Sinds de eerste Tourweek zijn schwalbes niet langer slechts een fenomeen van het voetbal. De UCI maakt zich zorgen over wielrenners die bij het minste of geringste van hun fiets vallen en doen alsof ze gewond zijn.
Door de vele valpartijen van de afgelopen weken bestaat er onder experts weinig twijfel meer over: de schwalbe heeft haar entree gemaakt in de wielersport. Zo concludeerde een woordvoerder van UCI: “Jens Voigt vloog laatst in één afdaling uit drie bochten. Dan kun je hem toch niet meer serieus nemen?”
“Valpartijen zien er spectaculair uit en je krijgt er een hoop aandacht mee,” zegt de UCI-woordvoerder. “Dat is natuurlijk goed voor de sponsoren, maar met wielrennen heeft het niets te maken. Neem nou zo’n Hoogerland. Hij is van een onbekende Zeeuw opeens de held van het peloton, omdat hij niet op zijn fiets kon blijven zitten. Terwijl op je fiets blijven zitten juist een essentieel onderdeel is van de wielersport.”
De valpartij van Beloki in 2003 is na nauwkeurige bestudering tot schwalbe bestempeld. “Het leek heel echt. En we sluiten ook niet uit dat hij van plan was om zachter terecht te komen. Maar een schwalbe is een schwalbe. Natuurlijk breekt zo’n jongen zijn bovenbeen op twee plaatsen en is zijn carrière effectief voorbij. Maar als je goed naar de beelden kijkt zie je het meteen: absoluut een fopduik.”
De UCI beraadt zich over de beste strategie om de schwalbe’s te verminderen: “We hebben zware maatregelen overwogen, want de geloofwaardigheid van het wielrennen staat op het spel. We hebben al geëxperimenteerd met volgauto’s die op renners inrijden. Dat ze weten dat we ze in de gaten houden. Toch gaan we in principe uit van het zelfreinigend vermogen van het peloton.”
Voetballiefhebbers zijn blij dat nu ook in andere sporten aandacht komt voor de schwalbe. Johan Derksen: “Heel lang was de beeldvorming dat alleen op het voetbalveld en stel mietjes rondliepen. Het is winst dat dat beeld nu wordt bijgesteld. Voetbal is geen uitzondering. In alle sporten komen mietjes voor.”
Is het misschien een idee om bij het wielrennen camera’s te gebruiken om een en ander scherp vast te leggen?
Goed idee! Maar waarom niet gelijk ook helicopters? Of satellietbeelden?
Jaaaaaaa! En Mart Smeets om er samen met deskundigen als Dhr. Moscowitsch en zijn vriendinnetje lekker ‘s avonds over na te babbelen onder het genot van een glaasje druivensap? Prachtidee, dat wordt een heerlijke zomer, mensen!
wat een onzin joh. Moet je zelf is met 80 per uur naar beneden gaan. En dan paar haarspeld bochten nemen. Wat een pannenkoek die dit geschreven heeft
Ik vind ook dat hier nu eindelijk eens paal en perk aan gesteld moet gaan worden!
Vandaag was er zo’n malloot die gewoon midden op de weg een etenszakje tussen zijn spaken stak. Midden op de weg!! Gewoon levensgevaarlijk voor al die fietsers die daar achter rijden.
Met de invoering van de meefietsende scheidsrechter zal het volgend seizoen minder makkelijk zijn om je zo laf voor de wielen van de anderen te werpen!
Maar dat doet toch harske pijn?
groetjes
De ziener
Qua pijngrens, qua winnen en qua fopduiken leek die Robert Gesink mij sowieso al de Arjen Robben van het wielrennen.
Denken die fietsers met die schwalbes hoogvliegers te worden, ik vermoed dus dat het gewoon een nieuwe manier van doping is.
Bij mij groeit het vermoeden dat speld.nl slechts een onderzoek is om aan te tonen dat de helft van de Nederlandse bevolking sarcasme en droge humor niet snappen
dit slaat echt helemaal nergens op.
zie jij al een voetballer met 70 kilometer aan het uur ffe over asfalt glijden. ze gaan al janken als ze een grasspriet tegen hun benen aan krijgen en als hun haar niet goed zit. dat is de risico van het vak. en die wielrenners doen dat exht niet voor de lol dat vallen
groetjes een belofte rijder
Uit recent onderzoek is gebleken dat er vrij weinig voetbalwedstrijden op asfalt plaats vinden… dus dat zou wellicht een verklaring zijn voor het feit dat je ze er niet vaak met 70 km p/h overheen ziet glijden.
Maar als jij dat niet voor je sponsor over hebt dan komt het niet goed als belofte rijder… Bij de Rabo hoef je dan sowieso niet te solliciteren want daar maakt de gemiddelde renner toch minimaal 1x per etappe een schwalbe.
En grassprietjes tegen je been doen ook best zeer!
Ps… ik las laatst ergens dat wielrennen een denksport is, maar aan de reacties hier te lezen kun je het publiek niet van snuggerheid beschuldigen….
Wat een poppenkast!
Dit slaat helemaal nergens op!
Waren de heren schrijvers onder invloed? Hadden ze een borreltje te veel op? Of maken ze nu zelf een enorme schwalbe??
Dit kan toch niemand serieus nemen?!
Deze artikel is al een jaar oud en dan toch nog van die onzin artikel.
Wat een onzin artikel,dat Hoogland had kunnen blijven zitten op zijn fiets, nadat hij was aangereden? En dat renners voor hun plezier op het asfalt vallen met het risico letsel op te lopen. wat een waardeloos artikel!
Opa paulus het wordt tijd voor een gesticht want ook niemand maar dan ook echt niemand gaat met 80 op zn bek om uit de tour te mogen
Je wielrent omdat je van de fiets en de sport houd niet om het geld want zoveel verdien je niet met de tour alleen met het winnen vaan tussensprints
Beste Max, jij gaat hier toch ook op jouw bek met jouw gebrek aan humor!
Hahahaha denk je nou echt dat ik dit serieus neem? De schrijver van dit stuk is niet goed bij zijn hoofd. Hij is zelf een aandacht zoeker! Er klopt echt helemaal niks van, dit heeft de schrijver gewoon uit zijn duim gezogen. Misschien moet hij bij de efteling gaan solliciteren, kan hij nieuwe sprookjes gaan schrijven.
Jullie zijn niet goed bij je hoofd.
Die wielergekken hierboven hebben zelf nooit gefietst met een televisiecamera in de buurt.
Wat sommige wielrenners voor rare toeren uithalen om voor hun geldgever reclame te maken, je wil het niet weten. Let maar eens op. Het eerste wat ze doen bij het vallen, is hun truitje recht trekken, zodat de reclame beter op de televisie is te zien. Want valpartijen zijn goed voor zeker zes herhalingen.
Wat een slecht verhaal…. Deze heren fietsen duidelijk niet op de racefiets
Ik geloof niet dat de schrijver van dit stuk en de zogezegde geintervieuwde iets van de wielersport begrijpen. Je gaat voor je lol in het prikkeldraad hangen of zo vallen dat je bovenbeen breekt en nooit meer kan fietsen
Ja hoor es, sommige mensen hebben rare hobbies en vreemde gewoontes, kan De Speld toch niks aan doen?
Zeg knulletje,
Zou je je niet lekker bij het voetbal houden. Met dit soort stukjes te schrijven over wielrennen kan de kans bestaan dat jij straks op het asfalt ligt, en dan niet door een schwalbe.
Goh, een wielerhooligan. Daar ook al ….
Ook de UCi heeft het blijkbaar moeilijk om gekwalificeerd personeel te vinden.
De schrijver van dit stukje zit aan de drugs ofzo!!
Jij bent echt wel facking dom! Jij zegt dat ze express het prikkeldraad invliegen?
KAOLO DOWNIE
onzin, lulkoek, bullshit
Deze schrijvers hebben waarschijnlijk nog nooit naar wielrennen gekeken…wat een prutsers zeg.. ik denk dat Cornelis Tjakke en Dirk-Jan Hoek nog niet eens 10% van de ballen hebben dan wat die wielrenners hebben. Dat zijn pas bikkels, gewoon met een longperforatie of een gebroken heup weer op de fiets stappen.. geef mij eens een voorbeel van een fopduik bij het wielrennen want er is altijd wel een oorzaak… Vallen is geen pretje ik heb het vaak genoeg meegemaakt en expres vallen past niet in het boekje van een wielrenner.. elke val heeft een oorzaak
Kijk Bram, het is een bekend feit dat jarenlang dopinggebruik (óók van EPO) de ballen doet slinken. Als dus de door jou genoemde C. Tjakke en D-J. Hoek door jou ondermaats voorzien worden geacht, is het hoog tijd de dopingcommissie van de UCLI in stelling te brengen. Iedere tak van sport zijn eigen categorie ‘klokkenspelluider’
Brammetje, wij normale mensen noemen lui die met gebroken poten en gescheurde nieren op een fiets klimmen gevaarlijke gekken, rijp voor opname in een kliniek.
Ik weet niet welk leek dit “artikel” heeft geschreven maar “die zeeuw” zat keurig op zijn fiets maar werd aangereden door een auto viel toen van zijn fiets.
Probeer zelf maar op je fiets te blijven zitten als je aangereden wordt en om in 3 weken 3000 kilometer door Frankrijk te rijden met een tijdslimiet!
Wat voor zieken geesten bezitten jullie als je met 80 naar de grond gaat doe je dat niet voor de lol hoar en je wint er ook niks mee
Echt hoor stelletje zieken geesten
Dat zeg jij, slogisch
Opa Paulus, wie was dan die pot, die verloor? Marianne Weber? Mathilde Santing?
Bij de schaaksport wordt door middel van een een schuifbeweging, de zogenaamde sliding, een tegenstander onderuitgehaald. Het verschil met voetbal is, dat het slachtoffer terecht het veld moet verlaten. Hij heeft zich immers moedwillig in de gevarenzone geplaatst.
Ook het schwableren is bij de schaaksport al eeuwen bekend. Als de deelnemer met het kroontje zich opzettelijk laat vallen, wordt dit onsportieve gedrag bestraft met verlies van de hele pot.
De schwalbe wordt in mijn tuin ook regelmatig waargenomen tijdens het aansteken van de barbecue. (Het zijn wel veilige, volgens het doosje).
Is deze ontdekking nog op tijd gekomen om de scwalbe tijdens de Nijmeegsche Vierdaagsche buiten te sluiten?
Als daar ook sprake is van scwalbes zit er nog maar één ding op: reguleren! Stel dan een scwalbeklassement in, liefst compleet met voorgescheurde trui voor de leider in dat klassement, huldiging met kussen van een doktersassistente en het leegspuiten van een hele fles jodium.
De Schwalbe is bij de vierdaagse in 2006 voor het eerst gebruikt door een grote groep wandelaars op de Waaldijk nabij Bemmel. De organisatie heeft het evenement toen onmiddelijk stopgezet.
De swalbes zijn nog tot daar aan toe, maar zo’n misselijke buitenspelval zou door de tourdirectie met een overdosis EPO moeten worden bestraft.
Gele Trui, ja m’n zolen.
Gele kaart voor die watjes!
Mogen wielrenners een Schwalbe maken? Of moeten ze soms het wiel opnieuw uitvinden.
@14 Rupsbanden helpen echt niet bij die onverantwoorde snelheden. Toen mijn collega Annemiek onderuit ging met de motor, werd ook onmiddelijk het voorstel gedaan om met zijwieltjes te rijden. Onbegrijpelijk dat dit voorstel in de diepvries is beland.
Ik wil weleens een wielrennerstackle zien.
In mijn tijd was dat aan de orde van de dag bij de sprint. Wij noemden dat destijds “inhekrijden”. Wij kenden ook het onderuitglijden, dat nu in de voetbalwereld “sliding” wordt genoemd.
Het steken van een spaak in het wiel van een tegenstander dient bestraft te worden met een strafschop: terug naar het vorige dorp en ontvang geen bonificatie
Volgens mij is een Japanse tegenstander van Anton Geesink in een ver verleden ook eens betrapt op een schwalbe. Het hele Japanse volk sprak er schande van. Het komt dus in nóg meer sporten voor. En is laatst Ton Sijbrands ook niet “per ongeluk” van zijn stoel gevallen bij het dammen om de wereldtitel?
GROTE levensvraag:
— Is Mart Smeets Een Schwalbe? —
Dit hele verhaal is zwaar overtrokken. Goed, er zijn er wat valpartijen geweest, maar zoals ze in Duitsland zeggen: ‘Eine schwalbe macht noch kein fruehling’
Een nadeel van wielrennen is dat nergens een strafschopgebied is te vinden.
De broertjes Schleck vond ik al van die glibbers, blijken ze ook nog samen te werken met Schwalbe. Opvallend dat zij degene zijn die nooit op hun beck gaan.
Wij vielen nooit, men reed ons wel eens van de sokken, maar zelf vallen: nooit!
Ja, als een baksteen de dieperik in, maar wel volgens de voorgeschreven route.
Die gasten die op voor hun te dunne bandjes rijden en omkieperen? Daar kun je maar één ding tegen doen: rupsbanden. Trapt wat zwaarder, maar daar word je sterk van. Geen zijwieltjes, want dan rijen ze tijdens de sprint nóg eerder de hekken in.
wanneer gaan ze met z’n allen planken?
“Jens Voigt vloog laatst in één afdaling uit drie bochten.”
Dat heeft de UCI verkeerd begrepen. Hij vloog niet uit de bocht maar ging gewoon rechtdoor, terwijl de weg een andere kant uitging. Zodoende sneed hij een hele haarspeld af.
volgens mij valt het allemaal wel mee of tegen het asfalt
@5, Haes, een juist misverstand is bijvoorbeeld als je door de regen en natte sneeuw onderuit gaat, de reling over zwiept en zo het ravijn in, dan weet je dat dit geen geplande opzet kan zijn want 40 meter de diepte invallen kan geen bedachte schwalbe zijn, maar moet wel op een misverstand berusten.
Er zijn zelfs renners die een ravijn misbruiken om over het randje te gaan.
Schandalig om een ravijn op zo’n manier te beschadigen. De natuur heeft al snel drie weken nodig om weer te herstellen.
Het hele probleem van “gaan liggen”, al dan niet door een schwalbe, zou kunnen worden voorkomen door in de tour voortaan alleen nog maar ligfietsen toe te staan.
Een Schwalbe bij het fietsen? Nog nooit van gehoord.
De beste remedie tegen Schwalbes is om een renner die daarop wordt betrapt, de volgende etappe met zijwieltjes te laten rijden, zodat het mietjesgehalte voor collega’s en toeschouwers duidelijk wordt uitgemeten. Bij herhaling valt te overwegen de betreffende renner op een driewieler de ronde te laten vervolgen.
In mijn tijd werd er al heel wat geschwalbed. Het schwalben werd bijvoorbeeld ingezet om de kwaliteit van een horloge aan te tonen. Het heette toen echter nog niet zo. Daardoor is ten onrechte het onjuist misverstand ontstaan dat het een recent fenomeen is, dat nog niet zo oud is.
Beste opa, kunt u ook een voorbeeld geven van een juist misverstand?
Jongeman Haes,
Wat een rare vraag van jou. Een juist misverstand kan toch niet. Een misverstand is immers altijd onjuist. Leren jullie tegenwoordig dan niks meer op school?
Opa Paulus, u spreekt over een misverstand, maar bedoelt u Miss Verstand die degene die het minst valt, bloemen geeft en zoent? Of Miss Verstand die zelf meedoet met de Tour Feminin, met vrouwelijke bandjes?
Ik kan hierbij nog medelen dat gezien de weersverwachting het verstandig zou zijn om de schwalbe banden op de Galibier en de Madeleine van sneeuwkettingen te voorzien anders wordt het moeilijk om naar boven te komen. Daar helpt geen schwalbe tegen. Tevens vernam ik dat men van plan is om op de Alpe de Huez as. Vrijdag de skiliften te openen.
Laatste nieuws: Schleck rijdt donderdag met Nobby Nicks 🙂
…Of een Puglsey 🙂
Dit bestaat al veel langer. Er zijn zelfs speciale Schwalbe fietsbanden. Smal en glad en zeker bij knalhard oppompen veel schwalbeplezier. Je ziet daar dan ook gewoon renners mee rondfietsen en daar laat de UCI dan ook een flinke steek vallen.
Kortom de UCI en ASO (heet niet voor niets zo) doen gewoon aan deze glijpartijen mee. Niet alleen door deze banden te gedogen, maar ook routes te zoeken met krappe bochten waarin extra rollsplit wordt aangebracht.
Een jaar terug hadden ze nog een plek met zelfsmeltend asfalt in de route opgenomen. Ik heb overigens geruchten gehoord dat er de komende dagen berghellingen komen van onder de nul graden en dat daarbij neerslag is besteld door de ASO.
Misschien moeten ze die renners wat oppeppers verstrekken. Dat zou ze wel overeind houden.
Klein uitglijdertje van de redactie: wat zou deze bandenfabrikant ermee te maken hebben? http://www.schwalbe.de/