Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat heeft een onderzoek ingesteld naar alternatieve maatregelen om het fileprobleem aan te pakken. Dit deed hij naar aanleiding van de aanhoudende discussie over het rekeningrijden.
“Op dit moment zijn we zeer geïnteresseerd in een systeem waarbij grotere aantallen mensen tegen betaling in hetzelfde voertuig reizen. Dat voertuig zou je over de bestaande wegen kunnen laten rijden, in een soort vrachtwagen. Maar het is misschien handiger om een aparte infrastructuur aan te leggen. Daar hoef je je dan minder zorgen te maken over de maximumsnelheid. Uiteraard moeten die voertuigen wel op duurzaam opgewekte elektriciteit rijden. Benzine is niet meer van deze tijd.”
Over de vorm wordt onder ingenieurs in Nederland nog een uitgebreide discussie gevoerd. Flemmo te Gader, weg- en waterbouwdeskundige van TNO: “Als je twee ijzeren staven op een weg legt, kun je veel efficiënter grote groepen mensen vervoeren. In de herfst ontstaan dan misschien wel problemen door de vallende blaadjes. Daar moeten we nog even naar kijken. Ook zouden de grote ijzeren voertuigen die we in zouden willen zetten elkaar niet kunnen inhalen, wat voor problemen kan zorgen als er eentje stuk gaat. Dan zou je pas een fileprobleem krijgen, hahaha.”
Om de kosten zo efficiënt mogelijk te delen tussen de verschillende weggebruikers denkt de minister ook na over een bekostigingssystematiek. Het meest kansrijk lijkt een systeem waarbij de mega-bus op basis van de nieuwste nanotechnologie werkt, waarbij de carpoolers zichzelf in- en uit kunnen checken door een simpele zwaai van hun arm. “Je kunt dan denken aan het implanteren van een chip in de arm van iedere Nederlander, maar waarschijnlijk is een klein pasje een goedkopere oplossing.”
Over de naam voor het nieuwe vervoerssysteem wordt ook nog stevig gediscussieerd. Gemakshalve heeft het Ministerie alvast de domeinnamen padwegen.nl, stalendiligence.nl en hogesnelheidsweg.nl laten vastleggen.
Een bulldozer werkt ook.
Wellich een goede naam voor deze uitvinding
tezamen reizen alle mensen
Wellicht een goede naam voor deze uitvinding
tezamen reizen alle mensen oftewel TRAM
Ik heb eeen site gevonden waar misschien wel de oplossing staat voor het fileprobleem! Je moet maar even een kijkje nemen op die site. Met een beetje mazzel win je nog een jaar lang gratis tanken!
http://www.file-tips.com
Nog een idee.
Nu zetten traditioneel hier gevestigde Nederlanders in de sportschool dagelijks heel veel kaloriën om in zweet en andere secreties. Als we nu eens aan al die lopende banden, ijzer pompen en ijzersteigers, herniabanken etc. vliegwielen en accu’s bevestigen? En die stroom terugleveren aan Het Net? Om rails te verwarmen e.d.? Dan kunnen méér treinen weer op tijd rijden, kan sneeuw geen wissels meer blokkeren, kunnen in lente en herfst treinen geen vierkante wielen meer krijgen.
En nou ik toch bezig ben, kunnen we ook microfoons en camera’s in Het Binnenhof niet stroomvrij maken? Dat is weer één kernenergiecentrale minder. Het circus kan binnen zo gewoon doorgaan maar de Gemiddele Burger heeft er dan geen last meer van. Kunnen we beter de Olympische Spelen volgen. Brood en Spelen, daar gaat het tenslotte toch om? Panis et Circensem, voorkomt al 1000 jaar dat het Volk mort, uitgevonden door de Romeinen. Vroeger werden Christenen in de arena voor de leeuwen gegooid tot Greenpeace daar een stokje voor stak. Al die leeuwen op dieet, met ontstoken tandvlees door het eten van vegetariërs.
Hedendaagse variant: Christenen van D.A. gooien coalitiegenoten nu op het vuur, oud ritueel uit de tijd van de Inquisitie. Maken we een musical van, hè Joop.
Ik denk ook aan een Zeppelin
daar kunnen veel forensen in,
zachtkens zwevend door het zwerk
vanuit je huisje naar je werk.
Kantoren hebben platte daken
die een landing mogelijk maken;
zelfs van vorst en ijs en sneeuw
hebben we dan geen last deez’ eeuw.
Soms ontploft er een in stukken
maar dat mag de pret niet drukken.
Immers, voor elke dooie ambtenaar
staan er wel tien anderen klaar.
@Bus. Maak je niet druk. Je bent slechts iets meer dan anderhalve eeuw te laat.
@Bus Showfeur: Dat gevoel had ik al eerder bij het buskruit van Columbus.
Ik sla mijzelve danig voor het hoofd. Dit is zó simpel dat ik het zelf bedacht had kunnen hebben. Er was wel iets gaande in mijn hoofd. Helaas: ik ben weer eens nét te laat. Een ander is mij weer eens voor geweest. Ik meen de heeren wel voor te zijn met een idee om de gebruikers ervan eerlijk en naar rato te laten meebetalen in de kosten van het vervoer. Ik denk aan een functionaris die een soort kastje op zijn buik draagt, waarmee hij tegen betaling toegangsbiljetten kan drukken, waarop vermeld de reisdatum en -tijd, alsmede begin- en eindpunt van de reiziger. Precieze uitwerking moet ik nog even over denken.
@Hooiberg: “We gáán ervoor!” of “We gaan ervóór!” ??
Zo heb ik ook weleens gedacht aan een ruimte in de stad waar je een boek uit kan kiezen en mee kan nemen naar huis om te lezen. En als je het dan uit hebt breng je het terug zodat een ander het ook kan lezen en dan neem je zelf weer een nieuw boek mee. Dan hoef je al die boeken niet te kopen.
‘T is maar ‘n idee hoor..
@Haes en je idee van de getrokken schuit: dat pad waarover de paarden lopen zou je dan Haes’ pad kunnen noemen. Of in de tegenwoordig vaker gehoorde vorm: Haes z’n pad.
@Onkie en Peter. Ik vind dat wel een mooie benaming voor de weg van ijzeren staven: spoorweg. Hoe komen jullie erop. Als ik jullie was zou ik me gauw aanmelden bij een reclamebureau als ideeënman. Dan gaan de gouden treintjes wel rijden, dacht ik zo.
Politici uit Limburg sporen heel zelden.
Ik vraag me af of de minister wel spoort.
Ze vergeten mij! Ik kan gewoon niet wachten om er voor te gaan fietsen (of lopen) 🙂
Verder verbaast het mij dat ze niet op het idee komen om het ondergronds te doen (geen vallende bladeren!) van het noorden naar het zuiden van een stad bijvoorbeeld!
Wie wil er in zulk een stalen gevaarte reizen? Bij krankzinnige snelheden als 40 kilometer per uur zal alle buitenlucht zich in ras tempo langs de ramen spoeden, zodoende zal de cabine van verse lucht verstoken blijven en zullen de inzittenden een tragische verstikkingsdood sterven.
Klopt helemaal beste Piet, maar een file haalt die snelheid niet.
Terecht is er vanuit den boeren stand angst dat de voorbij razende ijzeren diligence de koeien dusdanige angst zal aanjagen dat zij zuren melk gaan geven.
Zomaar een ideetje hoor. Ik kwam erop door de functiebenaming van Flemmo te Gader, waterbouwdeskundige. We hebben immers in ons waterlandje een heel mooi netwerk van “waterwegen”. Als we daar nu eens een schuit in zouden leggen en die door een span paarden langs de kant laten voorttrekken, dan kan je een heleboel mensen in een keer vervoeren. Dat is nog eens duurzaam, want de energie die daarvoor nodig is, hoeft niet eens meer te worden opgewekt. Er moet natuurlijk wel voorzien zijn in gratis internetaansluitingen, zodat de forensen wel kunnen werken. Ze zijn natuurlijk iets langer onderweg. Hoewel, als je ziet hoeveel tijd die files kosten, dan zou deze “getrokken schuit” nog wel eens sneller kunnen blijken te zijn!