De Donau heeft afgelopen zondag het einde van zijn carrière aangekondigd. De op één na langste rivier van Europa stroomt al enkele eeuwen van het Zwarte Woud naar de Zwarte Zee, via steden als Wenen en Boedapest. Voor 2011 moet een opvolger voor de legendarische rivier zijn gevonden. Voor de hand liggende opvolgers die bekend zijn met de Duitse taal, zoals de Elbe en de Rijn, reageren in eerste instantie terughoudend.
Volgens de Donau is het moment aangebroken dat een andere rivier de route moet overnemen: “Ik heb dit werk vele jaren en met veel plezier mogen doen, maar het wordt nu echt tijd het stokje over te geven. Er is erg veel aanstromend talent in het Europese rivierennetwerk en als oudgediende moet je dat niet in de weg willen zitten. Halverwege 2011 stop ik ermee; ik heb er alle vertrouwen in dat er voor die tijd een waardige opvolger gevonden wordt.”
De Donau begon zijn loopbaan in het Zwarte Woud, op een hoogte van 1087 meter. Al snel ging het bergafwaarts met de Europese rivier, die vooral in oostelijke richting stroomde. Door de oorsprong in het Zwarte Woud en de latere uitmonding in de Zwarte Zee werd de waterweg al snel ‘de zwarte rivier’ genoemd. Kort na zijn aantreden werd besloten om naast smeltwater ook regenwater op te vangen, wat de Donau een gemengd karakter gaf. In steden als Ingolstadt en Regensburg was de Donau de eerste zwarte rivier. Hoogtepunt van zijn carrière was zonder twijfel de oprichting van de Donaumonarchie in 1867. Nooit eerder schopte een zwarte rivier het tot staatshoofd van een Centraal-Europese natiestaat. Na de Eerste Wereldoorlog kwam de loopbaan van de Donau in rustiger vaarwater, ondanks het afschaffen van de vliegtaks.
Als mogelijke opvolgers van de Donau worden de Elbe en de Rijn genoemd, twee rivieren die al goed bekend zijn met de Duitse taal. De Elbe reageerde terughoudend op de speculaties rond de mogelijke opvolging van de Donau: “Ik heb het bijzonder naar mijn zin in Noord-Duitsland en het is op dit moment niet aan de orde.” Naast de Elbe en de Rijn zijn ook twee gloednieuwe rivieren in de race: de Nochel en de Schwalbe, die op dit moment nog geen stroomgebied hebben.
Excellent article over again! Thank you.
ik lig vaak krom van het lachen van de berichten op deze site, maar als ik dan de comments weer zie zakt mijn broek weer af.
Mensen van allerlei pluimage (en ik denk meestal middelbare leeftijd) die zogenaamd grappig reageren geheel in stijl van het artikel. Man man man wat slecht.
Hoe oud ben je nou? Ik heb nog niet één rake opmerking voorbij zien komen. Schoenmaker blijf bij je leest moet ik dan volgens mij zeggen.
veel plezier nog!
@Kees 22: Dit is in de eerste plaats een test om te zien of mijn kompjoeter met Mozilla ook bereid is verder in de geschiedenis van de Speld te kijken, het lukt!
Heimwee vult mijn hart als ik dit artikel terugzie, een onderwerp dat door de mainstream-media totaal is genegeerd, terwijl de Speld het meteen oppikte. En dat terwijl het toch echt wel ergens over gaat!
Gezegend is de dag dat ik de Speld ontdekte.
Voor mijn reaktie op jouw reaktie n.a.v. “Nostalgie niet meer wat het geweest is” moet je daar maar kijken. Toen ik die schreef, kwam alles even samen. Dat was een moment dat ik nog niet vergeten ben.
#41: Echt waar!
Overigens was de Donau niet het eerste staatshoofd onder de centraal-europese rivieren, in 1658 ontstond de Rijnbond, die heropgericht werd in 1806. In 1806 besloot de Rijn het bestuur over te laten aan de aartskanselier, onder de nieuwe titel Vorst-Primaat.
Vanuit het gezichtspunt van een rivier was deze aanduiding als Apenkoning niet onredelijk, maar Darwin moest nog komen en onvrede onder de bevolking leidde ertoe dat de Rijn in 1813 alweer werd afgezet. Het hielp ook niet dat de Rijn zich in voorgaande jaren aan de zijde van Napoleon had geschaard.
@Haes: voorlopig lijkt de sollicitatieprocedure alleen open te staan voor rivieren. Dus pakweg de Geul of de Drentse Aa maken meer kans dan zwaargewichten als het IJsselmeer of het Noordzeekanaal (vindt ‘t te rustig worden, heeft al vaker aangegeven op zoek te zijn naar een nieuwe uitdaging).
Als echte Mokummer kan het Amsterdam-Rijnkanaal ook geen afscheid van zijn ligging nemen, maar hij beveelt van harte de Zuid-Willemsvaart onder de aandacht aan. Het Maas-Waalkanaal heeft laten weten geen interesse te hebben. Het IJsselmeer daarentegen ziet nieuwe kansen liggen, aangezien in het verleden te veel van zijn massa is drooggelegd, heeft hij geen vertrouwen meer in zijn werkgever Rijkswaterstaat. Als nu maar eerst de meren tot de bond van kanalen en sloten worden toegelaten.
Het Rijn-Donaukanaal laat weten dat hij ‘t jammer vindt afscheid te moeten nemen van de Donau en bedankt hem voor de prettige samenwerking. Hij vraagt zich af of de Donau al plannen heeft voor na z’n pensionering?
@Martje: ik ben het met Tycho eens, kanalen en sloten zijn niet minder dan rivieren, maar hebben gewoon andere kwaliteiten. Kanalen kunnen komen waar rivieren kansloos zijn en ik moet er niet aan denken dat er tussen alle weilanden rivieren zouden stromen.
Vergeet trouwens ook de beekjes niet.
Je hebt wel een punt als je bedoelt dat er zeker een paar kanalen zijn die de kennis en ervaring hebben een riviertrajekt over te nemen, maar de meest voor de hand liggende kandidaten willen op dit moment niet van baan veranderen: Suez heeft altijd al gezegd nooit te verkassen; Rijn-Donau is nog maar net begonnen en heeft ‘t voorlopig prima naar z’n zin; Panama zit in een spannende periode en vindt ‘t niet verantwoord om daar nu weg te gaan, enz.
En er zijn misschien wel kleinere kanalen die ‘t aan zouden kunnen, maar laat ze dan eerst maar ‘s oefenen: de Theems schijnt te willen emigreren naar de tropen en de Ebro heeft onlangs ook al aangekondigd met pensioen te gaan. De Theems is misschien niet zo boeiend, maar de Ebro is al wat ambitieuzer en daar kan de ervaring als kanaal ook nog ‘s goed van pas komen.
En waarom kunnen meren en vijvers eigenlijk niet lid worden van jullie bond? Wie diskrimineert hier nou?
Het gaat hier niet om discriminatie, je moet selectief zijn in het weggeven van zulke posities. Een sloot of kanaal moet wel heel veel talent hebben wil hij die klus aankunnen. Het zou net zijn alsof je een bebrilde puber minister-president zou maken. Diens kabinetten zouden immers ook keer op keer stranden. De juiste druppel, voor de juiste klus, zou je kunnen stellen, en het is maar de vraag of een willekeurige sloot of kanaal de klus in kwestie wel aan kan. Waar ik me over verbaas, is dat we niet verder durven kijken dan binnenlandse stromingen. Naar verluid is sinds het olielek de golfstroom bijvoorbeeld op zoek naar een ander ‘base of operations’. Hoewel gespecialiseerd in vrije stroming, heb ik er alle vertrouwen in dat oost-Europa genoeg ruimte bied voor zo’n ervaren stromer om toch zijn eigen draai aan de stroom te kunnen geven, zonder al te veel af te wijken van de traditionele rol die we gewend zijn van een rivier.
wederom worden de kanalen en Sloten hier op een schandalig wijze gediscrimineerd.
alsof alleen rivieren water van a naar b kunnen brengen.
de bond voor gelijke rechten van kanalen en sloten zal dit dan ook niet zomaar voorbij laten gaan.
aanstaande woensdag beginnen de eerste estaffeteacties van kleine sloten.
ze zullen gratis toegankelijk zijn voor iedereen en er zal niet worden gecontrolleerd op plaatsbewijzen.
verder beraden wij ons nu op verdere acties indien dit nodig is.
Ik ben het beslist met dr Vogel oneens. Dat is niet de eerste keer, want ik vind de man een kwakzalver met zijn onbewezen kruidenmengsels tegen o.a. kiespijn.
Ik zou de Don willen voordragen. Dat ‘au’ kunnen we missen als kiespijn.
De Donau is toch een beetje vergane glorie, en conceptueel is het misschien ook tijd voor een frisse wind. Ik stel voor om in plaats van water er een luchtstroom voor in de plaats te zetten. Schone energie uit de afgedankte winden uit Zuid-Duitsland. En dat ze maar naar het oosten mogen blijven waaien.
Terecht dat de Donau op deze manier stopt. De Donau is hopeloos ouderwets en heeft de Europeaan van 2010 niets meer te bieden. Alles van de Donau ademt de bedorven, verlopen lucht van Sachertorte, Strauss en loopgravenoorlogen. Een laatste poging om de Donau moderner te positioneren met het volgen op Twitter is een flop geworden.
Toch wordt alom erkend dat de Donau een belangrijke marketing waarde vertegenwoordigt door een hoge naamsbekendheid en imago van betrouwbaarheid. De Grieken hebben het idee gelanceerd om de Donau te verkopen aan de Amerikaanse durfinvesteerder DON Capital Investments. Hoewel de Donau niet door Griekenland stroomt willen de Grieken graag participeren en als lead-negotiator naar DON toe optreden, gezien de Griekse ervaring met gedurfde succesvolle financiele constructies. DON wil de transactie op moderne manier financieren door het uitgeven van DON bonds aan de Donau oeverstaten die teruggeleased worden met als onderpand de futures op de verzekeringen om dezelfde bonds aan niet-Donau oeverstaten te kunnen doorverkopen. Met deze opzet denkt DON de benodigde 500 miljard te kunnen financieren. De Griekse overheid heeft zich financieel garant gesteld.
Griekenland laat weten dat deze opzet de Europese belastingbetaler gemakkelijk 400 Euro per inwoner kan opleveren.
Financieel is het haalbaar, maar nu het politieke Europese draagvlak nog !
Ik vind dat rivieren er niet zo om heen moeten draaien, vaak gaan ze dan weer naar links, dan naar rechts… net zoals het ze uitkomt. Het wordt tijd voor een frisse nieuwe rivier die niet naar links stroomt, niet naar rechts, maar recht naar zee! Ben dan ook blij met de opkomst van de kanalen in de rivierpolitiek.
Geweldig!
Vooral “In steden als Ingolstadt en Regensburg was de Donau de eerste zwarte rivier. Hoogtepunt van zijn carrière was zonder twijfel de oprichting van de Donaumonarchie in 1867. Nooit eerder schopte een zwarte rivier het tot staatshoofd van een Centraal-Europese natiestaat.”
Gaarne dragen wij zuiderburen met gepaste trots rivier “Den IJzer” voor opvolging voor enwel vanwege het volgende:
Jaarlijks komen lieden van twijfelachtige snit tesamen aan de oever van dit verder vredig kabbelende slootje om zich gehuld in germaans kledij uiting te doen van idealen die aan de oevers van wat we tot nu toe gewend waren “de Donau” te noemen, veel beter op zijn plaats lijken.
Een stroom-switch was enkele jaren geleden al op handen en bijna in kannen en kruiken, echter een fataal auto ongeluk van de toenmalige Oostenrijkse deelstaatsführer voorkwam uitvoering hiervan. Het heette toen nog dat de Donau ‘het een beetje rustiger aan wilde gaan doen’, blijkbaar is hij nu helemaal uitgeraasd.
Het moge duidelijk zijn, Den IJzer is er klaar voor en heeft er zin an!
Er gaat een gerucht dat ook in Italië een rivier staat te Popelen om naar de Donaubedding te vluchten. (Schijnt iets te maken te hebben met geweld tegen een vriendje of familie of zo van hem.)
Kunnen we Prins Pils niet inzetten. Wordt door velen als een innemend type gezien (en wat je inneemt moet er ook weer uitkomen). Kan ie ook mooi zijn deskundigheid op ‘t gebied van waterbeheer een beetje praktisch maken.
Eigenlijk alleen maar voordelen:
– Wij een republiek
– Duitsland weer een koninkrijk (als we ‘m tenminste direct bij de bron opstellen)
– ‘Die Schöne Gelbe Donau” klinkt ook wel aardig.
(en mijn aandelen ‘Heineken’ stijgen ook meteen in waarde)
Wat vinden ridrie en rivijf er eigenlijk van?
Vanuit waterhuishoudkundig oogpunt zou ik toch willen opteren om de Oder te verzoeken zich kandidaat te stellen. Deze gaat nl. niet links, niet rechts, maar rechtstreeks naar zee.
En zeg nu zelf, met een naam als “Oder” kun je alle kanten op, en dat is best iets om trots op te wezen. Bijkomend voordeel is dat als de Oder zich kandidaat stelt, de Pommerse Bocht zich in al haar houdingen zal wringen om mee te kunnen doen. En dan wordt het zeer aannemelijk dat ook de Oostzee zich zal aansluiten.
En zoals u allen weet zal het aansluiten van de Oostzee betekenen dat Oostenrijk de Zwarte Zee eenvoudiger buiten de deur kan houden, hetgeen weer zal resulteren in het feit dat men daar de schuimkoppentax niet hoeft in te voeren.
Ik zou dus willen zeggen: “Es geht nicht über Oder!”
@Van Leeuwen. Dat is nog niks. In Utrecht hebben de strijdende facties zich zelfs opgesplitst in de draaikonterige Kromme Rijn en de ruziezoekende Vecht.
Ik hoor net op Radio West dat er zich binnen de Rijn een ernstig conflict heeft afgespeeld aangaande dit onderwerp. Ter hoogte van Leiden heeft dit geleid tot een splitsing van deze gigant in de conservatieve stroming ‘den Ouden Rijn’ en de progressieve stroming ‘de Nieuwe Rijn’. Er wordt niet uitgesloten dat beide splinterrivieren in de nabije weer zullen samenvloeien. Rond het Galgewater schijnen hier reeds gesprekken over gaande te zijn.
@Onkie. Die Mejuffrouw Issippi is inderdaad de uitzondering die de regel bevestigt.
Haes: in welk Europees land stroomt de Mississippi volgens jou?
Ik begrijp niet waarom jullie allemaal zo op Europese kandidaten blijven hameren. Wees toch eens een beetje kosmopolitischer. Buiten Europa zijn er fantastische kandidaten, zoals de Mekong, de Indus, de Amazone. Of zijn die soms een maatje te groot voor jullie bekrompen ideetjes?
Het is allemaal leuk geprobeerd! Maar Wien bleibt Wien. Dat wordt nooit een slaapstad, dus de Dommel valt af. Al die kleine Beekjes zijn misschien wel van goede wil en hebben grootse aspiraties, maar zijn gewoon niet tegen de taken van de Donau opgewassen. De Donau is een internationale rivier. Die vervang je niet zomaar even door een lokaal stroompje. Dat vergt een stevig, internationale inslag. Een rivier die zich thuisvoelt en uitmondt bij een wereldstad.
Ondanks de ras naderende gemeenteraadsverkiezingen is er vanavond in de Rotterdamse raad bijna unaniem akkoord gegaan met een uitbreiding van de loop van de Maas. Leefbaar Rotterdam eiste bij monde van Ronald Sörenssen strenge grenscontrôles, terwijl de SP met name bezorgdheid uitte en harde garanties eiste t.o.v. de minimumwaterstanden in de droge periodes. Wethouder Vervat was echter op zijn best en hield een vurig pleidooi, waarin hij de expansiemogelijkheden uitvoerig belichte en ook de grotere mogelijkheid om de Olympische spelen van 2028 naar Rotterdam te halen.
Rotterdam is om. Het kan bijna niet anders meer of het zal de Maas wezen die de loop van de Donau overneemt. (Het zal overigens een kwestie zijn van het takenpakket erbij nemen. De eigen loop blijft onverkort gehandhaafd.)
De Inn voelt zich gepasseerd. Die rivier levert nu al het meeste en schoonste water bij Passau inn de Donau en is dus goed bekend met het eindtraject. Daarbij is de Inn een beetje klaar met Oostenrijk en Zwitserland. Vooral na het voorval van een gedumpte maxaret wil de Inn weg uit die landen. Desnoods via een trajectruil. Donausbruck en Innwörth zien niet op tegen een naamswijziging.
Ik mag de Dommel kandidaat stellen!
Dat is makkelijk, want de eerste twee letters zijn hetzelfde. En het rustige karakter van de Dommel is algemeen bekend. Zeker in het stroomgebied van de Donau is een zekere rust voortkomend uit een vertrouwen in de toekomst, broodnodig.
@Peter (3): Eine Schwalbe macht nog kein Sommer!
@Mark: Jazeker.
Financieel gesteund door Vladimir Antonov heeft Victor Muller inmiddels een bod gedaan op de Donaudampfschiffahrtselektrizitätenhauptbetriebswerkbau-unterbeamtengesellschaft. Men wil de Donaudampfschiffahrtselektrizitätenhauptbetriebswerkbau-unterbeamtengesellschaft gebruiken voor de ontwikkeling van nieuwe, schone motoren voor Saab en Spijker.
Gaat dit nog gevolgen hebben voor het Donaudampfschiffahrtselektrizitätenhauptbetriebswerkbauunterbeamtengesellschaft?
Wij geven in ieder geval de voorkeur aan een rivier die een beetje tegen de stroom in gaat.
Vanuit orthodoxe hoek is tevens de ultra-conservatieve Berkel naar voren gebracht als mogelijke opvolger. Of er veel draagvlak zal zijn voor deze kandidaat is niet zo 1,2,3 te zeggen. Wel lijkt in deze tijden van maatschappelijke verwarring een algehele onrust te ontstaan die een voedingsbodem lijkt voor fundamentalisme, iets waarbij een rivier als de Berkel garen bij spint!
Ik meen dat we toch met zijn allen al in 2007 overeengekomen waren dat de missie na ‘s Donau’s vertrek niet meer voortgezet zou worden. Dat sommige partijen, waarvan schrijver van dit artikel ongetwijfeld deel uitmaakt, menen te zeggen dat de missie van de Donau simpelweg wordt overgenomen door een andere rivier, is in mijn ogen regelrecht kiezersbedrog. Dat dit zal leiden tot het einde van het kabinet Seine IV lijkt nu onafwendbaar. Er lijkt sprake van een ernstige en onherstelbare vertrouwensbreuk met coalitiepartners Maas en Geul.
Waterpeilingen voorspellen dat geen van voornoemde rivieren groot genoeg is om het van de Donau over te nemen en het wachten is nu om te zien welke rivieren hun koers gaan verleggen om het nieuwe meerstromenland te vormen. Aangezien zeker het Rijnland een grote rol gaat spelen, is het vrijwel uitgesloten dat er in de nabije toekomst nog Batavieren bij Lobith het land zullen bereiken.
Insiders weten dat het Rijn-Donaukanaal een beslissende rol heeft gespeeld bij deze beslissing…
Gezien de huidige crisis raadt Andre Rieu het niet verlengen van de missie van de Donau sterk af. De Donau blauw maken of verleggen naar een ander stroomgebied is nog wel bespreekbaar. Het heeft zijn voorkeur dat de Amerikanen de Donau overnemen omdat Europa met de Donau al lang genoeg de eerste viool heeft gespeeld. Bovendien zijn de Amerikanen al bekend met donuts.
Misschien is dit een kans op een fikse promotie voor de Linge; van Geldermalsen naar Wenen en Boedapest!
Alhoewel… hoe kunnen we weten of, sinds bekend is dat Nederland een keertje netto-ontvanger van de EU is, die vuige Oost-Europeanen niet ons rivierwater willen bietsen? Complot!
Het lijkt me dat de Mississippi een stukje kan missen zonder sip te worden. Dat stukje zou dan de missie van de Donau over kunnen nemen onder de naam Fraulein Issippi. Het voordeel is dat ze in New Orleans wel blij zijn met wat minder Mississippi.
De terughoudendheid van Elbe en Rijn valt mij wat tegen. Een beetje rivier zwelt van trots als hij zijn bedding kan verleggen. En eerlijk is eerlijk: een rivier moet altijd verder. Voorwaarts en onvervaard de diepte veroorzaken en dán erin!
Die schöne blaue Schwalbe… het heeft wel wat.
Liever niet de Schwalbe, dat is een enorme aansteller.
Het gevaar met jonge avontuurlijke rivieren is natuurlijk wel, dat ze zomaar op aanwijzing van hun coach voor een verkeerde bedding kunnen kiezen. En dan gaat natuurlijk het hele stroomgebied, inclusief de zegenrijke uitmonding in zee, aan hun neus voorbij.