‘Wilders gesteund door alcoholindustrie’

Naast 13-jarigen zijn moslims 'dé nieuwe groeimarkt'

Geert Wilders heeft voor zijn strijd tegen de islam de afgelopen drie jaar zeker €850.000 ontvangen van de alcoholindustie. Dat blijkt in de aflevering van het VARA-documentaireprogramma Zembla, die zondag a.s. wordt uitgezonden. Eerder werd aangenomen dat Wilders zijn geld hoofdzakelijk van rechtse groeperingen uit Israël en de Verenigde Staten krijgt.

“Wij tonen in de uitzending aan dat Wilders de laatste jaren feitelijk is grootgemaakt door de alcoholindustrie,” zegt eindredacteur Kees Driehuis. “Toen we ‘Wilders, de profeet van de angst´maakten, hadden we al het gevoel niet alles boven tafel gehaald te hebben.” Het is alcoholproducenten een doorn in het oog dat ze amper voet aan de grond krijgen onder de naar schatting bijna een miljoen moslims in Nederland. “Het is voor ons een interessante doelgroep, met veel groeimogelijkheden,” zegt een woordvoerder van Heineken desgevraagd.

Uit documentatie van Zembla blijkt dat de uitspraak ‘de islam is geen godsdienst, maar een politieke ideologie’, niet, zoals tot nu toe werd aangenomen, aan het brein van Martin Bosma is ontsproten. De boude uitspraak valt toe te schrijven aan koepelorganisatie van alcoholproducenten STIVA (Stichting Verantwoord Alcoholgebruik ), die al eerder op de proppen kwam met slagans als ‘alcohol onder de zestien, nog even niet.’
STIVA-directeur Peter de Wolf: “Wij strijden voor verantwoord alcoholgebruik. Bij moslims is daarvan geen sprake, omdat ze vanwege hun geloof überhaupt geen alcohol drinken. Vandaar dat we de heer Wilders hebben aangeraden om moslims ervan te overtuigen dat ze geen godsdienst aanhangen maar een ideologie. Ideologieën vereisen nu eenmaal minder star gedrag.”

Naast financiële overwegingen, heeft de industrie ook ideële motieven, benadrukt directeur Jens Hösel van InBev (bekend van onder meer Dommelsch en Jupiler). “Alcoholconsumptie is goed voor de integratie. Uit onderzoeken blijkt bijvoorbeeld dat moslims in het bedrijfsleven grote moeite hebben met netwerkborrels. Ze drinken niet, dus staan ze er vaak verloren bij en gaan eerder naar huis. Daardoor lopen ze vaak net een promotie mis.” Hösel kondigt tevens aan dat Jupiler vanaf komende maand het eerste grote biermerk is dat zich expliciet op de doelgroep gaat richten, met een speciale reclamecampagne die draait rond de slogan: ‘Jupiler,moslims weten waarom.’ De Wolf verwacht een grote cultuurverandering als moslims gaan drinken: “Moslims zijn nu soms nogal extremistisch. Een biertje haalt er toch de scherpe kantjes vanaf.”

De suggestie dat de sponsoring ook deels in natura werd uitbetaald wordt door kritisch lid Hero Brinkman ten stelligste ontkend. In hoeverre de campagne van Wilders eveneens wordt gefinancierd door de Nederlandse Vereniging voor Varkenshouders valt volgens Zembla ‘nog niet met zekerheid te zeggen’.


Uw reactie telt. Juist nu.

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

Wat ik wou zeggen:

Het is de vraag of deze ontwikkelingen gewenst zijn. De kans op branche vervaging neemt toe en dat zorgt voor onduidelijkheid richting de consument. De eerste verschijnselen zijn al zichtbaar. Licht-alcoholische mix drankjes worden in theehuizen soms al gedoogd. Zo worden sinds kort hier in het theehuis op de hoek ter promotie rum-thee shots geserveerd als variant op het bekende Flügel drankje. Jägermeister-thee is er intussen de favoriete mix drank. Blijven theehuizen op termijn wel de status van theehuis behouden, of worden ze uiteindelijk omgedoopt tot ordinaire kroegen? Waar moeten de authentieke thee liefhebbers dan heen? Hier is totaal niet over nagedacht door de STIVA.

Maar toen zag ik dat dat al gezegd was, dus nu zie ik er maar vanaf.

Reageer
gravatar

Hier in London vinden ook zeer vreemde dingen plaats. Heimelijk huren de Midden Oosten bezoekers hier hele hotel etages af om eens flink uit hun dak te gaan met alcohol en vooral veel bitterballen. Ook hun habijten worden hier verwisseld voor westerse kleding. Dan loopt het niet zo in de gaten, dat ze alcoholist zijn.

Groetjes Uw verslaggeefster London.

Reageer
gravatar

Jullie laten je goed bij de neus nemen. De arabieren zuipen als de pest en de drank stoken ze zelf. De ziekenhuizen hier in het Midden Oosten liggen vol met hoofdzakelijk alcoholisten.

Klopt dat er een alcohol verbod bestaat, maar dat lappen ze aan hun laars.

Met druiven en wat suiker stook je al gauw heerlijke wijn.

Met aardappelschillen en wat suiker en water stook je al gauw een sterker drankje. Zodat je na twee kleine glaasjes al snel op je kop staat.

Nee die arabieren zorgen best goed voor zichzelf. Alcohol verbod is dus kolder.

Reageer
gravatar

Rond 22.00 uur vanavond is het aandeel Heineken op de Aziatische markten enorm omhoog geschoten. Verwacht wordt dat het Damrak morgen zal volgen. In de rosse buurt in Amsterdam is het al de hele nacht onrustig.

Reageer
gravatar

Het is de vraag of deze ontwikkelingen gewenst zijn. De kans op branche vervaging neemt toe en dat zorgt voor onduidelijkheid richting de consument. De eerste verschijnselen zijn al zichtbaar. Licht-alcoholische mix drankjes worden in theehuizen soms al gedoogd. Zo worden sinds kort hier in het theehuis op de hoek ter promotie rum-thee shots geserveerd als variant op het bekende Flügel drankje. Jägermeister-thee is er intussen de favoriete mix drank. Blijven theehuizen op termijn wel de status van theehuis behouden, of worden ze uiteindelijk omgedoopt tot ordinaire kroegen? Waar moeten de authentieke thee liefhebbers dan heen? Hier is totaal niet over nagedacht door de STIVA.

Reageer
gravatar

Kom op nou toch mensen. Moslims mogen wel drinken, maar alleen niet dronken worden. Dat moslims helemáál geen alcohol mogen drinken is een neosalafistische doctrine van de Saudische imam Ben ni Leqq’r (1845-1883)!

Het is toch zeker Arabier, geen Arathee!

Reageer
gravatar

@ali #7: Dat is alleen bij leven.
In het paradijs is het veel beter geregeld: daar krijg je wijn te drinken waar je geen hoofdpijnvan krijgt! Dat getuigt van een opvallend inlevingsvermogen van de Grote Baas, of niet dan.
En de mannen krijgen die ingeschonken door jonge vrouwen met mooie ogen, de vrouwen door jonge mannen die niet ouder worden.
Heel wat beter dan de christelijke hemel, afdeling katholieken: daar is geen bier!

Maar dat geldt natuurlijk alleen zolang de islam een religie is met een god en zo. Zoals al opgemerkt: een ideologie heeft geen hiernamaals, dat is nog erger dan de kaholieke afdeling!
“De islam een ideologie? Dat is pas fijn!
Dan gaan we hier maar lekker aan de wijn!”

Reageer
gravatar

Drinken met mate? Daar staat niets over vermeld in de geheime STIVA-bijlage bij het gedoogakkoord bij het reageerakkoord.
Drinken met maten daarentegen wordt aangemoedigd. Accijnzen omhoog, boetes (denk aan openbare dronkenschap, wildplassen, rijden onder invloed) omhoog, zo zuipen we dadelijk op prettige wijze een fors deel van de bezuinigingen bij elkaar.

Reageer
gravatar

Je verzint het niet. Alsof je het scenario van een film leest. Ga de docu zeker bekijken.

Reageer
gravatar

Vast en zeker zijn er ook duistere dwarsverbanden van oudsher te vinden tussen Hero -hips- Brinkman en de alcohol industrie. De onderste steen dient hier boven te komen want dit is dus echt een schande om van knettergek maar niet te spreken!!

Reageer
gravatar

Ik wens de alcoholindustrie belachelijk veel succes in zijn poging moslims aan het zuipen te krijgen. Kennelijk hebben de bobo’s bij Heineken, Jupiler en de rest iets teveel van eigen productielijn gesnoept vooraf aan de vergadering waarop dit werkelijk uitermate prachtige idee is getransformeerd tot bedrijfstactiek. Never get (too) high of your own supply, right? Het kan ook zijn dat men als de pest dat niet zij geen voet aan de grond krijgen onder moslims maar men juist vreest dat moslims (gezien hun aantal – 1.000.000 -) voet aan de grond zullen krijgen bij de wetgevende macht en deze industrie des doods op de dan een kopje kleiner zullen maken mede door gebruik van ijzersterke argumenten en middels democratische middelen. Een kopje kleiner is wellicht nog vriendelijk uitgedrukt. Dit soort industrieën kijken vaak decennia vooruit. Daarnaast is er geen enkele politieke partij die het aan zijn achterban kan slijten dat ie zich door een industrie ‘der verslaving, der ongelukken, der kapotte gezinnen, der volksongezondheid, der strafbare feiten door vervaging van grenzen, en der legale gifhandel’ laat sponsoren, terwijl men constant commentaar levert op het overmatig gebruik, misbruik en de gevolgen daarvan (Marco Bakkerstijl enzovoorts). Alleen de Wilders achterban acht dat geen enkel probleem, als de belasting erop maar omlaag kan. Daarnaast hebben de meeste politieke partijen zich in het verleden meermaals schuldig gemaakt aan het reguleren, verbieden en fiscaal (zwaar)belasten ervan. Om dan toch een partij gek genoeg vinden om vatbaar te zijn voor die inkomsten in ruil voor het ongedaan maken van eerdere wettelijke beperkingen, dient men natuurlijk gebruik te maken van leugens dat hun financiële steun erop gericht om moslims aan de drank te krijgen terwijl heel goed dat dat volkomen zinloos is en ook dat mensen over het algemeen de striktheid van het islamitisch verbod erop niet goed kennen. Kortom: Zeg dat je de moslims op het oog hebt om niet te hoeven zeggen dat je eigenlijk de aankomende generaties pubers en twintigers werkelijk op het oog hebt die hun eerste biertje op minimaal 15 jarige leeftijd ongestoord op de vierjaardag van Ome Henk, Tante Truus, oma Geertje legaal mogen nuttigen onder supervisie van iets steverigere drinkers met dezelfde achternaam.

gravatar

Het is de vraag of deze ontwikkelingen gewenst zijn. De kans op branche vervaging neemt toe en dat zorgt voor onduidelijkheid richting de consument.
De eerste verschijnselen zijn al zichtbaar. Licht-alcoholische mix drankjes worden in theehuizen soms al gedoogd. Zo worden sinds kort hier in het theehuis op de hoek ter promotie rum-thee shots geserveerd als variant op het bekende Flügel drankje. Jägermeister-thee is er intussen de favorieve mix drank. Blijven theehuizen op termijn wel de status van theehuis behouden, of worden ze uiteindelijk omgedoopt tot ordinaire kroegen? Waar moeten de authentieke thee liefhebbers dan heen? Hier is totaal niet over nagedacht door de STIVA.

Reageer
gravatar

Het is de vraag of deze ontwikkelingen gewenst zijn. De kans op branche vervaging neemt toe en dat zorgt voor onduidelijkheid richting de consument. De eerste verschijnselen zijn al zichtbaar. Licht-alcoholische mix drankjes worden in theehuizen soms al gedoogd. Zo worden sinds kort hier in het theehuis op de hoek ter promotie rum-thee shots geserveerd als variant op het bekende Flügel drankje. Jägermeister-thee is er intussen de favorieve mix drank. Blijven theehuizen op termijn wel de status van theehuis behouden, of worden ze uiteindelijk omgedoopt tot ordinaire kroegen? Waar moeten de authentieke thee liefhebbers dan heen? Hier is totaal niet over nagedacht door de STIVA.

Reageer
gravatar

Dat een politieke partij zich laat sponsoren door het bedrijfsleven is niets nieuws. Zelfs de neo-maoïstische SP laat zich sponsoren door de tuinbouwbranche. Daarom staat er ook een tomaat op ieder verkiezingsposter van deze partij.

Reageer
gravatar

Echte moslims mogen geen alcohol drinken en zullen dat ook niet gaan doen. Het is duidelijk beschreven dat dat niet mag. Het zegt iets over de praktijken van de producenten als ze toch gaan proberen om deze mensen te verleiden en van hun pad af halen…waarom worden zij niet gewoon gerespecteerd?

Reageer
gravatar

l’Oréal werpt zich nu ook in de strijd om de moslima’s uit de hoofddoekjes te krijgen. Zie hun nieuwe reclamespotje “Because Allah’s worth it” met Scarlett Johansson in de rol van geëmancipeerde moskeebezoekster.

Reageer
gravatar

Ofschoon ik erevoorzitter ben van de Liga van Geheelonthoudende Zeevarenden, wijs ik erop dat alcohol (van het Arabisch al quhl, “de geest”) een islamitische uitvinding is. Wilders en de STIVA geven de moslims slechts terug wat van hen is.

Reageer