Rotterdam is vanochtend ontsnapt aan een treinramp. Rond 07:40 uur reed de internationale trein vanuit Brussel op station Rotterdam Centraal rakelings langs een van de perrons. De machinist wist het voertuig met moeite tot stilstand te brengen, slechts luttele centimeters verwijderd van perron 4a, waar op dat moment zeker twintig mensen aanwezig waren. Niemand raakte gewond.
Ooggetuige Heilco Bakker stond op het perron toen het gebeurde en ontsnapte aan de dood: “Ik stond rustig de Sp!ts te lezen en op een gegeven moment hoor ik een enorm lawaai dichterbij komen, alsof er een vliegtuig over vloog. Dus ik kijk op en ik zie zo die trein recht langs me heen schieten. Het ging heel snel allemaal, alsof je in een film zit. Echt, ik sta hier nog steeds te trillen gewoon. Een meter de andere kant op en we waren er geweest.”
Over de oorzaak van het incident is nog niets bekend, maar volgens een woordvoerder van de NS ligt een terroristische aanslag niet voor de hand. Waarschijnlijk was de trein verdwaald.
Dit is even echt serieus. Niet zo’n prettig nieuws.
Vandaag in Nu.nl:
“Zeker twaalf doden door treinongeval Spanje”
http://tinyurl.com/2dxmktu
Het lijkt mij goed om uit piëteit dit bericht van de voorpagina te halen.
Dat weet ik nog niet zo zeker. Het is behoorlijk warm deze dagen, en bij warmte zet ijzer uit, zoals u allen waarschijnlijk wel weet. Bij het produceren van rails wordt ijzer gebruikt. Door het uitzetten van dit ijzer worden de rails langzaamaan langer, waardoor het langer duurt voordat de trein daadwerkelijk aankomt.
Vraagt een reiziger op perron aan toevallig aanwezige conducteur:
“Duurt het nog lang voor dat de trein komt?”
Conducteur (na even om zich heen gekeken te hebben)
“Kan nooit lang meer duren, de rails ligt er al”
Ja een angstwekkende ervaring. Ik heb zo’n bijna-doodervaring ook eens gehad, maar dan op een tramhalte. Bijna hetzelfde verhaal, alleen dan met lijn 8. En dan zo’n conducteur die met een emotieloos gezicht net doet alsof er niks aan het handje is!
@4: +2
Hebben de rails hier misschien iets mee te maken gehad? Zijn die werkelijk betrouwbaar? Worden de zich in Nederland bevindende rails regelmatig gescreend door de AIVD?
Igor, je gaat toch niet de kant op van complottheorieën. Goed, de maanlanding blijkt gewoon een film geweest te zijn en de aanslag op de Twin Towers is een trucage, maar die bijna-botsing moet wel echt geweest zijn. Er waren 20 getuigen!
Grote pet af voor de man die die beelden gemaakt heeft. Ziet die trein op hem afkomen, pakt z’n gsm en gaat staan filmen zonder een stap opzij te doen. Het beeld trilt amper als de trein hem op een haar na mist. Niet normaal meer. Het lijkt wel niet echt.
Zou die bijna-ramp geënsceneerd zijn, vraag je je dan eigenlijk af. Wie weet wás het wel een film.
Zo zie je maar weer, levensgevaarlijk, de Spits lezen.
Jeetje, dat is oud… Nog ouder dan roodkunde zelfs.
Alleen “later minder” heeft de ctrl+c ctrl+v niet overleefd.
@4.
Ik weet dat het ongepast is op deze site, maar tegendraads als ik ben: +1
Dat er geen slachtoffers zijn gevallen valt in de categorie perrongeluk.
Die machinist was het spoor goed bijster. Die kan vast zijn bielzen pakken.
Het lijkt mij duidelijk: aangezien De Bonden in België vanaf gisterenavond met een 24-uursstaking bezig zijn op het spoor, kan de machinist slechts een ‘ongeorganiseerde’ zijn, die bovendien schandaligerwijs de staking wil breken.
Dat soort ongeorganiseerdheid kan slechts tot roekeloosheid leiden. We mogen hopen, dat zijn werkgever inziet, dat slechts georganiseerden zich met het werk mogen bezighouden. Vandaag dus alleen even niet.
Waren er maar oplettende ooggetuigen en gerennomeerd dagbladlezers zoals Heilco Bakker.