Zelfmoordpogingen op het spoor zijn de oorzaak van 28% van alle vertragingen, zo blijkt uit onderzoek. Een nieuw intitiatief van de NS, getiteld ‘Eindstation Spoor’, moet hierin verandering brengen.
Volgens Eindstation Spoor moeten in 2020 alle grote stations voorzien zijn van een speciaal spoor gereserveerd voor zelfmoordenaars. Bewegwijzering naar het betreffende spoor zal op het gehele station zichtbaar zijn, zodat de ‘reiziger naar Magere Hein’ zijn spoor niet kan missen. Proefnemingen op station Heerlen zijn hoopgevend. Het aantal succesvolle zelfmoorden steeg met 21% en de vertragingen namen met 53% af.
Toegang tot ‘Spoor 13’, zoals de NS het zelfmoordspoor noemt, is uitsluitend mogelijk op vertoon van het bewijs van ondraaglijk lijden, dit om ramptoeristen en bovenal fakers te weren. Bas Gekkas van GGZ Amsterdam: “Het moet geen kermis worden waar iedereen met een herfstdipje of een quarterlife crisis in een opwelling een poging waagt. Voor je het weet arriveren hier bussen vol met depressieve puisterige pubers, die collectief flauwvallen als een oprechte springer voor hun neus zijn daad vervult. Dan blijf je bezig. ”
Op spoor 13 wordt vooral verouderd materieel ingezet. “Zo hoeft de operatie eigenlijk niets te kosten, en worden de afgedankte modellen ook hergebruikt”, aldus NS-woordvoerder Gerwin Duisenbuik. “Bovendien zijn de oudere modellen vaak zwaarder, en hebben meer scherpe onderdelen. Dat verhoogt het aantal succesvolle pogingen enorm.” Dat dit een keerzijde heeft blijkt uit de diverse klachten die De Nederlandse Vereniging voor Vrijwillige Levensbeëindiging (NVEE) ontving. Tijdens de proeven in Heerlen viel 10% van het materieel uit en arriveerde 22% met vertraging op spoor 13. De NS heeft zich verontschuldigd en belooft bij herhaling gratis blauwzuurpillen te verstrekken ter compensatie van het ongemak.
Dit artikel is diep triest en zwaar beledigend voor mensen voor wie het leven zo ondraaglijk is geworden dat ze geen keus meer hebben,
zorg dan dat er een pil wordt ingevoerd waar minister Borst mee bezig was.
Jullie hebben geen idee hoe hard en kil dit overkomt op mensen die het daadwerkelijk overwegen.
En geloof mij maar je voelt je daar enorm eenzaam in staan. Het is niet voor te stellen voor al die mensen (schapen die achter de kudde aan lopen) die een oppervlakkig leven lijden.
Dat je je tijd stopt in iets zo belachelijks.
Wil weten of het nog steeds humor is als het in je naaste omgeving gebeurd.
Dit is precies het probleem met de samenleving van tegenwoordig.
Alleen maar vooroordelen en nul inlevingsvermogen.
Geen medeleven meer of gevoel van samenhorigheid.
Echt verschrikkelijk dit!
Belachelijk, alsof ze het toejuichen dat mensen zelf een einde aan hun leven maken.
Zien jullie niet wat dit met mensen doet. Weten jullie niet hoe zwaar die mensen het hebben. En dan ook nog ”grappen” maken. Mensen voelen zich verdomd alleen en niemand die hen begrijpt en willen weg van de situatie waar ze inzitten. En jullie gaan er mee om als ramptoeristen, Als ik erachter kom wie dit artikel heeft geschreven sla ik die gast helemaal in elkaar. Geen genade. Weet die ook een keer wat het is om pijn te hebben.
Die laatste 3 zinnen trek ik terug, Reageerde uit emotie. Mijn standpunt blijft gelijk.
goed plan, hoeft de politiek zich ook niet meer bezig te houden met euthanasie wetgeving. Wel zou ik potentiele clienten willen verplichten eerst driemaal de stoffelijke resten van hun voorgangers op te ruimen zodat we zeker weten dat we zelfmoord als impulsieve daad kunnen uitsluiten
Eindelijk een beetje efficiënter zelfmoorden….. dat ze daar nu pas mee komen…
” Toegang tot ‘Spoor 13′, zoals de NS het zelfmoordspoor noemt, is uitsluitend mogelijk op vertoon van het bewijs van ondraaglijk lijden, dit om ramptoeristen en bovenal fakers te weren.”
Kun je ze beter op vertoon van het bewijs een prikje of een drankje geven waar ze hun loodje mee leggen. NS is hier goedkoper mee uit dan zelfmoordsporen op alle grote stations met rijdende roesttreinen voorzien van ”meer scherpe onderdelen”. NS moet zich schamen. Hoeveel mensen wil je traumatiseren met spoor 13? Kinderen die met hun ouders staan op spoor 12 toe te kijken wat er op spoor 13 gebeurd. En dit allemaal om te kijken hoe ze dit financieel gaan oplossen.
Vind een aanhangwagon een betere oplossing. Ga heen: hier ga je toch geen heel spoor aan offeren! Neen hoor een extra wagon, kan na de reis regelrecht nar het crematorium.
Wat een walgelijke domme “humor”is dit. deze persoon die dit geschreven heeft weet duidelijk niet wat het met een machinist doet!
Ja, dom. Maar hoe je het ook noemt: het is GEEN 1 aprilmop.
Degene die dit geschreven heeft (Richard van der Toren) werkt inmiddels niet meer als machinist, eigenlijk meer vanwege de wisselende diensten, dat gaat je opbreken na verloop van tijd.
Hij vond er gewoon niks meer aan, raakte chronisch oververmoeid, zijn vrouw begon een affaire met de postbode, de ellende was niet meer te overzien bijna!
De man werd suicidaal, kan je op wachten.
Helaas is dat bij de NS reden is voor ontslag op staande voet.
De NS maakt meer kapot dan je lief is..
Annie blijkt wederom zeer goed ingelicht: Van der Toren is oneervol ontslagen uit NS-dienst. Hij moest via P&O langs AF en ontving geen ƒ200,– en evenmin een gouden handdruk, die zijn immers gereserveerd voor disfunctionerende CEO’s die na vervroegd ontslag worden beloond met miljoenenbonussen.
En ja, het is tragisch dat zijn vrouw een affaire begon met de postbode maar ook die parttime brievenbezorger is intussen ontslagen door de leiding van dat andere voormalige staatsbedrijf. Het gezin Van der Toren is inmiddels weer bij elkaar, door toedoen van een mediator die de fiscaal nadelige aspecten van echtscheiding nog eens heeft aangestipt. Van der T. heeft bij zijn exit interview wel een verklaring moeten tekenen dat hij bij eventuele suïcide geen gebruik zal maken van NS of ProRail faciliteiten.
slechtste 1april grap ever. hier maak je geen grappen over…
Dat zeg je heel goed; moord is iemand (anders) doodmaken, suïcide is zelfdoding en geen moord, zoals #10 ook al aangaf. Als nabestaande van iemand die een einde heeft gemaakt aan zijn leven, gaat deze ‘humor’ voor mij te ver.
Pijn in mn buik van het lachen, geweldig!
1 april …. er is toch niet één machinist die hier aan mee werkt?
En tja, beetje morbide grap, maar die moeten er ook zijn; zo onderscheidt de speld zich, oké.
Dit is echt bizar en wie gaat dan de beslissing nemen of je mag springen een gepensioneerde conducteur met scherpd randjes onder het nom van hergebruik?????
hangplek..
fake
SPOOR 13 HOLEE HOLEE HOLEEE OLEE OLEE OLEEE 100%OPLIJNEN VOOR DE DOOD. OLEE OLEE OLEE , HOLEE HOLEE HOLEE. ZXo mooi hoe de NS emo’s facineert een rij aan te maken om ze zigzelf de kkr in te helpen! ik sta hier 100% achter xD als je tog al ze ver heen bent om voor een trein te springen, Waarom niet de sneltrein ? Kan je netzogoed een speciale zelfmoord lijn maken waarom niet 2014 $wag #goodlife #goed bezig mensen!
P.s.
Uw moeder aan de poeeeder want jeweetzelluf jezelf de kanker in helpen.
”Is het leven u goed gezind, zorg dat u spoor 13 vind,”
Uwen moeeeeeehoeeeeder. Want die is supervaag en gaat helemaal leip van 1 klein bietje ariel XL. Dus net als witte reus. Wast een berg, kost een beetje.. Haalt u ook een dikke lijn door u neus? Kost een beetje? Alles wat hier staat heeft zowiezo iets te maken met spoor 13 want jantje vind dat ook. en jantje is een aapje die zegt: Liesje, je moet gewoon crack nemen!
Nee heb je, Kanker kan je krijgen!
1 April
Maar wie bestuurd de zelfmoordtrein dan??
Mensen wisten julie wel dat er in de donkere dagen 8 springers per dag zijn en dit is geen leugen.
Ik begrijp het verhaal wel een beetje als je machinist bent
1april!!!!!
Degene die dit heeft geplaatst, spoort niet… Met zoiets moet je niet spotten!
En euthanasie is verboden..? Niet om t een of t ander maar misschien dat we daar eerst naar moeten gaan kijken ipv zon horrorspoor? Het is maar een idee..
Bijna 1 april…..
2011… was dit
Het word altijd weer 1 april, ieder jaar. Vandaag ook.
Niet bijna 1 april Gerkje, dat is vlees noch vis.
deze grap gaat te ver!
Laten we allemaal aangifte gaan doen tegen de NS! Dit soort praktijken moeten worden gestopt! En wel nu!
Whattefuck man dit is toch geen doen in plaats dat ze zich bezig houden met een facking ”speciaal” spoor kunnen ze ook andere dingen doen zoals betere beveiliging ofzoow echt kansloos dit
Wat een slechte vroege 1 aprilgrap
Dit is al een artikel van 2011… duhhh
Dit is zo fucking laag wauw
Dit is walgelijk..
Roddel, Roddel en nog eens Roddel.
Je hebt veel meer te doen met iets anders, prik je lek.
Zeker alvast een 1 April grap?
Werkelijk walgelijk. Behorende tot de grootste groep potentiele zelfmoordenaars vind ik dit item net iets te ver gaan. Misschien moet Dhr R van der Toren eens de 112meldingen website in de gaten houden en naar een gelukte zelfdoding gaan kijken. Laat hij dan meteen even vragen of hij mee mag om onder de trein te kijken en misschien zelfs wat stukken in een vuilniszak mag proppen. Heeft de Speld een veiligheid-speld om vooraf te waarschuwen voor dit soort galgenhumor?
Ik vind de humor ook wel op het randje vooral als je bedenkt dat er natuurlijk altijd een drama achter zelfmoord schuilt, ook voor de nabestaanden.
Maar als je dan bedenkt hoeveel en vaak treinpersoneel hier mee te maken krijgt en hoe heftig het voor de bestuurders is en ze vaak die beelden moeilijk los kunnen laten, in de stress raken en in de ziektewet belanden vind ik zo’n grapje dan wel weer kunnen.
[…] Zoals in Heerlen, blijken ze al een tijdje, mocht ik De Speld moeten geloven, bezig zijn met Spoor 13. Na onderzoek blijkt een grote percentage van de Nederlandse ‘vertraging’ te zijn verminderd. (De Speld, http://www.speld.nl/2011/07/31/ns-wil-zelfmoord-faciliteren). […]
een vriend van mij zit in extreme situatie en hij zou ook het liefst uit het leven stappen , hij wil het liefst zo’n blauwzuurpil , maar ja waar kom je die aan ? Wij respecteren zijn wens , wie kan ons helpen ?
ik word helemaal opgewonden van dit onderwerp
Afspraak op de begraafplaats om 0.00 uur?
Tot je zelf je zus aan een zelfmoord kwijt raakt en dan via een andere site per ongeluk dit voor je neus krijgt…
…misschien dat jullie eerst wat mee moeten maken voor het lastiger wordt. Ik ben er sowieso voorzichtig mee, altijd al. En ik hou van humor.
Spijtig voor u en uw zus, maar het komt me voor dat u wel vaker iets onder ogen zult krijgen op dit gebied, al dan niet humoristisch bedoeld.
U weet niet wat anderen mee- of doorgemaakt hebben, waar zij last van hebben en hoe zij daar mee omgaan, die oproep is wat overtrokken.
ik moest noodgedwongen een OV-striptease kaart kopen voor 65€ – nu ik een enkeltje verzoek wilde ik graag weten of ik ook wat retour krijg.. ik bedoel.. dat is veel geld op het einde van de rit.
Graag een terugstorting op mijn zilvervloot rekening of op mijn
zuisite.net account..
Dank u
Maar ik ga voorbij aan je voornaamste argument: het laten afreageren van gefrustreerde conducteurs. Goed idee, lijkt me een zinvolle verwerking.
Ook voor machinisten met een trauma kan het helend werken: die klotezelfmoordenaars eens lekker hard plat rijden!
Of als vergoeding de gedupeerde reizigers van een vertraging eens op de bok laten zitten. Moet de vertraging natuurlijk wel groot genoeg geweest zijn, een dag of zo.
En jij bent een mongool
Ach, het is een spoortje van niks en het komt niet op het hoofdbaanvak.
Dus denk ik zo maar dat door illegaal reizende reizigers afgeblafte en gekoejoneerde oververhitte conducteurs, alsmede door onredelijke en onbeschofte pubers tot bloedeloze nagels getergd treinpersoneel ook wel een kansje mag wagen op de bok?
Nou ja, dat zeg je nou wel: een spoortje van niks. Maar een trein moet toch een zekere minimale snelheid hebben om iemand dood te kunnen rijden. Dus toch een aanloop nemen. Zo’n trein weegt toch al gauw een paar honderd ton. Die trekt niet op tot 100 in 3,5 seconden!
Idee!!
We nemen alleen het front, dus bijvoorbeeld niet meer dan de machinistencabine en voor de vorm een of twee rijen stoelen. Licht van gewicht, kan snel optrekken, kan ook snel gewassen worden.
Ook een groot voordeel van deze nieuwe NS-aanpak: hier worden banen gecreëerd voor seriemoordenaars. In eerste instantie op de bok, natuurlijk, maar bij het gebruik van automatische treinen moet iemand die toch aan- en uitzetten.
In deze tijden van bezuinigingen is elk baantje welkom!
Kees22, hoe weet jij zo zeker dat het seriemoordenaars zijn? Zou het niet mogelijkerwijs om seriedoodslagers kunnen gaan?
Dat hangt er van af, of het om voorbedachte rade gaat. Ik denk dat dat met seriewerk wel (bijna) altijd het geval is.
Per ongeluk in serie mensen doodmaken, tja, het kan natuurlijk wel, maar wordt uiteindelijk een beetje ongeloofwaardig.
Doet me denken aan dat verhaal van die serie-zelfmoordenaar, van wie elke poging steeds nèt mislukte. Bij een poging tot verdrinking werd hij net op tijd gevonden, maar wel zware longbeschadiging door slootblubber in de longen, bij springen vanaf een viaduct brak hij allerlei botten doordat hij overreden werd door een eend, in plaats van door een tientonner, toen hij zich wilde ophangen brak het touw, waardoor hij zich een lage dwarslaesie viel vanaf de stoel, de pillen veroorzaakten wel een hersenbeschadiging maar niet de dood, etc. etc..
Hé, ik mis hier de reacties van de bungeejumpende rechter, maar (meer nog) daarmede ook mijn eigen geniale reacties daarop. Hij zal toch niet….
Kan iemand spoor 13 even bellen om te informeren?
Of is dit een gevalletje regelrechte censuur? Speld? Dit… mijn hemel donnerwedernogantoe, praw, dat zou toch…?
Hemeldonnerwedernogantoe. Ik had nog zo duidelijk de knop “verwijderen” gedrukt, aangezien de rechter slechts door een vertraging mijner kompjoeter niet was verschenen. En nu beschuldig ik hem niet enkel abuisievelijk van verdwijnen, maar ook de Speld van censuur. Mijn goede vriend Bram M. zou dit ganses enkel maar abject en infaam gevonden hebben. Hoe vreselijk is dit alles.
Moord is iemand doodmaken met voorbedachte rade, doodslag is iemand doodmaken in een opwelling of per ongeluk. Maar hoe kom je er achter of iemand zelfmoord of zelfdoodslag pleegde?
Ik vind het wel een goed initiatief van de NS. Het idee om automatische treinen te gebruiken is een prima aanvulling. Ter aanvulling: als we die treinen dan meteen daarna door een automatische wasstraat laten rijden, zijn ze weer fris en kunnen ze meteen opnieuw gebruikt worden.
Bus Showfeur, uit uw woorden is gerede wrevel ten opzichte van pubers waar te nemen. Beseft u dat u het risico loopt de gehele vaderlandse welzijnsindustrie in de gordijnen c.q. tegen u in het harnas te jagen? Pro capita is 67 % van het nationale ambtenarenkorps direct of indirect werkzaam in deze industrietak.
Uw rechtstreekse kritiek op aard en uitvoering van hun broodwinning kan hen demoniseren .. Zitten we straks met een Grote Mars op Den Haag, een zwemtocht van Maoxime met getrouwen over de Gele Maas van Maastricht naar Rotterdam. Daar zijn we dan mooi klaar mee. De Sleeping Silent Majority gewekt, welk gruwelijk lot wacht ons dan? Graag zalm-zalf- of massageolie op de golven, svp.
Outsider, een BÉÉTJE onderzoeker zal bij tekst beginnen goed te lezen. De kwalificatie van de puisterige pubers heb ik simpel aangehaald, Reken mij niet af op de woorden van een ander A.U.B.
Als pubers echter depressief zijn heb ik al bijvoorbaat een bloedhekel aan ze. (net als wanneer zij een gemaakt, bekakt accent hebben, danig In De Heere zijn, energiedrankjes in de ochtend slobberen, zichtbaar gelukkig proberen te zijn, roken, paarse hoedjes met drie gele veertjes en een vierkante knoop dragen of een wolk lawaai om hun oordopjes heen dragen.)
“Voor je het weet arriveren hier bussen vol met depressieve puisterige pubers, die collectief flauwvallen als een oprechte springer voor hun neus zijn daad vervult. Dan blijf je bezig. ”
Ik maak ernstig bezwaar tegen de opgelegde plicht die puisterige pubers per bus naar het station te moeten vervoeren. Die smeren niet alleen de bekleding van de bus vol met onbestendige smurrie, maar ze vergeten meestal ook uit te checken. Je zult altijd zien dat de nabestaanden dan weer komen zeuren over restitutie en zo, terwijl het tuig gewoon bewust niet uitcheckt. Kunnen ze dat gespuis niet gewoon ophangen? Vroeger kon je als hangjongere bijna overal terecht!
Ja maar Bus, daar staat tegenover dat ze die smurrie tenminste proberen te verbergen met viltstift, te verwijderen met mes of te steriliseren met verhitte wegwerpaanstekermondjes.
Zo slecht is de jeugd nou ook weer niet!
Enne HANGjongeren: hangen? Moet dat nou per se op spoor 13? Wordt je zo depressief van als treinspringer als je langs die bungelende bende moet.
Vroeger kon je als hangjongere bijna overal terecht!
Ik zie niet in waarom wij hen eerst naar Perron 13 moeten brengen. Als er geen plek meer is in de Hangkast, voldoet een beetje ouderwetse zoldering ook. Destnoods een ooit in het park gepoot boompje, dat zij zelf vergeten zijn te knakken toen dat nog kon.
Over gruwelijke dingen gesproken. Heb jij Rutte, Verhagen of zeker niet op de laatste plaats Wilders nooit gehoord? Die plegen geestelijke moord en dat is veel erger. Dat mensen het in hun hoofd halen om daarover grappen te produceren, dat is pas echt erg.
Als men niet in kan zien dat ook over gruwelijke dingen grappen kunnen worden gemaakt, dan heeft men naar mijn mening geestelijke zelfmoord toegepast.
Men kán inderdaad over alle gruwelijkheden grappen maken, zolang er woorden voor te vinden zijn. Het hek is van nu de dam: S schrijft hier geschiedenis. Het wachten is nu nog slechts op moppen over Auschwitz, Treblinka, Hiroshima, Nagasaki, de tsunami in Z.O.-Azië (die in Nederland is logischerwijze taboe!), de hongersnood in Afrika. Wie deze benadering niet aankan, plege (geestelijke) zelfmoord, al of niet op perron 13 of middels blauwzuur. Alzo zullen de bekende notoire zuurpruimen onder de lezers nog slechts postuum kunnen deelnemen; een sprekend(?) voorbeeld van natuurlijke selectie!
Spoor 13 klinkt wel knusjes. Maar het spettert zo verschrikkelijk. Kunnen ze toch veel beter overgaan op die blauwzuur pillen. Dat schuimt dan weer wel. Maar dat maakt ook weer lekker schoon.
Hopelijk neemt de vereniging van ‘Beheerders van Heel Hoge Gebouwen’ hieraan een voorbeeld. Hun lakse houding op het gebied van sturing aan levensmoede medemensen is velen -en Gemeentereiniging in het bijzonder- al lang een doorn in het oog. Wekelijks mag worden uitgerukt naar gemiddeld 17 verschillende lokaties, terwijl met een beetje aandacht toch kan worden bewerkstelligd dat die 17 stakkers allemaal van dezelfde flat springen. In een droomscenario kun je je zelfs voorstellen dat ze dat bovendien op precies hetzelfde moment doen. Denk aan alle kosten die je dan kunt besparen!
De Herman Brood stichting tot behoud van hoge gebouwen heeft verklaard dat zij het perceel Apollolaan 172 te Amsterdam heeft uitgeroepen tot enige vrijplaats waar suicidalen hun gang kunnen gaan.
Intussen heeft de verarmde gemeente Rotterdam (Art. 23) in het kader van de privatisering van voormalige hoge overheidsgebouwen, biedingen opengesteld op achtereenvolgens: 1) het M(RSA)aaskant-ziekenhuis, 2) de recent verhoogde Euromast, 3)het kantoor van Nationale Nederlanden en 4)het weinig prestigieuze Paris Hilton-hotel. Van meerdere zijden is intussen gereageerd, o.a. door een groepering die het homologisch aspect van onze maatschappij ideologisch doel-treffend wil benaderen. Het Groothandelsgebouw en het Witte Huis vallen niet onder deze regeling, als rijksmonument ‘vallen’ deze gebouwen onder de hoede van Monumentenzorg.
Van mij mag humor heel ver gaan. Maar van de Speld verwacht ik echter dat ze wel hun grenzen kennen. Spoor 13 gaat te ver.
Waarom Theo, waarom?
Bovendien gaat in de praktijk spoor 13 helemaal niet zo ver. Enkele tientallen meters is meer dan genoeg.
Haha, Ik vind hem leuk!
Ik woon naast het spoor, en hier springt er bijna iedere maand wel iemand voor. Vaak halen we zelf ook nog wat mensen van het spoor voordat ze springen. Zo’n spoor zou serieus nog niet zo’n slecht idee zijn, zijn we tenminste van de rommel af.
goede humor!(Y)
Krijg je korting bij een groepsabonnement?
Hahaha geweldig
De spoorwegen zijn tegenwoordig elke dag een of meer verdacht pakjes op het spoor. Dit is inmiddels oorzaak nummer een van de Dienstontregeling, zoals de nieuwe naam van het spoorboekje gaat luiden.
De volgende maatregelen worden getroffen om de treinreizigers beter van dienst te zijn.
1) In samenwerking met de redactie van de Speld zal in de Dienstontregeling van 2012 de vertragingen en de treinuitval met hun oorzaken worden vermeld.
2) In samenwerking met sinterklaas gaan de spoorwegen een speciale verdachte-pakjestrein beschikbaar stellen op spoor 13, naast de faciliteit die in het bovenstaande artikel al wordt toegelicht.
Nader bericht volgt. Zoals gebruikelijk zal dat u op het verkeerde spoor zetten.
Dus voor alle duidelijkheid, de studenten OV chipkaart kan hiervoor niet gebruikt worden ivm het weren van de dikke lelijke puisterige pubers die een beetje depri zijn.
Vind ik eigelijk best wel jammer, zo zet de NS wel weer een teken dat de OV chipkaart niet werkt en nu komen we nog niet van die pubers af. Moeten we soms wachten dat ze opgroeien ofzo?
Hou er wel rekening mee dat in de winter tijdens hevige sneeuwval het treinverkeer ook op perron 13 stil kan vallen. Plan uw einde dus goed in het seizoen.
Nu snap ik het: ook op spoor 13 zijn er talloze redenen dat de trein niet kan rijden. Uiteindelijk komt er nooit een trein en wordt iedereen die al dan niet verkleumd staat te wachten, door hulpverleners van de rails geplukt. Knap bedacht !
Gelukkig zijn de grote stations caak overdekt
..alleen in Nederland is zo een artikel en reakties mogelijk, hou dat vast, het is waardelvol…
Dat is heel erg waar.
Dit is geen service die de NS dient te faciliteren.
Tegenwoordig kun je heel goed bij onze overheid terecht, het kapot bezuinigen heeft hetzelfde effect.
CU 2035
Nummer van een winnend Staatlot, dienstmededeling of een omgekeerde postcode?
Even googelen en je weet het: de CU 2035 is een interieurfilter voor Toyota’s (het verband ontgaat mij, maar wellicht komt dat nog).
@ir L.
BR/CU-2035
Prestaties en tarieven medisch specialistische zorg
of:
Auto-onderdelen> Zoeken> Filtering> Filters>Interieurfilter>Interieurfilter MANN-FILTER – CU 2035
Dit auto-onderdeel interieurfilter (CU 2035) kan ook worden gemonteerd op de volgende voertuigen:
TOYOTA AVENSIS (T25)
Kan ook zijn See You in 2035, maar daar ga ik niet op wachten, U ?
ach Blauwerik had dezelfde insteek: misschien wordt het filter in een Japanse hogesnelheidstrein gebruikt? Past dat dan ook in het oude materiëel?
Ik vermoed dat diegene dit bedoelde: http://www.cu2030.nl/
Niet dat ik dan direct een link zie eigenlijk, maar misschien weet iemand anders het? 🙂
Maar hoe moet dat dan met al die stations die al een perron 13 hebben? Kunnen we het niet beter perron 99 noemen? Als ik mij niet vergis was perron 99 in Het Zwarte Licht van Mulisch (die overigens nooit de Nobelprijs kreeg, daar het Nobelprijscomité een rechts bolwerk is. Maar dat is een ander verhaal) het perron waar op de Dag des Oordeels de treinen de andere kant uitreden. Deze treinen waren bestemd voor zelfmoordenaars (of waren het nou voor mensen die de herenliefde praktiseerden?).
Mwah, Bob de Uyl heeft ook nooit die prijs gekregen en hij schreef nog wel het verhaal “De Bloedende Trein”. (eerst lezen voordat iemand weer afkeurend commentaar levert?)
Spoor 9 3/4 zoals in Harry Potter zou ook een mogelijkheid zijn. Voordeel is dat de gemiddelde dreuzel niets van deze ellende merkt.
Maar hoe zit dat dan met uitchecken? Of kunnen de nabestaanden het teveel betaalde reisgeld terugkrijgen?
Kijk, Paulien hier kan ik dan wel weer hartelijk om grimlachen; de oerhollandse combinatie van dominee en koopman
De treinen op spoor 13 kunnen automatisch bediend worden, dus zonder machinist. Dat scheelt trauma’s en speciaal opgeleide machinisten.
Wel vind ik dat het uitvallen en te laat komen van deze treinen moet blijven, dat houdt het voor de suicidalen ook nog een beetje spannend.
dat is best slim
Doe Normaal
Weledelgestrenge heer Ir. Leeflang,
Ethicus, dat heb ik al zo’n schimmig vak gevonden. Mensen die ons komen vertellen wat goed en kwaad is, alsof we zelf niet slim genoeg zijn om zulks te bedenken.
Nu kom je ons vertellen dat De Speld over de schreef is gegaan. Ik heb niet het gevoel dat dit artikel de betreffende machinisten verkeerd zal raken. Relativering helpt veel slachtoffers, ook zij zijn dat in zekere zin, over psychische trauma’s heen.
In onze “christelijke” cultuur wordt veel te krampachtig met suïcide omgegaan. Het zou beter zijn als we mensen die lijden aan uitzichtloosheid het levenseinde toestaan, dat ze willen. Dat is niet voor de trein springen, maar een waardige dood, die de maatschappij hun niet gunt.
Beste Paulien, “ethicus” is niet mijn beroep, eerder een zelfgekozen levenshouding. Vanuit die context kan ik dus niet bepalen wat een ander wel of niet moet vinden van een een verschijnsel als zelfdoding. Ik kán dus ook niet voor anderen bepalen hoe zij daarover moeten denken en zich uiten. Ik kan alleen voor mijzelf bepalen of dit op, of over het (mijn!)randje is. In het kader van zowel een genuanceerde benadering als van vrijheid van meningsuiting mag deze mening toch ook in dit forum verschijnen, of niet? We hoeven toch niet collectief schuddebuikend van het lachen uit onze stoelen te rollen bij alle onderwerpen die De Speld ons voorzet? Sommige onderwerpen zijn geheide ‘schlagers’, andere onderwerpen zijn zeperds qua aantallen reacties en kijk ook wie er op bepaalde onderwerpen NIET reageren. Vrijheid blijheid.
ik hoop dat die trein wel op tijd rijd.
want anders mag je wachten op hein.
Ik sta helemaal achter dit initiatief van de spoorwegen. Hiervoor kunnen speciaal opgeleide machinisten, die deze nare klus vrijwillig klaren, worden ingezet. Scheelt veel trauma’s onder de gewone meesters op de bok, zoals dat heet.
Het zou natuurlijk een betere oplossing zijn als de pil van mijn vader voor mensen die geen geluk meer kennen, beschikbaar was. Maar ach, er zijn veel mensen die vinden dat pijn bij het leven hoort. Na zulks gezegd te hebben nemen ze nog maar een valiumpje of een flinke borrel.
Nog even dit: suïcide is geen moord, gebruik dan ook het juistere woord zelfdoding.
Doe Normaal
Schandalig.
Op een kwaliteitswebsite als De Speld verwacht ik toch op zijn minst, dat men zelfmoord bespreekbaar maakt door daarvoor de term suicide te bezigen.
Dit gaat echt te ver of niet Drenth
EJPD, dat is weer een doorschieten naar de andere, zelfs totalitaire, kant: verbieden van humor. De vraag hier is nou juist of deze insteek ook “humor” is. Jij vindt van dus wel: ooit een verhakkeld lijk gezien dat onder de trein vandaan kwam? Ooit gesproken met de machinist die dit zag gebeuren? Blijkbaar kent jouw humor geen grenzen, dus dan zit je hier eersteklas en in de goede wagon.
Als ik me bij elke grap moet gaan voorstellen hoe de werkelijkheid er uit ziet, dan valt er nog maar weinig te lachen, vrees ik. Was humor ook niet een middel om de vaak harde werkelijkheid toch redelijkerwijs aan te kunnen?
Dit artikel IS humor OMDAT de auteur en publicerende website het als zodanig brengen en omdat het artikel onder de disclaimer van de Speld valt.
Daarmee wil ik niet ontkennen dat zelfdodingen op het spoor in werkelijkheid inderdaad ernstig leed veroorzaken bij alle betrokkenen.
Uiteindelijk wordt alle leed toch ooit een keer onderwerp van humor. En dat moet ook mogen wat mij betreft.
EJPD, ik snap de gedachtengang, hij komt allen wat tautologisch over: alles wat er in bijbel/koran/talmoed staat is wáár, OMDAT de schrijvers zelf zeggen dat het wáár is. En verder: inderdaad, leed is gelukkig vergankelijk; het duurt alleen soms erg lang voordat iedereen er helemaal overheen is. Zo vieren we 5 mei nog maar eens in de vijf jaar, maar 1 mei: de Dag van de Arbeid (in tegenstelling tot de rest van de wereld) altijd op 30 april. Bijzonder hè?
Verbied alle humor waarvan het onderwerp verder strekt dan een paar schrammen en blauwe plekken!!!!!!!!
Hè joh, jouw reactie is echt een schoolvoorbeeld van humor !?
Volgens mij bedoelt ejpd, dat degene die de grap vertelt of hoort, ziet, beluistert niet meer dan een paar schrammen of blauwe plekken oploopt.
Deze insteek op het maatschappelijk verschijnsel zelfdoding is -m.i.- niet óp, maar over het randje. Los daarvan liegt de NS (in commissie?) hier over de oorzaak van haar vertragingen; vadsige managers die nooit ter verantwoording kúnnen worden geroepen omdat de organisatie zo diffuus is dat niemand verantwoordelijk is. Er kan niemand worden aangesproken over vierkante wielen door vallende herfstbladeren, uitgezette rails door hoge temperaturen, uitvallend materieel door achterstallig onderhoud, branden in schakelstations en seinstoringen, koeien op de rails op rurale trajecten, afwezige machinisten. Het zooitje ongeregeld dat leiding geeft bij de NS, ProRail en geliëerde private ondernemingen, moet (bonusloos) worden vervangen, zonder vertrekpremie. De ‘ironische’ insteek van De Speld legitimeert hier onbedoeld(?) de wanprestaties van dit voormalige staatsbedrijf.
Ir. Leeflang blijkt een zuurpruim. Van het onderwerp zelfdoding naadloos overstappen naar de herfstblaadjes, de vierkante wielen en de koe op het spoor.
Stapt de pietlut Leeflang een keer over zijn eigen schaduw heen, en vervlecht het onderwerp eens niet met Rutte of Verhagen, en dan is het wéér niet goed.
Als ik u goed lees, dan wilt u eigenlijk aan die vadsige managers een gratis enkeltje 2e klas spoor 13 aanbieden?
Heerlijk, die frontale botsingen met De Meester en De Minderbroeder. Maar ik mis toch nog wat in jullie bijdragen; er wordt met geen woord gerept over de veel genoemde Geert W. ‘n Vergeetje of express? En Jeettje; dat zou een prima begin zijn van een grondige business-redesign.
Jeettje: het principe schijnt nog niet helemaal duidelijk. Tweede klas? Om gebruik te kunnen maken van een dergelijke faciliteit dient men zich in het spoor te begeven. Daar wordt geen klasseonderscheid meer gemaakt.
@Meester, jawel dat is mij duidelijk, het is alleen dat je je alleen maar met een geldig vervoerbewijs op het perron mag begeven.
Dat daar tegenwoordig de hand mee wordt gelicht, alla, maar regels zijn regels toch? Waar is de tijd gebleven dat je een perronkaartje moest kopen? Alles gaat teloor.
De enige uiteindelijke verantwoordelijke bent u meneer Leeflang. U de burger, die 130 rijden op de snelweg belangrijker vindt dan vierkante wielen, die lagere belastingen belangrijker vindt dan onderwijs en onderzoek naar ronde wielen. Uiteindelijk is alles een keuze, en uw keuze is niet juist. Tot ziens, u bent de zwakste schakel!
Nou, 130 max is wat langzaam, mijn auto kan zeker 100 km/u harder, maar ik geet toe; 130 met gladde banden, versleten remmen en een kapot knipperlicht kom je ook een heel eind richting spoor 13. Zitten d’r nog onbewaakte overwegen in dat spoor?
Er is ons een nieuw licht opgegaan: Maarten E., ons aller geweten, zijn naam zij geloofd! Helaas heeft hij het verkeerde dossier gelicht; mijn gegevens zijn per abuis verwisseld met die van Mark Rutte. Want ik rij geen 130 km/uur, zelfs niet waar het mág, ik zoek zeker geen belastingverlaging ten koste van het onderwijs;(men ziet wat dat voor gevolgen heeft) en ik ben niet VVD-vermogend of CDA-sympatiserend. Foei Maarten E.; geen dossierkennis! U bent wellicht beginnend politicus: PVV?
Even geduld; het busje komt zo.
Tjee, heeft die Mark Rutte een rijbewijs? Is-ie al zou oud dan?
Tsktsk, je let even niet op en er is weer zo’n jeugdige brokkenmaker op de weg.
Nou, dat zal wel weer geld gaan kosten: de premies zullen wel weer gaan stijgen.
wacht, dit is je poging om grappig te zijn? echt? pijnlijk, gast
Oef, dat zelfingenomen toontje irriteert me. Alsof jij bepaalt wat wel of niet grappig is. Jij vindt het blijkbaar niet leuk, maar ik vind het hilarisch. Dit is dus helemaal niet pijnlijk, “gast”.
Helemaal mee eens
En steeds als ‘Kedeng-kedeng’ van Guus Meeuwis klinkt, is het weer zover…
Verlies NOOIT je humor! Al is het nog zo hard. Anders ben je rijp voor spoor 13
Je kunt ook te ver gaan met je ‘humor’.
Met uw kritiek op het Speldartikel over “Oslo” was ik het eens, zozeer zelfs dat ik in eerste instantie helemaal geen reactie wilde plaatsen.
Het bovenstaande NS-artikel vind ik precies op het randje, zodat ik wel reageer, maar niet leuk probeer te zijn.
Ik hoop altijd maar dat onderwerpen als zelfmoord, door een artikel als dit, meer /beter bespreekbaar worden en er meer aan oorzaken, met name tot wanhoop drijvende omgevingsfactoren, kan/zal worden gedaan.
No u
Ach jee, de betutteling slaat weer toe.
Wordt het vingertje weer geheven?
De opmerking over het geheven vingertje is op zich weer een geheven vingertje (en deze opmerking daarover ook weer).
Als de vinger geheven wordt, dient daar wel een ‘spiegelei’ (vakjargon) in te zitten, anders vertrekt die trein nooit.
Een geheven vinger kan ook duiden op een te stellen vraag. In dit geval wilde ik slechts weten uit welke hoek de wind waaide.
@GG: En? Je had hem toch wel natgemaakt?
Helemaal mee eens
Ik hou van de Speld.
Tot de dood ons scheidt op Spoor 13
Vergat: het allermooist blijft natuurlijk Soylent Green…
hahahaha ja hoor. wat een humor!