NS-directeur Bert Meerstadt moet deze dagen opnieuw diep door het stof. Ditmaal zijn het echter geen hagel of herfstbriesjes die de spoorondernemer parten spelen. De oorzaak lijkt, voor zover bekend, te liggen in bezuinigingen op het spoor. De NOS toonde vannacht beelden van duizenden gestrande reizigers, die van Rotterdam naar Den Haag hebben moeten lopen.
Meerstadt heeft net als de rest van Nederland geschokt gekeken naar de beelden van de reizigers, die wezenloos om zich heen keken en woedende leuzen tegen de bezuinigingen op het spoor scandeerden. “Ik heb meteen een conference call belegd. We wisten dat de laatste trein richting Den Haag uitgevallen moest zijn en dat het zeer waarschijnlijk onze fout was. Het bleek echter te laat om nog bussen in te zetten naar Den Haag.”
NS vermoedt dat de oorzaak van de problemen ligt in de onverwachte hitte van gisteren. Rails kunnen hierdoor uitzetten en vooral het oudere type rails RLS-455 is hier niet op berekend. NS deed eerder dit jaar een oproep aan het kabinet om meer te investeren in het spoor. Meerstadt: “Desnoods moeten ze maar wat meer bezuinigen op cultuur, want wat heb je aan mooie voorstellingen als je ze niet kunt bereiken?”
De NS beraadt zich nog op een passende compensatie voor de gedupeerden. “We hebben nog 300 kaartjes voor Julidans, misschien vinden ze dat wat.”
Goed nieuws voor de openbaar vervoerssector: CDA en VVD hebben een intern accoord bereikt om de Nederlandse vervoersmarkt helemaal open te gooien. Naast Connexxion, Hermès en Veolia die al in buitenlandse handen zijn, wordt nu ook het staatsmonopolie m.b.t. NS en Railhobby verder uitgesplitst en aan Griekse reders verkocht. De kaartverkoop wordt verzelfstandigd in de nieuwe werkmaatschappij Pecunia, vervoer en kaartverkoop worden geheel ontkoppeld. Het kopen van een kaartje biedt dan geen enkele garantie meer op vervoer. Het Griekse consortium verwacht met de aanschaf van dit voormalige staatsbedrijf binnen enkele maanden de drie miljard Euro die Nederlandse banken in Griekenland hebben geïnvesteerd, met rente vervroegd te kunnen aflossen. Ten aanzien van de vervoersplicht die nu in laatste instantie nog bij de overheid ligt (vervangend busvervoer), wordt een studie verricht om die volledig bij de reiziger te leggen. Naast alle treinsporen zullen voet-, rolstoel- en fietspaden worden aangelegd op kosten van de Nederlandse belastingbetaler.
Steun de Nederlandse deelnemer K. Appel die voor Nederland de eer gaat verdedigen op het officiële WK ” Moord en brand schreeuwen nog voordat men weet wat er staat te gebeuren” , tijdens het NK heeft Appel de concurrentie van miljoenen anderen van zich af weten te schudden, want men weet: Nederlanders zijn goed in moord en brand schreeuwen alvorens men weet wat er staat te gebeuren.
Ik geloof er werkelijk geen SNARS van dat reizigers blij zouden zijn met de genoemde commerciële OV-bedrijven!
Met name het eerstgenoemde ZOU (gelet op gedrag naar zowel personeel als reizigers én gelet op het logo, met die twee X-en) als bedrijfsleus behoren te voeren: “…., the double cross company”
Ik vind het leuk als het bedrijf waarvoor ik werk er werk bij krijgt, maar NIET ten koste van de collega´s die voor de stadsvervoerder werken.
Deze actie zal Woensdag 29 Juni met toestemming van de rechter herhaald worden op lokaal niveau: tussen 9 en 15 uur zullen groepen gestrande reizigers zevenmaal rond de centra van Amsterdam, Den Haag en Rotterdam trekken om GVB, HTM en RET te verjagen ter meerdere eer en glorie van Connexxion, Arriva en Veolia.
@Trendvolger: je kunt beter van taxistandplaats naar taxistandplaats lopen, dan bespaar je nog veel meer.
Dit bericht MOET op een vergissing berusten! Er zouden duizenden mensen teleurgesteld zijn omdat zij de laatste trein van Rotterdam naar Den Haag gemist zouden hebben? ONZIN! Als er al mensen van Rotterdam naar Den Haag op weg waren, kunnen dat er slechts enkelen geweest zijn en dan nog voornamelijk tegen hun zin. Degenen die ‘gestrand zijn’ in Rotterdam zullen opgelucht adem gehaald hebben, omdat hen de Haagsche ellende bespaard is en zij héééééérlijk in Rotterdam hebben kunnen blijven.
Is de foto niet gewoon genomen op de smurfenbijeenkomst? Ik zie baarden en blauwe t-shirts.
Ik doe het al jaren. Bespaart me duizenden euro’s.
http://www.ns.nl/reizigers/alles-over-uw-reis/op-pad-met-ns/wandelen-van-station-naar-station
Ik vind dat de NS dat vaker moet doen.
Er wordt ons vaak in allerlei magazines en artikelen verteld over de voordelen van lopen en dat het zo gezond voor ons is.
Een stevige wandeling op zijn tijd, zeker onder dergelijke aangename omstandigheden, is een uitermate lovenswaardig initiatief.
Ik weet zeker dat de Nederlandse Wandel Bond het hier roerend mee eens zal zijn.
NS en ProRail, hulde!
@2 Barmannetje: u vergist zich: de naam is recent gewijzigd in Anti-Rail.
Overigens is deze jammerlijke actie voor dit kabinet het bewijs dat er spoorlijnen opgeheven kunnen worden: de reizigers kunnen blijkbaar ook lopend aankomen.
Nog gezonder ook.
Volksgezondheid én Verkeer zijn opgetogen met dit bewijs!
Redactie Kunst & Wetenschap van De Speld,
Wij zien op uw mysterieuze foto ten minste tien transparante exogene ufo’s. Kunt u ons daarover meer geruchtmaken voor een onthullend artikel in ons gerenommeerd, specialistisch blad voor zweverige jeugdaberraties? Ik laat Paulientje, hoofdaura Ufo’s en Ander Ongeregeld, u esoterisch contacten voor een geheel verblijvende, bewustmakende confrontatie met een close encounter.
We vrijblijven onderwijl op Mars,
Paulusje
Hoofdredacteur van Niburu
P.s.
Wilt u ons dekens sturen, want het is hier min zestig graden Celsius.
Weg met de multiekul !!!!!!!!!!! In Iranisthan wort de masjienist geonthooft als ie te laat komt.
Daarom moete vetraginge voor de tryn niet wordde verboojen, want ze hore by ons joodskristelyke kult uur.
Ik spoor niet. Heb dus nergens last van.
Er moet meer geld van het spoor naar cultuur. Wat heb je eraan als je ze wel kunt bereiken maar de mooie voorstellingen zijn er niet?
Elk jaar worden er honderden, zo niet duizenden wandelaars teleurgesteld omdat het maximum aantal deelnemers voor de Vierdaagse bereikt is. Ook voor de lokale Avondvierdaagse wordt men maar al te vaak geconfronteerd met dit soort beperkingen. Ik denk dat NS-Reisburo hier een win-win-situatie kan creëren. Ze zorgen gewoon dat ze een ANVR-keurmerk krijgen (Alternatieve Nederlandse Voetgangers Route). De kwaliteit van het gebruikte schoeisel bepaalt of het eersteklas of tweedeklas kaartjes worden.
De Loden Speld (vanwege de temperatuur in een theekopje gegoten) gaat zonder meer naar “secret” op #10.
Hulde. Hulde.
Hopelijk heeft de NS in Den Haag in ieder geval een paal ter beschikking gesteld, waar iedereen kon uitchecken.
Organisatiebureau ‘Mao’ gespecialiseerd in Lange Marsen, zou dit anders georganiseerd hebben.
Die hitte was een week geleden al voorspeld, kijk het weerbericht eens. Erg handige uitvinding!
Bezuinigen op cultuur slaat ook nergens op. Wat mij betreft bezuinigen we op de salarissen van ministers.
Dit bericht bevat zeepbellen, geproduceerd door de mevrouw linksonder in beeld, die ik vriendelijk verzoek contact op te nemen met de redactie, wellicht kan zij meerdere berichten opluisteren met haar kunsten.
De vertragingen!
Ons excuus. We zijn helemaal vergeten de verzelfstandiging en ondergang van de Nederlandse Spoorwegen op te nemen in het Nationaal Historisch Museum.
Het moge duidelijk zijn dat bedrijven die namen hebben als Spoorwegen en ProRail, alleen maar in ijzer gevatte opvattingen kunnen hebben. In feite zijn die eeuwenoude ijzeren staven met hun even oude ellende allang achterhaald.
Waarom wil de overheid niet naar OT (Openbare Teleportatie)? Dat is ook niet echt nieuw, want OT wordt in de bijbel al genoemde. Zie Handelingen 8 : 39 – 40:
39 Toen ze uit het water kwamen, greep de Geest van de Heer Filippus en nam hem mee, en de eunuch zag hem niet meer, maar vervolgde zijn weg vol vreugde. 40 Filippus kwam terecht in Azotus; van daar reisde hij verder en verkondigde in alle steden het evangelie, tot hij in Caesarea aankwam.
Filippus was in een oogwenk verplaatst van Jeruzalem naar Azotus. Dat was in die tijd minstens een voettocht van een week door de Negev-woestijn. Eigenlijk wilde hij naar het zuidelijkere Gazastad, maar tja je mocht in die tijd al blij zijn als je ergens levend aankwam. Of Filippus een OT-jaarkaart had, is onbekend. Gezien zijn reislust is dat echter niet onwaarschijnlijk.
Kamerleden van CDA, CU en SGP zullen graag de finesses uit de bijbel opdissen, zodat begin volgend jaar Openbare Teleportatie mogelijk moet kunnen zijn.
Wij hebben uit solidariteit ook meegelopen – ach, wij wonen naast Rotterdam Centraal Station – en er was geen enkele sprake van ook maar enige vertraging gedurende de Mars.
Integendeel, het hoofd der colonne kwam zelfs 13 minuten te vroeg aan op Den Haag Holland Spoor! Wel moet worden gezegd dat er geen blaadjes op de weg lagen, de temperatuur bijzonder aangenaam was en wegens het ontbreken van zonneschijn het asfalt niet uitzette. En het was droog en het sneeuwde of ijzelde niet.
Tip aan de NS: organiseer midden in de winter nog eens zo’n Mars der Vertraging.
Ik moet ernstig bezwaar maken tegen deze aantijging. Wij hebben onze zaakjes keurig in orde. Het betreft hier een ernstig falen van RandstadRail (en dat is niet de eerste keer). De schuld ligt dus bij HTM en RET.
De oplossing lijkt me duidelijk: als je zorgt dat de één-na-laatste trein voldoende vertraging heeft, is het niet zo erg als de laatste trein uitvalt.
Misschien kunnen treinen inzetten…
NS treft dus geen blaam.
Schuld van Pro-Rail.
Hoorde vanmorgen op het nieuws dat bij de NS-vertragingen van vandaag helaas te weinig bussen beschikbaar zijn en wel hierom: er zijn deze weken teveel schoolreisjes! Dus tot vervangend busvervoer zijn NS en Prorail samen ook al niet in staat. Voor busvervangend busvervoer zijn we nu volledig aangewezen op commerciële busverhuurders, een nieuwe niche in de lease-markt. Kortgeleden moest de RoPaRun van Parijs naar Rotterdam ook al helemaal te voet. NS en Prorail: schande!