De nabestaanden van John Cage gaan stappen ondernemen om een einde te maken aan de respectloze wijze waarop het werk 4’33” van de componist ‘te pas en te onpas’ wordt uitgevoerd. Via een serie rechtszaken hopen de erven gederfde inkomsten terug te vorderen en een signaal af te geven.
Volgens een schatting van Stichting Brein heeft de familie van de in 1992 overleden Cage alleen al in Nederland over 2010 recht op 412 miljoen euro.
Het werk van Cage bleek op diverse plekken te zijn uitgevoerd, zonder enig overleg. Nicolas Cage (geen familie van de acteur) is woedend: “Laatst nog werd midden in het bos 4’33” uitgevoerd, zonder enige licentie, vergoeding of wat dan ook.” Ook in de ruimte, bij familiediners over de hele wereld en na grappen van Seth Gaaikema blijkt het werk van Cage herhaaldelijk te zijn gekopieerd. Volgens geruchten wordt er zelfs jaarlijks, op 4 mei, een remix van het werk van Cage ten gehore gebracht. De Consumentenbond raadt op zijn website consumenten aan gedurende de dag ‘zachtjes te neuriën, met de vingers tegen de tafel te tikken of te fluiten’ om te voorkomen dat bewust of onbewust inbreuk wordt gemaakt op het copyright van de nazaten.
De eerste rechtszaken zijn reeds aangespannen. Een alleenstaande moeder uit Colorado die met haar twee kinderen in een caravan woont, heeft het werk volgens de advocaat van de familie Cage ‘maanden achtereen ten gehore gebracht’. Ze loopt het risico tot een boete van 12 miljoen dollar veroordeeld te worden. Volgens de moeder in kwestie was de stilte slechts het gevolg van overmatig drank- en drugsgebruik en ‘een algehele moedeloosheid ten aanzien van het leven’. Ze wordt in haar protesten bijgestaan door een groep boeddhisten. De monniken beroepen zich op diverse koans en betogen dat het onduidelijk is in hoeverre het uitvoeren van 4’33”, zonder toehoorders ‘daadwerkelijk als waargenomen kan worden gezien.’ Volgens Onam Sha kan ‘stilte zonder toehoorders niet worden gehoord, en heeft ze als zodanig niet plaatsgevonden’.
Het werk van Cage is niet het enige kunstwerk dat op grote schaal wordt gerepliceerd. In Nederland zijn ongeautoriseerde reproducties van de Pindakaasvloer van Wim T. Schippers bij meerdere gezinnen aangetroffen en zijn in duizenden café’s illegale kopieën van Marcel Duchamp’s Fontaine (1917) opgehangen. Stichting Brein onderzoekt de zaak.
Hitler’s reactie op 4:33:
http://www.youtube.com/watch?NR=1&feature=fvwp&v=eQa4DL17Aug
ik citeer vaak uit dit meesterwerk in mijn eigen composities. mag dat wel? ik heb buma/stemra gecontacteerd maar die hulden zich in stilzwijgen.
Gelukkig kan ik mijn mond niet houden.
Alhoewel deze nog steeds deel uit maakt van mijn lichamelijke verzameling die dan ook weer in een goed georganiseerde samenspel tot zijn recht komt door gebruik te maken van de longen, midden riff spieren, een paar goed aangelegde zenuwbanen en vrolijk tokkel ik.. en denk aan john..
Elk jaar op 4 mei is het weer Kassa!
De BUMA en SENA gaan binnenkort actie ondernemen tegen radiostations die het nummer zonder toestemming op de radio draaien.
Die kuch op 4’01” was te zacht en volgens mij ook een beetje vals. Haalt het werk wel wat omlaag vind ik.
Het niet mogelijk om 4’33” ten gehore te brengen zonder muziek instrument, bij voorkeur een vleugel. Wegdommelen na de lunch maakt iemand nog geen musicus.
Het wordt voor de erven Cage (hoezo nazaten, het homohuwelijk bestond toen nog niet) nog een harde dobber om te bewijzen dat de verdachten een muziekinstrument bespeelden ten tijde van het delict.
En wat te denken van de zwijgende meerderheid? Het is ongehoord!
Cage is een dief!
Het huidige, inhalige gedrag van zijn nazaten zijn het bewijs!
Cage plaatste zich hier in de traditie van de Oosterse filosofie: de intentie van de componist is van geen belang en muziek als puur klank is gelijkgeschakeld aan het leven.
Oftewel 4’33” is gepikt van Bhoeddda, vader van de Oosterse filosofie! Boeddha leefde waarschijnlijk van ca. 450 tot ca. 370 v.Chr.
Kun je dus uitrekenen hoe oud 4’33” wel niet is. Bijkomend, de muziekrechten vervallen na zeventig jaar…Dus geen centjes voor die luie lamzakken, die voortgekomen zijn uit het voorvocht van Johnny Cage!
Ik heb de opname van 4’33” door het London Symphony Orchestra omgekeerd afgedraaid. Ik wist niet wat ik hoorde! Echt onthullender dan “Paulus is death”, dat ik destijds hoorde bij de omkering van Revolution 9 uit de Witte Album van the Beatles.
Ik zal niks verraden. Probeer het zelf maar. De opname is makkelijk te vinden op internet.
Ik vind de opname van de gezamenlijke uitvoering door de Boston Symphony Orchestra en de Boston Pops Orchestra in de Tanglewood Studio’s in Lenox (Massachusetts) op 11 november 2011 bij voorbaat beter.
Consumentenadvies
John Cage heeft het stuk in driekwartsmaat gecomponeerd. Voert u deze compositie in een ander maat uit dan kan er geen sprake zijn van plagiaat.
Het is ook mogelijk dat u de compositie in stilte uitvoert, zodat de nabestaanden van deze zeer creatieve componist er geen weet van hebben.
Een kort stukje blokfluit na precies 4 minuten en 32 seconden is al voldoende om vervolging wegens plagiaat te voorkomen. De verstoring op het eind is niet zo erg, want het beste stuk heb je dan al gehad.
Kan het even stil zijn aub, ik hoor niks.
Er is ook een metalvariant van de compositie: http://www.youtube.com/watch?v=haO4IqLZ0vE
Kunnen we hier dan ook niet
(..4.33)
http://www.youtube.com/watch?v=nWDsD6Zs_p0
Zelfs op Youtube mogen we niet meeluisteren 🙁
LOL die is echt meesterlijk 😀
Ik mag een ding niet hopen:
Dat ze niet tussen de regels door lezen.
Ben ik blij dat ik geen pindakaas lust, dan krijg ik tenminste geen claim van Wim T. Schippers aan m’n broek!
Ik verklaar hierbij onder ede dat mijn betovergrootvader al vóór 1952 4 minuten en 33 seconden lang geen instrument bespeelde (hij was namelijk toen al overleden). Het stuk van John Cage is derhalve niet origineel, en dus is de claim op auteursrechten ongegrond.
Volkomen terecht opgemerkt. En zo zijn er ongetwijfeld meer. Cage heeft zelf overduidelijk plagiaat gepleegd toen hij 4’33” “componeerde”. Bij diverse archeoantropologische opgravingstudiedinges zijn dergelijke stiltes blootgelegd. Daarbij is vastgesteld dat al ruim voor onze jaartelling sprake was van vroege voorlopers van de stijl die door heer Cage op tamelijk onbeschaamde wijze als ‘origineel’ is bevlagplant.
Tsss, wat een gedoe om niks zeg …
Dit betekent het failliet van de PVV, aangezien hun monologue interieure een aaneenschakeling is van 4:33’s.
Heel wat van die illegale optredens zijn ook nog eens tot stand gekomen met gemeenschapsgeld. Zoals dat optreden van 4’33” in het bos. Dat bos wordt in stand gehouden met een subsidie voor natuurbehoud. Dat geld moet dan ook worden besteed aan natuurlijke activiteiten en aan culturele activiteiten. Dat is oneigenlijk gebruik van subsidiegeld. De burger hoeft zich geen zorgen te maken, ik ga dat geld direct terugvorderen.
Een vleugel midden in een bos neerzetten en 4’33” uitvoeren lijkt mij een perfecte combinatie van natuurlijke activiteiten en culturele activiteiten. Die subsidie is dus heel goed gebruikt. Beter dan die subsidie in het zwarte gat van Buma/Stemra storten.
De consumentenbond begrijpt er niets van: 4’33” is juist geschreven om toevallige geluiden te horen. Neuriën en tikken zijn bij uitstek inbreuk op de auteursrechten. Doodse stilte is nodig om géén uitvoering te geven aan 4’33”.
Die dame uit Colorado kan zich wel verschuilen achter drugsgebruik, maar als je maandenlang in een caravan depressief achter een vleugel gaat zitten en je strekt zo nu en dan je armen, dan voer je toch echt 4’33” uit.
Waar ik dan over val is dat 4’33” in de bijgesloten video eigenlijk in een iets te hoog tempo wordt gespeeld.
Allee, mag ik ‘m dan ook niet meer als ringtone gebruiken??
nazaten cage hebben een uitzondering gemaakt voor de ringtone: alleen voor doven en slechthorenden. Heel vervelend in de bus en trein….meer dan vier minuten zo’n ringtoon bezig omdat de bezitter hem niet hoort….smerige bastards die nazaten….ze zouden ze moeten opsluiten
Wat een onzin. Als er één werk is dat de laatste tijd echt nóóit meer te horen is, is het wel 4’33”
Waar vind je tegenwoordig nog echte stilte?
Conclusie: stelletje graaierige zeikerts, die Cage-familie.
Verdorie, 4’33” is nou net het enige pianowerk dat ik zonder al te veel fouten kan spelen.
Hier word ik helemaal stil van… Oeps, bekeuring aan mijn broek!