De problematische invoering van de ov-chipkaart kostte staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat Tineke Huizinga al veel hoofdbrekens. Lange wachtrijen, defecte in- en uitcheckstations en buitensporige boetes voor jaarkaarthouders leidden tot een stortvloed aan klachten. Vandaag presenteert ze echter een baanbrekende nieuwe oplossing: de zogeheten ‘stempelstrook’.
Het plan behelst papieren strookjes, die na gebruik weggegooid kunnen worden. De kleur wordt waarschijnlijk blauw, wie recht heeft op korting onderscheidt zich met een roze strook. Het revolutionaire nieuwe vervoersbewijs is bedoeld om laagdrempelige vervoersmogelijkheden te combineren met een overzichtelijke manier van betalen.
Het nieuwe systeem zal volgens de initiatiefnemers uitblinken in gebruiksgemak. Buschauffeurs en tramcontroleurs krijgen een apparaatje waarmee ze de kaart met inkt kunnen bedrukken. Waarschijnlijk wordt de kaart opgedeeld in verschillende vakjes, waarbij er bij een langere reis meer vakjes kunnen worden bestempeld. Volgens staatssecretaris Huizinga is het een solide en rendabel systeem: “We zijn niet meer afhankelijk van computers, het is een stuk minder storingsgevoelig.”
Ook is de kaart moeilijk te hacken. “Er zit geen USB-aansluiting op. Daarnaast is het besturingssysteem niet van Windows, maar gaat het om gewoon papier.” Hoe het papieren strookje uiteindelijk gaat heten, is nog niet definitief bekendgemaakt. “We gaan een prijsvraag uitschrijven. Stempelstrook is een mooie naam, maar misschien vinden we nog wel iets beters. Vakjesticket, reispapier, busbewijs, tramticket, afdruk-kaart…. ideeën genoeg” aldus een positief gestemde Huizinga.
De aanpassingen die nodig zijn om het nieuwe project soepel te laten functioneren kosten 370 miljoen euro. Volgens de initiatiefnemers zijn die investeringen erg laag, vergeleken bij wat het aan gebruiksgemak zal opleveren. “We denken aan de toekomst,” sprak Terhulst, woordvoerder van het GVB. “Het is zeker een hoop geld, maar we moeten met de tijd mee. Mensen willen geen technisch ingewikkelde apparaten en chips, maar een robuust systeem dat zich in het verleden al heeft bewezen.”
De naam strippenkaart wijs ik af. Voor je het weet wordt het in de volksmond verbasterd tot stroppenkaart waarmee je enkel nog op de noordzuidlijn kan reizen.
@ Tante Harry
Gratis openbaar vervoer lijkt me een bar slecht idee, en waarom? Juist omdat het zo’n goed idee is. Wat moeten we dan bijvoorbeeld met die voorgestelde ‘stempelstrook’? Die wordt totaal overbodig! We zullen voor niets papier, stempels en inkt produceren. Met dergelijke ideeëen helpen we een goed alternatief voor een redelijk (immers sommige mensen kunnen zich toch echt wel door de poortjes wurmen en zich in het OV storten), maar zeker niet perfect, electronisch syteem om zeep. Als ik zo vrij mag zijn te generaliseren, betekent het hebben van goede ideeeën dat er allerlei problemen eenvoudigweg verdwijnen! Dat kan nooit, nooit, nooit de bedoeling zijn, want wat valt er dan nog in het nieuws te brengen? Het hele bestaansrecht van de Speld zal dan uiteindelijk op het spel staan! Moet je nagaan: Als dat zo door gaat, heb ik niets meer te lezen en ben ik gewoon aan het werk tijdens mijn werk… Gekker moet het toch niet worden!
Weet u, ik zat te denken, misschien moeten we dat electronisch systeem wel houden, juist omdat het zo’n relatief slecht alternatief is. De nieuwswaarde blijkt immers gigantisch!
Hopelijk heeft mijn noodkreet (want dat is het!) u kunnen overtuigen,
Met vriendelijke groet,
Yankee
@Vrijheid: Dat geldt uitsluitend voor dat amsterdam. Daar zou idd niemand in de bus stappen. Heeft te maken met de arrogantie. Men staat daar liever een uur vast en behoudt het voorrang, dan voorrang te verlenen en vrijwel direct door te kunnen rijden. De bus heeft dan ook wel een bestemming, maar gaat nergens naartoe. Die staat gewoon ergens op een kruising vast.
De zegeningen van de marktwerking zijn idd legio. Overspannen collega’s doordat bedrijven te laag inschrijven en het afwentelen op de chauffeur, die onderbetaald wordt, de agressie van gedupeerde reizigers ovr zich heen krijgt, tijdens werk waarvan de druk toch al te hoog is. Bovendien moet die chauffeur de bus in 10 minuten voortjakkeren over een traject waar je 15 minuten over zou moeten doen. Fantastisch, die marktwerking!
Bij gratis openbaar vervoer krijg je dat er 30-persoons stadsbussen rondrijden met meestal 1 of 0 passagiers.
Hopeloos inefficient. Slecht voor het milieu.
Het perfecte voorbeeld waarom marktwerking beter is dan communisme.
Pieter, dit valt me weer van je tegen. Kijk, je weet dat ik vermogend ben maar dat heeft er niets mee te maken. Nederland zelf is rijk genoeg. Onze leiders draaien het volk maar een rad voor ogen dat het zo slecht gaat om ze bang te maken en om hen zand in de ogen te strooien over al die geldslurpende zelfverrijkende activiteiten van hun commissietjes en adviesclubjes. En, we moeten chippen zodat ze weten wat we doen en waar we dat doen. Controle, zelfs strippen is niet meer toegestaan. Dat, Pieter, is de realiteit en daarom zegt jouw Tante Harry: GRATIS OPENBAAR VERVOER (n.b. om te beginnen in Amsterdam)
Tante Harry: ik zeg volmondig JA tegen Gratis Openbaar Vervoer. Betaalt u het dan? Groeten van uw neefje Pieter.
@Tante Harry: Heeft wellicht te maken met het stomme feit, dat het het juiste idee op de verkeerde plaats is. (Dat was een beetje dom)
Goh, sinds mijn vorige opmerking/suggestie is de discussie nogal verstomd.
Gratis openbaar vervoer?
@willem: Lijkt mij geen goed idee. Het zou de suggestie wekken, dat er bij het instappen uit de kleren gegaan dient te worden.
laten wij het gewoon een strippen kaart noemen
@onkie: Dat is jouw standpunt, maar je weet niet half hoe eigenwijs die Grieken waren. Vooral Socrates gold toch als een enfant terrible onder de wijsgeren. Andere taal leren? Neeeeeuuh, waarom? Nou meneer Socrates, je hebt het geweten. Gifbeker ad fundum.
@Steven: een beetje wijsgeer spreekt meer dan alleen zijn moedertaal. Socrates was trouwens geen type van ‘Ββαζζφ ώЖπυ σπφ’ want zulke wartaal sloeg hij niet uit. Anders zouden wij hem niet als wijsgeer beschouwen.
Wat een prachtige idee! Wie had DAT van Mw. Huizinga kunnen denken? Als beloning, mag ze GRATIS een keertje met mij mee (met de bus dan) én doe ik haar zomaar mijn voorstel aan de hand voor een nieuwe naam: streepjescoupon! Mooi duidelijk, Nederlands met een vleugje internationale allure en beschrijft precies wat het is.
@Onkie: Toch was Socrates meer een type van ‘Ββαζζφ ώЖπυ σπφ’ Hoe verklaar je dat dan?
Zoals de Griekse wijsgeren al zeiden: if it ain’t broken, don’t fix it.