Lenteweer ontregelt OV

Advies NS: Blijf thuis

Het aanhoudende lenteweer dreigt het treinverkeer vandaag volledig plat te leggen. NS en ProRail constateren door het hele land uitgezette rails als gevolg van de plotselinge temperatuurstijging. Naar verwachting zal dit leiden tot veel vertragingen en zullen treinen op sommige trajecten niet rijden. De NS adviseert reizigers om vandaag niet te reizen of de auto, fiets of bus te nemen.

“De kiem van het ongemak ligt in de koude winter die achter ons ligt”, aldus Jaap-Wladimir Stuitelkraaf, als rails- en stationsfysicus verbonden aan ProRail. “De laatste vorstperiode ligt 2 maanden achter ons. In onze beleving is dat misschien een lange tijd, maar fysisch-chemisch gezien is dit een veel te snelle overgang. Tel daarbij op de koude natte Paasdagen, nauwelijks een week geleden. Het gevolg: een snelle en intense uitzetting van de staal-/tinlegering waaruit Neerlands spoorwegennet is samengesteld.”

De fysicus spreekt van ‘zwetende atomen’, een begrip in de fysische chemie. “Bij plotselinge temperatuurstijging verandert de trilfrequentie van de atomen waaruit de rails zijn samengesteld. Aangezien ijzer en tin twee verschillende elementen zijn hebben zij twee verschillende trilfrequenties. Dit leidt tot een energetische spanning als gevolg waarvan elektronen worden afgestoten, het zogenaamde ‘zweten’. Dit leidt weer tot een afstootreactie tussen de verschillende atomen, wat wij waarnemen als een uitzetting van het materiaal.”

Stuitelkraaf ontkent dat hier sprake is van een manco in het spoorwegennet. “Weersextremen zoals we die de afgelopen jaren beleven kwamen domweg niet voor in de tijd dat het spoorwegennet werd aangelegd. Niemand had dit destijds kunnen voorzien, de snelheid van de klimaatsverandering is niet bij te benen.” Reisorganisatie ROVER spreekt echter van ‘de zoveelste miskleun van de spoorwegen in een paar maanden tijd’. “Het gebruikelijke tafereeltje”, aldus perswoordvoerder Gerbrand ten Kriegerstabbe van de reizigersorganisatie. “De hulpeloze reiziger is gestrand op het station van Usquert, de spoorwegbonzen vullen hun zakken met de inkomsten van de prijsverhogingen. En Camiel Eurlings kijkt het even aan, belooft beterschap en verdwijnt uit de politiek.”

Naar verwachting zal het ongemak na vandaag overigens grotendeels voorbij zijn. Stuitelkraaf: “Na één à anderhalve dag treedt het fysisch-chemische gewenningsproces op en zal het zweten der atomen ophouden. De rails zullen dan weer verantwoorde afmetingen aannemen.”


Uw reactie telt. Juist nu.

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

Mensen, mensen toch! laten we ophouden met kritiseren van NS, ProRail en al die andere geprivatiseerde overheids-constructies waar uiteindelijk altijd een gewiekste politicus aan het bonusroer komt. Het hóórt toch bij de Nederlandse democratische folklore? De enige goede minister van Economische Zaken wordt baas bij DSM, de enige losse juniorflodder van CDA/KVP gaat naar KLM. Oppositiehonden blaffen hun nummertje, maar regeringskaravanen gaan altijd onverstoorbaar verder. (Willy Alfredo “Roept u maar!” Welnu: “democratie” rijmt op “… vult decipi”.

Reageer
gravatar

De Speld maakt het zich gemakkelijk. “Laten we wat oude berichten publiceren. De meeste lezers kijken toch niet naar de datum en wij schrijven her-bruikbare artikelen” en de redactie zit lekker in de tuin met n drankje! Kijk da’s nog eens werken 2.0.

Reageer
gravatar

Zolang het betrouwbare satire is maakt het niet uit wanneer het geschreven is. Oh wacht…

Disclaimer op homepagina: “De artikelen die geplaatst worden op deze website zijn persiflerend, satirisch of parodiërend van aard.” De speld mag wel uitkijken met de werkelijkheid.

gravatar

U noemt het luiheid, ik noem het voorzienendheid. Zie ook het artikel over de gedooggedoogconstructie met Hero Brinkman.

Om zó ver vooruit te lopen: ja, dan MOET je artikelen wel laten staan, anders vergeten mensen het.

Overigens vindt ProRail dat het de schuld is van het linkse KNMI, laat dat gezegd zijn.

gravatar

The schrijver van de dagelijkse ‘Dilbert’ strip schreef onlangs op zijn blog dat hij probeert de strip langzamerhand stapje voor stapje vòòr te laten lopen op de werkelijkheid (http://www.dilbert.com/blog/entry/user_interface_for_reality/).

De speld lukt het deze week zonder problemen al twee keer met een gemiddelde voorlooptijd van zo’n 600 dagen! Da’s geen luiheid, da’s geen satire, dat is satanisch. Nu moet ik de hele speld doorploegen om te kijken wat er volgende week gaat gebeuren…

gravatar

Anonieme tipgevers binnen de NS hebben mij unaniem laten weten dat deze verklaring van de weledelbedeelde heer Stuitelkraaf een broodje aap verhaal is. “Zo’n technisch verhaal accepteert de goegemeente toch wel, is de redenering van de afdeling Communicatie,” aldus Gurbanguly-Kees X., een van de anonieme bronnen binnen de NS.

De werkelijke reden zou zijn dat vruchtpluis van de paardebloem (taraxacum officinale) de wissel- en seinelectronica zijn binnengedrongen en kortsluiting hebben veroorzaakt. De pollenfilters zijn verstopt geraakt als gevolg van de volgens schema veel te vroege lente. De NS zet extra manschappen in om deze filters schoon te maken.

Daarnaast is de NS druk bezig om via facsimile contact te krijgen met de Franse SNCF (Société Nationale des Chemins de fer français) en de Griekse Ο.Σ.Ε. (Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος) voor extra filters. De Ο.Σ.Ε. zou enkele honderden supergeavanceerde door de E.U. gesubsidieerde pollenfilters beschikbaar moeten hebben nu alleen de treinen op het enige rendabele traject Athene-Thessaloniki nog rijden.

Reageer
gravatar

Paardenbloemen! Hier moet ik toch even meewarig van glimlachen. **glimlacht meewarig** Misschien dat de Msgr dacht dat Fukushima ook opgelost was met wat anti-pollen-druppeltjes? Nee, nee, de kern van de zaak ligt in de atomen — die moet men leren begrijpen. Vele jaren nu heb ik geleefd tussen de atomen, hun gedrag geobserveerd, hun gevoeligheden in kaart gebracht. En dat is wat de NS maar niet wil begrijpen: altijd denderen ze met hun harteloze locomotieven over de sensitieve atomaire structuren van wissels en rails zonder enig gevoel of medeleven – ach, laat ik maar ophouden … het is onfatsoenlijk, dat is het.

gravatar

“Tel daarbij op de koude natte Paasdagen, nauwelijks een week geleden.”

Heb ik iets gemist? Of komt deze melding uit een ander tijds-ruimte continuum veroorzaakt door overmatig zwetende NS electronen?

Reageer
gravatar

Het wordt alleen maar erger. Eerst was mei de lente tijd, in 2010 en 2011 viel die in april. Het is duidelijk dat we nu al in maart het punt van hoogzomer bereikt hebben.

Vanaf nu gaat het alleen maar bergaf.

Wel fijn voor de NS trouwens, bergaf.

Reageer
gravatar

Jeettje, vergeet de problematiek met betrekking tot ureumafzettingen op het spoor niet. Om maar te zwijgen over de gevolgen voor de locale flora.

Reageer
gravatar

nog niets gehoord over asafzetting op de bovenleiding: het management laat hier een kans liggen.

@vogel: het is juist daarom dat mensen in de zomer verzocht wordt zo vaak mogelijk gebruik te maken van de toiletten. railkoeling.

Reageer
gravatar

Het is ook altijd wat met die NS. In de herfst vallende bladeren, in de winter vastgevrozen wissels, in het voorjaar zwetende railsatomen en in de zomer zonnebrand.

Het probleem is natuurlijk makkelijk op te lossen.
Graaf op de plaats van de spoorwegen kanalen met een pad erlangs. Door de kanalen laat je dan schepen voorttrekken door paarden, die over het pad lopen. ‘s Winters laat je desnoods, als het al een keer hard vriest, de schepen voorafgaan door ijsbrekers of je zet ze op schaatsen.

Reageer
gravatar

Ik ben overgestapt op glasvezel,ook op de kabel kun je last hebben van het weglekken van atomen bij fotonen heb je dat niet.

Reageer
gravatar

Veel‘zwetende atomen’ komen in de bodem terecht,er groeit dan ook bijna niks tussen het spoor.Als de rails uitzet word de te reizen afstand groter en moet er meer betaald worden.Laat ze dat extra geld gebruiken om het probleem aan te pakken.

Reageer
gravatar

Het zal zo’n vaart niet lopen dat verdampende spoorrails wordt vervangen door autowegen. Voor je het weet kan de trein er weer overheen want langs de autowegen zie ik nu al regelmatig van die waarschuwingsbordjes staan met daarop: Pas op spoorvorming!

Reageer
gravatar

Ja, daar zeg je een waar ding. Zijn er misschien veel meer wisselstroken dan wij ooit met z’n allen konden vermoeden? Staan we aan de vooravond van de ontrafeling van een mysterie?

gravatar

Ik zend dit vanuit een weiland bij Maarsen, waar mijn trein al uren stil staat en wij, de reizigers, pas na 2 uur de trein uit mochten toen duidelijk was dat die trein door de uitgezette rails niet meer voor of achteruit kon. De NS heeft limonade belooft maar daar heb ik nog helemaal niets van gezien. De boeren hier pompen nu het water uit de sloot om de rails te koelen, verderop zijn ze bezig met een tractor om de locomotief vlot te trekken en het wordt erger want de zon houdt aan!

Reageer
gravatar

Ja, dat klink fantastisch. Het oplossen van het spoor, of verdampen in dit geval, is een tweeslachtige oplossing voor het file probleem. Ten eerste veel meer ruimte, een auto is nou eenmaal veel kleiner dan zo´n logge trein (concept stamt dan ook uit de 19e eeuw). Maar bedenk ook hoeveel verkeer het scheelt als al die machinisten, conducteurs, stewards, schoonmakers, ‘spoorwegbonzen’ etc niet meer naar hun werken hoeven rijden! Laat staan de reizigers.

Reageer
gravatar

@Onkie Monkie 3.
“Binnen 3 dagen is het hele spoorwegnet verdampt!”
Maar dat is het ei van Columbus!!!
Al de vrijgekomen ruimte asfalteren en de file-problematiek is verdwenen als sneeuw voor de lente-zon.
Stel je Utrecht voor: een snelweg zo het centrum in, en nog ruimte voor parkeerplekken ook…

Reageer
gravatar

Even serieus, waarom heeft men daar niet eerder aan gedacht? Lijkt mij een uitstekend idee. De spoorwegen bestaan toch uitsluitend bij de gratie van het feit dat zij er eerder waren dan het autoverkeer. Het is hemeltergend zonde dat die spoorwegen ruimte in beslag nemen, die ook voor het echte verkeer gebruikt zou kunnen worden. Ik zou zeggen: Asfalteren? Doen!

gravatar

Misschien moeten we ons zorgen maken dat niet de Large Hadron Collider, maar onze eigen NS een zwart gat en het einde van de wereld gaan veroorzaken. Het is onze plicht naar de rest van de mensheid om snel blaadjes op de rails te gaan strooien.

Reageer
gravatar

Als er zwarte gaten in de rails ontstaan, dan vertraagd de tijd als je erbij in de buurt komt. Dat zou wel het een en ander verklaren!

gravatar

Oei, Stuitelkraaf kan hier wel luchtig over doen maar dit leidt natuurlijk tot een kettingreactie. De afgestoten elektronen worden immers aangetrokken door de bovenleiding die op ruim 1500 Volt staat. Daardoor gaat er door het hele spoorwegnet stroom lopen, heen door de bovenleiding en terug door de rails. De laatste warmt hierdoor verder op zodat er nog meer elektronen loskomen.

Binnen 3 dagen is het hele spoorwegnet verdampt!

Reageer
gravatar

Als ik het goed begrijp hebben we dus voor niets al dat geld in dat CERN gepompt. Feitelijk hebben we in ons eigen land al een deeltjesversneller van veel meer dan 27 km liggen.

Reageer