Kameelverbod Kalverstraat in strijd met EU-wetgeving

"De Kalverstraat moet geen Persepolis worden."

Het verbod op kamelen in de Amsterdamse Kalverstraat dat 1 januari 2012 in had moeten gaan, komt er waarschijnlijk niet.

De gemeente Amsterdam is door de EU op de vingers getikt omdat de maatregel in strijd is met het vrije verkeer van lastdieren dat voor de hele Unie geldt. De gemeente heeft laten weten verbijsterd te zijn door de uitspraak en te kijken naar andere manieren om kamelen te weren uit de bekende winkelstraat.

Volgens de gemeente zou een verbod vereist zijn omdat uit enquêtes is gebleken dat bezoekers van de Kalverstraat kamelen niet op prijs stellen. Jacob Elzinga, VVD-wethouder in Amsterdam, vindt het belachelijk dat de EU zich met de kwestie bemoeit. Elzinga: “Kamelen horen niet thuis in de Kalverstraat. De straat is er niet op berekend. Ze waren er vroeger niet, dus waarom zouden ze er nu dan wel opeens moeten zijn?” De wethouder heeft geen bezwaar tegen koeien en paarden maar ‘de Kalverstraat moet geen Persepolis worden.’

Winkeliersvereniging ‘Kalverliefde’ vreest voor terugloop in het winkelbezoek als het verbod niet wordt ingevoerd. Woordvoerder Jan Goossen:  “Je mag toch ook niet fietsen in de Kalverstraat? Desnoods nemen we zelf maatregelen.” Goossen zal reinigingskosten ten gevolge van kamelenpoep op de gemeente proberen te verhalen.

Amsterdam had al kameelverbodsborden en kameelwerende hekken laten maken. Mogelijk kunnen deze verkocht worden aan Latijns-Amerika, waar kameelverboden juridisch niet op bezwaren stuiten. Eén van de alternatieven die nu wordt onderzocht is een zogenaamde bultentaks.


Uw reactie telt. Juist nu.

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

Met één oog op het hoge percentage Noord-Afrikaanse taxichauffeurs vóór het CS in A’dam, zou het dan (op het andere oog) niet redelijk zijn als wij onze familieherenigende en -bezoekende mediterrane Medelanders, op hun verzoek, konden faciliteren met vervoer uit eigen streek? Immers, wat is in de Maghreb nu vertrouwder dan een kameel? Want; als je één keer in een dikke Mercedes met TCA-chauffeur en dubbeltikkende meter hebt gezeten dan wil je de volgende toch wat sfeervoller en gastvrijer worden vervoerd? Toeristen beginnen Amsterdam toch al te mijden door die krankzinnig hoge hotelprijzen en die onbeschofte bediening op terrassen. Te vrezen valt dat indien de exploitanten van Wallen-wiptenten hun nering verplaatsen naar Rotterdam, VVV-Amsterdam failliet gaat.

Reageer
gravatar

Op zeker gaat dat niet gebeuren, Outsider.
Die ‘Amsterdamse wiptenten’ kunnen voor mijn part naar Almere in de achtertuin van Jorritsma verhuizen, Kootwijkerbroek opleuken of de tenten opslaan op het Binnenhof -de grootste hoerentent van het land; valt het toch niet op- : in Rotterdam zeker niet.

Wij hebben hier al genoeg overlast van buitenlui die de verderfelijke werking van winkelen op zondag elke week willen meemaken om deze hartgrondig te kunnen veroordelen teneinde hun pokkedorpen op slot te kunnen houden.

Daar gaan wij toch echt niet een quotum provinciaaltjes aan toevoegen uit Noordholland en andere vage buitenlanden.
Dan zou de prettige bediening die wij hier inderdaad nog hebben op terrassen ook onder druk komen te staan, en dat willen wij niet. beschaving heeft bij ons voorrang.

Net is De Kaap opgeschoond en de Keileweg ontsmet en de Euromast ontdaan van condoom, Kabouter Billespeen op een daarvoor geschikte plek aan het oog onttrokken en dan zou men hier omwille van Amsterdamse ongein (is er andere?) ons terug willen voeren naar de vroege jaren ’50?
Mooi niet, ze houen het maar. Open riolen; sorry, grachten, genoeg om hun rommel in te plempen.

gravatar

Frederik. Gezien de laatste paar weken (treinenloop, hero brinkman, gaddafi) lijkt me dat we voor satire beter naar de Telegraaf kunnen. Verhuis je mee naar hun forum? Ik post daar onder het pseudoniem “ikbentegenmaarweeterniksvan”.

En daar heb je misschien wel een werkende reparatiemogelijkheid voor spelfouten recht te zetten, maar die gebruikt toch niemand.

Reageer
gravatar

95 dagen dit keer, toch nog aanzienlijk. De onderkop “betrouwbaar nieuws” kan blijven, de disclaimer mag terugverkocht worden aan de werkelijkheid.

gravatar

Weet U, Kees22, ik word een beetje flauw van al dat verbieden. Dat is de luie uitweg.

Als men de zon niet in het water kan zien schijnen zonder dat te willen verbieden, ga dan niet in een stad wonen die vergeven is van waterige grachten en kamelen.

Een betere oplossing dan dan verbieden zou toch zijn de Kalverstraat kadastraal te hernoemen?

gravatar

Ja, dat zou ook kunnen, maar dat vind ik toch lijken op een onduidelijke truc. Dan kunnen we kamelen voortaan ook wel fruitvliegjes noemen. Of we suggereren dat het octopussen zijn die zich vermommen als kamelen.
Ik deel overigens Uw aversie tegen verbieden: dat staat in een nare reuk sinds de PVV dat tot haar hobby maakte.

gravatar

Ik vind de kameel nou juist symbool staan voor zonnig, droog en warm weer, en daarvan kunnen wij de laatste weken best wel wat meer gebruiken.

Reageer
gravatar

“Zonnig, droog en warm weer” staat wat mij betreft, net als kamelen overigens, symbool voor aangenaam. Dat zou ik dan weer NIET zoeken in dat dorp in Noord-Holland. Beetje rare combinatie vind ik dat.

gravatar

Wat ik nog vergat: zoals particuliere chauffeurs en beveiligers bij kapitalisten, zoals kornaks bij olifanten, zo horen kameeldrijvers bij kamelen! Hoe moet deze nieuwe beroepsgroep worden ingedeeld in functieklassificatie en CAO? Als ongekwalificeerd werk met zware lichamelijke inspanningen (er moet veel gedreven en -dus- geslagen worden)en zanderige inconveniënten of als beroepsniveau op VMBO- of KMBO worden gelijkgesteld met veedrijvende boeren en/of NS-treinmachinisten, danwel als fractieleiders PVV. Voor dat laatste ambacht is een IQ van de helft van de schoenmaat overigens ruimschoots voldoende. Voor de eerste categorieën wordt iets meer opleiding vereist. Kunnen de specialisten in onze gestaalde kaders eens het hoofd buigen over deze arbeidsjuridische vraagstukken?

Reageer
gravatar

Gelijkstellen met PVV fractieleden en fractievoorzitters is niet mogelijk daar kandidaten voor deze functiegroep in het bezit moeten zijn van een geldig strafblad. Dergelijke figuren houden wij het liefste zo ver mogelijk buiten Amsterdam.

gravatar

En vergeet het gevarengeld niet: kamelen kunnen op de meest onverwachte momenten spugen, bij voorkeur vol in het gezicht. Maskers en vuurwerkbrillen zouden uitkomst kunnen bieden, maar dat is ook begrotelijk, dus een keuze moet gemaakt worden hier.

@Bralhuijsen: “…een geldig strafblad. Dergelijke figuren houden wij het liefste zo ver mogelijk buiten Amsterdam”.

Hoe eigenaardig? Ik meen toch dat de heer Holleeder en trawanten hun core-business bedrijven in het hart van Amsterdam, omringd door advocatuur die hen daarin bijstaat?
Wellicht doelt u, qua ‘zo ver mogelijk’, op de Bijlmerbajes, of liquidatieplekken in Amstelveen?
Ja, zo kunnen wij het ook.

gravatar

Gelukkug word er eindeluk iets aan dit probleem gedaan. De linksmensen zeggen weer dat het meevalt, maar door hun is het wel misgegaan. Je kunt tegenwoordig niet meer over straat zonder tegen zoon stinkkameel op te lopen. Deze reactie zal tog wel weer verwijderd worden want de waarheid mag nooit niet gezegd worden.

Reageer
gravatar

Waarde Bus (ik beheers die “eu”ige O niet meer; vergeten). Jij je zin, Amsterdam verboden en opgeheven, maar John de Wolf is nog in het AMC Amsterdam (met riant uitzicht op de Ajakkes Arena) aan het reclame maken voor een ziektekostenverzekering die Rotterdammers in staat stelt gewoon in Rotterdam te herstellen. Denk aan het oudtestamentische Ninevé: “als er nog maar één goede mens in die stad zou wonen zou God die stad sparen”. Die bleek er niet te wonen, dus de boel ging plat. Maar is die De Wolf eigenlijk niet een Schiedammer? In dat geval: vooruit met de geit.

Reageer
gravatar

ZO IS DAT! Bovendien heeft de oetlul het bestaan veel te vroeg bij Sparta te verkassen en nota bene bij FeyeNOOIT verder te gaan. Onvergeeflijk. (Later heeft hij dat weer een beetje goed gemaakt, door zich zo belachelijk te maken dat hij meende wel te kunnen dansen terwijl hij niet meer kon lopen)

gravatar

Update: zoals al te verwachten was is nu daadwerkelijk gebeurt: de Conventie van Verenigde bult- en lastdieren, in vergadering bijeen te Kootwijkerbroek heeft unaniem besloten amsterdam geheel te verbieden. Een wijs besluit, zoals dat door menselijke politici maar zelden genomen wordt!

Reageer
gravatar

Camels wel, maar zoals het pakje aangeeft (bestudeer maar: naast de pyramide, de oase en het hotel) zijn camels dromedarissen. En daar heeft de altijd zo secure EU regelgeving het niet over.

gravatar

Kunnen we niet een stuk of tien kamelen laten stampeden door de Kalverstraat? Schijnt erg veel mannelijke toeristen te trekken, vooral als ze vooruit mogen draven. En daarna een massaal gevecht met overdatum Opperdoesjes. Ik bedoel, als blowen zonder pas niet meer mag dan moet je toch wat als gemeente zonder verdere aantrekkingskracht.

Reageer
gravatar

Gezien de Europese jurisprudentie die hierover bestaat, is er een zeer goede kans op een verbod. In Barcelona zijn sinds 2006, na een uitspraak van het Europese Hof, herkauwers verboden in het straatbeeld. Het zou Amsterdam evenwel sieren de aanwezigheid van kamelen in de Kalverstraat te gedogen.

Reageer
gravatar

De Arabische Liga heeft een team waarnemers uitgevaardigd om de mogelijk kritieke situatie onafhankelijk te monitoren ter voorkoming van verdere escalaties. Er bestaat echter groot wantrouwen bij de winkeliers van de Kalverstraat dat de waarnemers alleen maar plekken te zien krijgen waar door de EU de schone schijn wordt opgehouden en uberhaupt dus geen kamelenoverlast is.

Reageer
gravatar

Hoe lang is die Kalverstraat nou helemaal? Sigarettenmerk Camel: “I’d walk a mile for a camel”; dus gewoon een centrale kameelparkeerplaats op het Spui, vlak vóór (of op) het Begijnhof. En het normale parkeertarief voor Amsterdam: € 4,- per 49 minuten. Kijken hoe snel het begrotingstekort van Amsterdam is gecompenseerd. Maar vooraf zal duidelijk moeten worden gecommuniceerd of éénbultigen (dromedarissen)en andere bultachtigen (zoals lama’s, Piet Hein Donner en Henri de Lagardère) in een lager parkeertarief vallen. Ook zal er kritisch moeten worden gekeken naar de positie van Eberhard van der Laan als Oberbürgermeister; overwogen moet worden of er niet (zoals in Rotterdam) een burgervader moet worden benoemd die ethnisch meer correleert met de plaatselijke bevolkingssamenstelling en die ambtshalve dus beter bekend is met de kamelenbranche.

Reageer
gravatar

Ik lees niets over de dromedaris. Nederland is het enige land ter wereld dat onderscheid maakt tussen kamelen en dromedarissen en mijn dromedaris is daar nu zo aan gewend dat hij depressief wordt als hem kamelenregels worden opgelegd.

Reageer
gravatar

Precies! Meten met 2 maten!
De voorgestelde bultentaks zal kamelen dubbel zo hard treffen, terwijl de lama daar allesbehalve last van gaat hebben.

gravatar

Toch vraag ik mij af: Wat vinden de kamelen er zelf van? Willen ze eigenlijk wel in die Kalverstraat zijn? Wat hebben ze daar te zoeken?

Reageer
gravatar

Ik vind dat de minister zijn discretionaire bevoegdheid moet gebruiken om de kamelen een verblijfsvergunning te bieden!

Reageer
gravatar

De naam van de straat geeft al aan dat er gee nvolwassen kamelen, koeien of andere dieren rond mogen lopen.

Ook duidelijk vowassen mensen die nog steeds of alweer verliefd zijn, hebben overigens niets te zoeken in de Kalverstraat.

Jong vee en jongvolk. Voor ouders is de Leidsche Straat veel geschikter.

Reageer
gravatar

Het is de EIGEN SCHULD van die amsterdarmen! Als je je koopgoot ‘kalverstraat’ noemt, moet je niet gek opkijken als er ook daadwerkelijk kalveren naartoe komen. Dat jonge kinderen niet (gedwongen) van hun ouders gescheiden mogen worden, geldt uiteraard ook voor dieren. Aldus heeft de Europese Commissie in deze geheel en al gelijk. Sterker nog: mocht uit onderzoek blijken dat de aanwezige kamelen hinder ondervinden van winkelend (mensen-)publiek, zou kunnen worden overgegaan tot het instellen van een toegangsverbod voor mensen in de kalverstraat.
Kamiel, woordvoerder der boze kamelen wist het aldus te formuleren: “Wij ergeren ons al jaren een bult aan de discrininatie van kamelen. Er is nog een lange weg te gaan, maar dit biedt persepo…., eh perspectief.”

Reageer
gravatar

Als je niet mag fietsen, dan mag je er dacht ik ook niet paardrijden, of met een paard aan de hand. Kamelen zullen ook wel onder die wetgeving vallen.

Een loslopend paard, of kameel mag dan volgens mij wel.

Nu doen ze in Saudi Arabie kamelenraces met robot-jockeys (moet je minder betalen ofzo). Dat mag dan wel.

Dus ondanks het fietsverbod mag je perfect een kamelenwedstrijd met robot-jockeys houden in de kalverstraat, net zoals een krabbenrace of een kikkerverspringwedstrijd.

Reageer
gravatar

Ze begrijpen het ook echt niet, die Amsterdamse bestuurders. Ruilt de grachtengordel de SUV en Hummer in voor een natuurvriendelijk vervoermiddel -anticiperend op de klimaatomslag- is het wéér niet goed.

Gewoon wat waterbakken bij de taxistandplaatsen: dát zouden ze moeten doen!

Reageer
gravatar

We kunnen toch eisen stellen aan de kamelen, zoals maximale hoogte en te voeren verlichting.
Op deze wijze kunnen we, heel Hollands, zonder een daadwerkelijk verbod de kamelen toch weren uit de Kalverstraat.

Reageer
gravatar

Ik snap de gemeente Amsterdam niet. Er geldt al jarenlang een spuugverbod in de Kalverstraat. Indien de hoofdstedelijke politie eindelijk eens werk maakt van dat verbod, kunnen kamelen eenvoudig verwijderd worden uit de Kalverstraat.

P.S. ik begrijp dat dit op weerstand zal stuiten bij de talrijke lamaliefhebbers in de hoofdstad. Maar ook voor hen geldt dat men zich nu eenmaal aan de regels moet houden.

Reageer
gravatar

Als we als compromis nou een aantal drempels in groepjes van twee neerleggen?

Dit verbod is on the edge; dit wordt met de upcoming verloedering die onze taal teistert in no time een camel-verbod. En uiteindelijk mogen we straks helemaal nergens meer roken. People fight for your right!

Reageer
gravatar

Wat is de juridische status van dromedarissen in deze? Volgens mijn Tom Tom loopt de route van een zekere grot met 40 rovers precies langs deze charmante oer-Hollandse winkelstraat.

Reageer
gravatar

Zodra het verbod rechtsgeldig is verklaard zullen de gegevens aangepast worden. Vooralsnog is de beste weg van de dam naar het muntplein met vervoermiddel kameel of dromedaris (camel in het Engels)nog via de Kalverstraat.

Verder over uw verwarring aangaande een roversgrot: de heer Ali B. heeft inmiddels een proces aangespannen. De locatie van zijn grot had eigenlijk niet opgenomen mogen worden in het openbare register. Zijn grot was ontdekt doordat een google-autootje de wifi WAP met naam “ali-baba-grot free login” had gevonden. De grotlocatie is inmiddels verwijderd uit onze database en geeft dus geen problemen meer de nabije kalverstraat. De reden waarom er zoveel kamelen op de kalverstraat lopen blijft dus weer een goed bewaard geheim.

gravatar

T heeft gewoon met de stank te maken. Een paard of koe ruikt (Hol-)landelijk, maar de woestijnstank van zo’n kameel is echt niet te harden. Dan wordt de Kalverstraat opeens wel heel erg smal en benauwd. Als t wel had gekund was die straat ook geen Kalverstraat genoemd, maar kamelendreef, of iets van die aard.

Reageer
gravatar

Die stank is tot daar aan toe. Maar dat boeren en schuimbekken is echt niet te harden. Van mij mogen ze best blijven, mits ze zich aanpassen aan onze leefwijze. Laat ze een voorbeeld nemen aan de Hollandse koe die zich wel voorbeeldig weet te gedragen. Die zie je nooit kauwen met de bek open, bijvoorbeeld.

gravatar

“Ze waren er vroeger niet, dus waarom zouden ze er nu dan wel opeens moeten zijn.”,
O ja, die is fijn, volgens mij was de Kalverstraat er heel vroeger ook niet! De Kalverstraat moet verboden worden in de Kalverstraat! Wegwezen!

Reageer