft op een regenachtige zondagmiddag weer eens op zijn rekenlineaal zitten schuiven omdat hij (gezien zijn Duitse diplomering) nog aan zijn Doctorarbeit moet beginnen. Het moge duidelijk zijn dat het op deze manier niet gaat lukken.
Het belangrijkste is dat in Rotterdam het elektriek weer op orde is. Met die haven komt het vanzelf wel goed.
Wat u mij bromt, Heer Henk! Het gaat de Goede Kant op: het electriek wederom op orde, Lijn 25 zoeft als vanouds langs mijn raam, op weg naar Schiebroek en terug, Sparta heeft zich bovenaan gensetled op jacht naar de derde periode en Zuid heeft gewoontegetrouw nog zuidelijker de punten laten liggen in de Kuil waar ze die immer laat liggen. Hulde aan Heden!
Herr Dr.Dipl.Ir Paulus,
Für eine Verbindung Basel-Hamburg anders dann über die Eisenbahn brauchen wir nur die Rhein-Ems-Weser-Elbe Verbindung fertig zu stellen.
Dat terwijl de oplossing zo simpel is. We bundelen de 4 ‘grote rivieren’ tot 1 superrivier. Niks meer Waal, IJssel, Rijn en Maas maar de WIJRN onze eigen superrivier. Die leiden we om zodat die precies over de grens met België loopt (dat kunnen wij waterbeheersers als de besten) met aan onze kant een geluidswal met hier en daar een rustieke open plaats voor baderen enz. Veel voordelen: het geluidscherm zorgt er ook voor dat het gekrakeel van onze Zuiderburen niet tot ons doordringt (dat gezeur over die talen ook altijd maar) en kan tegelijkertijd ook als superdijk en 9e wereldwonder dienen. Alles opgelost en wie mist België nou als het onderstroomt??
Beste nicht, de Rijn komt uit DUITSLAND! Daar zijn ze niet zo dom als de Belgen. In Brussel wordt gedacht dat men bij het uitdiepen van de Westerschelde zand te kort komt. Daarvoor willen de Belgen een grenspolder ontpolderen.
Lieve Paulien, de gedachte in Brussel dat men zand te kort zal komen is niet zo vreemd. Men ziet daar zoveel lobbygroepen langskomen, vanwaaruit zoveel zand in de ogen gestrooid wordt, dat een nakend zandgebrek heel logisch lijkt. Aangezien ‘polderen’ als typisch Hollandsch te boek staat, wordt de oplossing in ont-polderen gezocht.
Een nieuw tracé is niet het probleem, maar god weet welke polder we daarvoor moeten opofferen als natuurcompensatie.
De Alexanderpolder, de Spaanse polder en zo zijn er nog wel een paar te vinden daar in de buurt.
Ik gok op de polder waar ze Henk Bleker als dijkgraaf gaan benoemen als het kabinet en het CDA ter ziele zijn
Gewoon een pijp leiding aanleggen voor ons vervuilde water naar Somalië. Daar zullen ze heel blij mee zijn, want het is nat en de kwaliteit maakt niet zoveel uit. Onze waterprins kwam er niet op maar deze waterprinses dus wel.
Als we het Rijnwater afvoeren via de IJssel, stijgt het IJsselmeerwater en daalt de Noordzee. Dat hoogteverschil kunnen we dan weer gebruiken om Amsterdam eens goed door te spoelen.
Uitstekend plan! Laten wij echter wel een aantal kubieke meters water voor schoonmaakwerkzaamheden reserveren. Ten gevolge van de bouw van afzichtelijke nieuwbouw in de voormalige 3-B-hoek, tegenwoordig Gemeente Lamlendigland, hebben wij in Rotterdam veel last van horizonvervuiling. Een stevige schrobbeurt voor de horizon kan geen kwaad!
Ik sluit mij hierbij aan. Wél met de bemerking dat het vervuilde spoelwater niet in onze mooie schone slufter opgeslagen zal worden.
Er zijn grenzen.
Super idee, dan kunnen we de rest van het overschot gebruiken om dat afzichtelijke gedrocht dat ze Flevoland noemen weer onder water te zetten.
Voordelen te over:
1 Almere en Lelystad weg.
2 Bij decentralisatie krijgsmacht geen 13e leger nodig
3 Belgen blij dat we een polder hebben laten vollopen.
4 Reservevoorraadje water om A’dam in de toekomst opnieuw weg te spoelen, voor je ‘t weet beginnen de A’dammers die de dans zijn ontsprongen met zo’n nieuw dorp…
Ik ga ‘t gelijk aan de minister voorleggen, bedankt voor het idee!
Stelletje slapjanussen die Betuwers! Die rivier hoor je nauwelijks! Typisch iets voor politici om hierover te zeuren. Zo’n stroompje moet weg, maar het echte probleem die zee met die nare branding, dáár doen ze niets aan! Enig idee hoeveel herrie zo’n zee maakt vergeleken met de rivier?
Er is alleen maar meer zee en het peil stijgt en stijgt maar… en we hebben in Japan gezien wat er gebeurt als je het maar op zijn beloop laat gaan: voor je het weet heb je een tsunami van water. Nee, laat ze de echte problemen maar eens aanpakken!
En wat te denken van de enorme sneeuwtoppen. Ze ontnemen het zicht op de horizon, veroorzaken lawines en lozen grote hoeveelheden koud smeltwater. Hier ligt de bron van het ‘Betuwe-probleem’ en dient de oplossing te worden gevonden. Hoog tijd om met Oostenrijk om de tafel te gaan zitten.
Dat vindt ik nou een beetje flauw, 57 jaar zijn we bezig geweest met geluidschermen om heel Zeeland te bouwen en nu zijn we eindelijk klaar, is het weer niet goed.
Ik ben voor het gebruik van tunnels. Het beperkt de herrie, en door een overloop op het riool aan te sluiten wordt de kans op wateroverlast veel kleiner.
Het is mij nog steeds een doorn in het oog dat de hiervoor verantwoordelijke bestuurders nog niet zijn aangepakt. Het project moest koste wat kost doorgezet worden om hun eigen ego’s te strelen. Pure landschapsvervuiling dit, die betuwerijn doorkruist alles en is nergens goed ingepast. Verromelling, en waarvoor? denk ook eens aan al die boeren die noodgedwongen moesten verhuizen.
Precies. De Rijn stroomt ons land binnen en neemt dan, zo’n beetje bij Arnhem, meteen de kortste weg naar de zee.
@ serafijn,
Wel wat kortzichtig van zo’n rivier dan,
Nederland heeft toch wel wat meer te bieden.
Rivieren zijn nou eenmaal wat kort door de bocht. En als er dan een meanderende beweging volgt, komt het dikwijls voor dat ze die dan alsnog afgesneden wordt.
Dezelfde actiegroep is bezig met een alternatief voor Schiphol. Door de vele vogels in de Haarlemmermeer is het bewezen onveilig voor vliegtuigen.
Al met al vind ik dat wij de diepste wens der rivier niet mogen negeren en een lichte verplaatsing moeten kunnen toestaan. Kootwijkerbroek behoeft NIET ontruimd te worden, alvorens de stroom haar rechtmatige loop door de plaatselijke Hoofdstraat te laten spoelen. Onder geen beding mag de bedding echter binnen de grenzen van het dorp komen te liggen.
Ik heb berekend dat de beste oplossing een Kanal von Basel nach Hamburg is. Dat heeft voor Nederland, behalve voor Rotterdam, vele voordelen. Maar ja, Rotterdam. Wie zou daar rouwig over kunnen zijn?
Het KAN eenvoudigweg weg geen toeval zijn, dip-stick Paulus, hoogleraar op Laag Water, dat uw stomme opmerking als commentaar nummer dertien genoteerd staat!
Geen verstandig mensch zou zulke wanstaltige taal met betrekking tot ‘s lands enige Wereldstad bezigen!
Ik wil niet veel zeggen en oude wonden openrijten, maar dat uitgerekend een steenkolenduitssprekend iemand op dit idee komt geeft te denken. U is trouwens een aantal jaren te laat: de bluswerkzaamheden zijn al afgerond.
Aan de andere zijde: als dit idee ertoe leidt dat de rest van Nederland het geen zier meer interesseert omdat het op Atlantis-achtige wijze in de diepte is verzwolgen, tja, dat moet dan maar.
Rotterdam wordt op die manier wel weer een heel erg grote haven; ik zie voordelen.
“Der Paulus” heeft op een regenachtige zondagmiddag weer eens op zijn rekenlineaal zitten schuiven omdat hij (gezien zijn Duitse diplomering) nog aan zijn Doctorarbeit moet beginnen. Het moge duidelijk zijn dat het op deze manier niet gaat lukken.
Het belangrijkste is dat in Rotterdam het elektriek weer op orde is. Met die haven komt het vanzelf wel goed.
Wat u mij bromt, Heer Henk! Het gaat de Goede Kant op: het electriek wederom op orde, Lijn 25 zoeft als vanouds langs mijn raam, op weg naar Schiebroek en terug, Sparta heeft zich bovenaan gensetled op jacht naar de derde periode en Zuid heeft gewoontegetrouw nog zuidelijker de punten laten liggen in de Kuil waar ze die immer laat liggen. Hulde aan Heden!
Herr Dr.Dipl.Ir Paulus,
Für eine Verbindung Basel-Hamburg anders dann über die Eisenbahn brauchen wir nur die Rhein-Ems-Weser-Elbe Verbindung fertig zu stellen.
Dat terwijl de oplossing zo simpel is. We bundelen de 4 ‘grote rivieren’ tot 1 superrivier. Niks meer Waal, IJssel, Rijn en Maas maar de WIJRN onze eigen superrivier. Die leiden we om zodat die precies over de grens met België loopt (dat kunnen wij waterbeheersers als de besten) met aan onze kant een geluidswal met hier en daar een rustieke open plaats voor baderen enz. Veel voordelen: het geluidscherm zorgt er ook voor dat het gekrakeel van onze Zuiderburen niet tot ons doordringt (dat gezeur over die talen ook altijd maar) en kan tegelijkertijd ook als superdijk en 9e wereldwonder dienen. Alles opgelost en wie mist België nou als het onderstroomt??
Beste nicht, de Rijn komt uit DUITSLAND! Daar zijn ze niet zo dom als de Belgen. In Brussel wordt gedacht dat men bij het uitdiepen van de Westerschelde zand te kort komt. Daarvoor willen de Belgen een grenspolder ontpolderen.
Lieve Paulien, de gedachte in Brussel dat men zand te kort zal komen is niet zo vreemd. Men ziet daar zoveel lobbygroepen langskomen, vanwaaruit zoveel zand in de ogen gestrooid wordt, dat een nakend zandgebrek heel logisch lijkt. Aangezien ‘polderen’ als typisch Hollandsch te boek staat, wordt de oplossing in ont-polderen gezocht.
Een nieuw tracé is niet het probleem, maar god weet welke polder we daarvoor moeten opofferen als natuurcompensatie.
De Alexanderpolder, de Spaanse polder en zo zijn er nog wel een paar te vinden daar in de buurt.
Ik gok op de polder waar ze Henk Bleker als dijkgraaf gaan benoemen als het kabinet en het CDA ter ziele zijn
Gewoon een pijp leiding aanleggen voor ons vervuilde water naar Somalië. Daar zullen ze heel blij mee zijn, want het is nat en de kwaliteit maakt niet zoveel uit. Onze waterprins kwam er niet op maar deze waterprinses dus wel.
Mijn lieve Marg00tje,
Weet je wel wat het kost om een waterpijpleiding aan te leggen van de Madurodamse Rijn helemaal naar Somalië?
Ik zou het grondiger aanpakken: terugsturen dat water! We hoeven niet alles te pikken wat uit Duitsland komt!
Als we het Rijnwater afvoeren via de IJssel, stijgt het IJsselmeerwater en daalt de Noordzee. Dat hoogteverschil kunnen we dan weer gebruiken om Amsterdam eens goed door te spoelen.
Uitstekend plan! Laten wij echter wel een aantal kubieke meters water voor schoonmaakwerkzaamheden reserveren. Ten gevolge van de bouw van afzichtelijke nieuwbouw in de voormalige 3-B-hoek, tegenwoordig Gemeente Lamlendigland, hebben wij in Rotterdam veel last van horizonvervuiling. Een stevige schrobbeurt voor de horizon kan geen kwaad!
Ik sluit mij hierbij aan. Wél met de bemerking dat het vervuilde spoelwater niet in onze mooie schone slufter opgeslagen zal worden.
Er zijn grenzen.
Super idee, dan kunnen we de rest van het overschot gebruiken om dat afzichtelijke gedrocht dat ze Flevoland noemen weer onder water te zetten.
Voordelen te over:
1 Almere en Lelystad weg.
2 Bij decentralisatie krijgsmacht geen 13e leger nodig
3 Belgen blij dat we een polder hebben laten vollopen.
4 Reservevoorraadje water om A’dam in de toekomst opnieuw weg te spoelen, voor je ‘t weet beginnen de A’dammers die de dans zijn ontsprongen met zo’n nieuw dorp…
Ik ga ‘t gelijk aan de minister voorleggen, bedankt voor het idee!
Stelletje slapjanussen die Betuwers! Die rivier hoor je nauwelijks! Typisch iets voor politici om hierover te zeuren. Zo’n stroompje moet weg, maar het echte probleem die zee met die nare branding, dáár doen ze niets aan! Enig idee hoeveel herrie zo’n zee maakt vergeleken met de rivier?
Er is alleen maar meer zee en het peil stijgt en stijgt maar… en we hebben in Japan gezien wat er gebeurt als je het maar op zijn beloop laat gaan: voor je het weet heb je een tsunami van water. Nee, laat ze de echte problemen maar eens aanpakken!
En wat te denken van de enorme sneeuwtoppen. Ze ontnemen het zicht op de horizon, veroorzaken lawines en lozen grote hoeveelheden koud smeltwater. Hier ligt de bron van het ‘Betuwe-probleem’ en dient de oplossing te worden gevonden. Hoog tijd om met Oostenrijk om de tafel te gaan zitten.
Dat vindt ik nou een beetje flauw, 57 jaar zijn we bezig geweest met geluidschermen om heel Zeeland te bouwen en nu zijn we eindelijk klaar, is het weer niet goed.
Ik ben voor het gebruik van tunnels. Het beperkt de herrie, en door een overloop op het riool aan te sluiten wordt de kans op wateroverlast veel kleiner.
Overkappen is ook een optie. In de verte zien wij een lullig smal bruggetje liggen: dat kan breder! Veel breder!!
Wel zo’n nutteloos prestigegedrocht neerkwakken, maar dan weer niet durven dóórpakken: de bestuurderen heden ten dage ten voeten uit!
Goed plan dat aansluiten op het riool, bij overstromingen wordt elke WC in Nederland dan rijn.
en dan heb ik het nog niet eens over de onderbenutting doordat ze in Duitsland te belabberd zijn om die derde sluiskolk aan te leggen…
Het is mij nog steeds een doorn in het oog dat de hiervoor verantwoordelijke bestuurders nog niet zijn aangepakt. Het project moest koste wat kost doorgezet worden om hun eigen ego’s te strelen. Pure landschapsvervuiling dit, die betuwerijn doorkruist alles en is nergens goed ingepast. Verromelling, en waarvoor? denk ook eens aan al die boeren die noodgedwongen moesten verhuizen.
Uit betrouwbare bronnen weet ik dat de rivier zichzelf ook graag verlegd zou zien.
Precies. De Rijn stroomt ons land binnen en neemt dan, zo’n beetje bij Arnhem, meteen de kortste weg naar de zee.
@ serafijn,
Wel wat kortzichtig van zo’n rivier dan,
Nederland heeft toch wel wat meer te bieden.
Rivieren zijn nou eenmaal wat kort door de bocht. En als er dan een meanderende beweging volgt, komt het dikwijls voor dat ze die dan alsnog afgesneden wordt.
Dezelfde actiegroep is bezig met een alternatief voor Schiphol. Door de vele vogels in de Haarlemmermeer is het bewezen onveilig voor vliegtuigen.
Neen, door de vele vliegtuigen is het gevaarlijker geworden voor de vogels!