Kees van Helden, de man achter de massale folderactie tegen de evolutieleer, heeft meer pijlen op zijn boog. Zijn actie krijgt een vervolg. "De wetenschap weet niet alles zeker. Om deze boodschap over
Ik ben wel eens langs een bord gereden met “Welkom in het Groothertogdom Luxemburg” of woorden van gelijke strekking. Maar wie garandeert mij dat ik mij toen ook daadwerkelijk in een land bevond dat zo heet?
Ik geloof niet dat Christenen bestaan. Ze kunnen wel doen alsof ze Christen zijn, en zeggen dat ze het zijn, maar hoe weet ik dat? Tenzij het bewijs voor Christenen wordt geleverd, blijf ik Christenen-agnost.
Die man heeft meer aandacht gekregen dan ‘ie misschien ooit heefd gedroomd. Onverdiend, zijn denkbeelden lopen meer dan 6000 jaar achter. O nee, dat kan niet! (gelooft hij)
Wat mij nu in mijn oor zeurt is de afwezigheid van een televisieprogramma waarin al deze godwedstrijden van commentaar en bijpassend beeldmateriaal worden voorzien. Na iedere wedstrijd lekkere nabeschouwingen en analyses. Ze moeten in Hilversum overigens wel snel zijn want het Vaticaan treft al voorbereidingen. (Bron: Breinbrouwsels)
6000 jaar en geen seconde meer. Archeologie is ook maar een mening. Die stoute Satan heeft de beenderen, pootafdrukken en fossielen in de grond gestopt om ons te verwarren.
Nimmer gehoord van ‘HeldenDOM’? Hoezo, ‘speaking name’? Als de wereld door God geschapen was, had die daar heus wel zelf foldertjes over in de brievenbussen gedaan. (Had mooi in één keer mee gekund, in dat scheppingsverhaal)
Toen ik een baby was wist ik niks van de aarde. Men zegt dat ie toen al bestond. Maar ik heb nog steeds mijn vragen. Soms droom ik dat ik, mijn ouders en mijn wereld tegelijk zijn geboren. Maakt dat mij tot een soort Boeddha?
Een interessante reactie, waarde reageerder, maar wat kort door de bocht, en dat het niets met Kant te maken zou hebben is simpelweg onjuist. Waar van Helden hier op doelt is het onderscheid tussen de wereld zoals die fenomenologisch aan ons voorkomt en de wereld zoals die echt is. Onze waarnemingen vervormen per definitie onze contingente, a posteriori waarneming van de wereld en kunnen op zichzelf dus geen ware kennis geven, aangezien zij niet noodzakelijk waar is.
Waar de lezer vermoedelijk (terecht) op doelt is dat we wel kennis van de wereld kunnen verkrijgen door de werkelijke aard van de onderliggende natuur door middel van onze zuivere reden af te leiden uit wat we waarnemen, maar ons daarbij beseffen dat de werkelijkheid zoals die zich aan ons voordoet contingent is, en niet noodzakelijk. De lezer merkt terecht op dat we via deze contingente waarnemingen a priori kennis kunnen afleiden, zoals inderdaad causale verbanden, maar dat is iets anders dan directe kennis van de (materiële) wereld zoals die zich aan ons voordoet.
Kortom, we kunnen via deze contingente fenomenale waarnemingen, met behulp van de zuivere reden, noodzakelijke verbanden en a priori kennis van de wereld verkrijgen. Waar van Helden het niet eens zal zijn is dat we directe, fenomenologische maar niet-contingente waarnemingen van de wereld kunnen hebben: als we andere zintuigen hadden gehad, had de wereld zich anders aan ons voorgedaan. Slechts in combinatie met de zuivere rede kunnen we werkelijke kennis van de wereld opdoen, maar ik vermoed dat het hier meer gaat om een misverstand dan onenigheid. Samenvattend, of dit stukje leuk of saai is is a posteriori, en niet noodzakelijk ware, kennis. Wat we wel kunnen afleiden, door middel van onze zuivere rede en het schema van de categorie van oorzaak en gevolg, is dat uw stukje de oorzaak is van dit schrijven. A priori kennis op De Speld, gratis en voor niets!
[quote]
Volgens de Duitse filosoof kunnen wij slechts pure kennis hebben van ideeën, en niet van de materiële wereld zoals die zich fenomenologisch aan ons voordoet.
[/quote]
Misschien wordt het tijd voor iets anders dan foldertjes. Bovenstaande uitspraak heeft namelijk bijzonder weinig met Kant te maken, integendeel: kennis van ideeën is voor Kant juist niet mogelijk, kennis van de wereld zoals die zich aan ons voordoet juist wel. Met behulp van de zuivere verstandsbegrippen kunnen we zelfs kennis hebben van causale verbanden in die wereld.
Nog zo’n baanbrekend denker: ‘In het voetbalspelletje draait het voornamelijk om de bal’. J. Cruijff, 2006.
Overigens, om terug te komen op Van Helden. Gisteren had hij zowaar het lef om buiten mijn realistisch denkkader om toch te bestaan. Hoe durft hij? Ten eerste alle ontologische regels aan zijn laars lappen, ten tweede zichzelf op deze wijze linea recta naar de hellevuren bonjouren. Ach, hij moet het zelf maar weten. Hij is veroordeeld tot vrijheid in het maken van keuzen, aldus Sartre.
“Jij gelooft, je tegenstanders weten zeker dat de aarde ouder is dan 6000 jaar. Als je iets zeker weet, hoef je het niet te geloven, want dan weet je het.”
De tegenstanders weten niet zeker dat de aarde ouder is, de verschillende manieren van meten geven allemaal een verschillende uitkomst, dus erg veel zekerheid heb je daar niet aan. Dan moet je altijd nog GELOVEN dat één van de meetmethoden juist is. Bewijs is er niet.
Van Helden moet zijn grote voorganger Pyrrho van Elis weer eens lezen. Die twijfelde ook aan de realiteit, maar in plaats van zich daar druk om te maken, dacht hij: “Whatever!” Ataraxia noemde hij dat.
Ik geloof bijvoorbeeld dat de aarde 6.000 jaar oud is, en mijn tegenstanders geloven dat niet.
Jij gelooft, je tegenstanders weten zeker dat de aarde ouder is dan 6000 jaar. Als je iets zeker weet, hoef je het niet te geloven, want dan weet je het.
Ik ben wel eens langs een bord gereden met “Welkom in het Groothertogdom Luxemburg” of woorden van gelijke strekking. Maar wie garandeert mij dat ik mij toen ook daadwerkelijk in een land bevond dat zo heet?
Ik geloof niet dat Christenen bestaan. Ze kunnen wel doen alsof ze Christen zijn, en zeggen dat ze het zijn, maar hoe weet ik dat? Tenzij het bewijs voor Christenen wordt geleverd, blijf ik Christenen-agnost.
De realiteit is homosensueel fiele.
Die man heeft meer aandacht gekregen dan ‘ie misschien ooit heefd gedroomd. Onverdiend, zijn denkbeelden lopen meer dan 6000 jaar achter. O nee, dat kan niet! (gelooft hij)
Bestaat er dan zoiets als denken in de realitiet van het geloof van het bestaan?
Bij het lezen van die folder dank ik God dat ik atheïst ben.
ik denk niet dat ik besta, geloof ik
Wat mij nu in mijn oor zeurt is de afwezigheid van een televisieprogramma waarin al deze godwedstrijden van commentaar en bijpassend beeldmateriaal worden voorzien. Na iedere wedstrijd lekkere nabeschouwingen en analyses. Ze moeten in Hilversum overigens wel snel zijn want het Vaticaan treft al voorbereidingen. (Bron: Breinbrouwsels)
6000 jaar en geen seconde meer. Archeologie is ook maar een mening. Die stoute Satan heeft de beenderen, pootafdrukken en fossielen in de grond gestopt om ons te verwarren.
Nimmer gehoord van ‘HeldenDOM’? Hoezo, ‘speaking name’? Als de wereld door God geschapen was, had die daar heus wel zelf foldertjes over in de brievenbussen gedaan. (Had mooi in één keer mee gekund, in dat scheppingsverhaal)
Toen ik een baby was wist ik niks van de aarde. Men zegt dat ie toen al bestond. Maar ik heb nog steeds mijn vragen. Soms droom ik dat ik, mijn ouders en mijn wereld tegelijk zijn geboren. Maakt dat mij tot een soort Boeddha?
Een interessante reactie, waarde reageerder, maar wat kort door de bocht, en dat het niets met Kant te maken zou hebben is simpelweg onjuist. Waar van Helden hier op doelt is het onderscheid tussen de wereld zoals die fenomenologisch aan ons voorkomt en de wereld zoals die echt is. Onze waarnemingen vervormen per definitie onze contingente, a posteriori waarneming van de wereld en kunnen op zichzelf dus geen ware kennis geven, aangezien zij niet noodzakelijk waar is.
Waar de lezer vermoedelijk (terecht) op doelt is dat we wel kennis van de wereld kunnen verkrijgen door de werkelijke aard van de onderliggende natuur door middel van onze zuivere reden af te leiden uit wat we waarnemen, maar ons daarbij beseffen dat de werkelijkheid zoals die zich aan ons voordoet contingent is, en niet noodzakelijk. De lezer merkt terecht op dat we via deze contingente waarnemingen a priori kennis kunnen afleiden, zoals inderdaad causale verbanden, maar dat is iets anders dan directe kennis van de (materiële) wereld zoals die zich aan ons voordoet.
Kortom, we kunnen via deze contingente fenomenale waarnemingen, met behulp van de zuivere reden, noodzakelijke verbanden en a priori kennis van de wereld verkrijgen. Waar van Helden het niet eens zal zijn is dat we directe, fenomenologische maar niet-contingente waarnemingen van de wereld kunnen hebben: als we andere zintuigen hadden gehad, had de wereld zich anders aan ons voorgedaan. Slechts in combinatie met de zuivere rede kunnen we werkelijke kennis van de wereld opdoen, maar ik vermoed dat het hier meer gaat om een misverstand dan onenigheid. Samenvattend, of dit stukje leuk of saai is is a posteriori, en niet noodzakelijk ware, kennis. Wat we wel kunnen afleiden, door middel van onze zuivere rede en het schema van de categorie van oorzaak en gevolg, is dat uw stukje de oorzaak is van dit schrijven. A priori kennis op De Speld, gratis en voor niets!
[quote]
Volgens de Duitse filosoof kunnen wij slechts pure kennis hebben van ideeën, en niet van de materiële wereld zoals die zich fenomenologisch aan ons voordoet.
[/quote]
Misschien wordt het tijd voor iets anders dan foldertjes. Bovenstaande uitspraak heeft namelijk bijzonder weinig met Kant te maken, integendeel: kennis van ideeën is voor Kant juist niet mogelijk, kennis van de wereld zoals die zich aan ons voordoet juist wel. Met behulp van de zuivere verstandsbegrippen kunnen we zelfs kennis hebben van causale verbanden in die wereld.
Nog zo’n baanbrekend denker: ‘In het voetbalspelletje draait het voornamelijk om de bal’. J. Cruijff, 2006.
Overigens, om terug te komen op Van Helden. Gisteren had hij zowaar het lef om buiten mijn realistisch denkkader om toch te bestaan. Hoe durft hij? Ten eerste alle ontologische regels aan zijn laars lappen, ten tweede zichzelf op deze wijze linea recta naar de hellevuren bonjouren. Ach, hij moet het zelf maar weten. Hij is veroordeeld tot vrijheid in het maken van keuzen, aldus Sartre.
Ronald Reagan (die andere Grote Denker)
“Reality is an illusion we can overcome”
@imqikke,
“Jij gelooft, je tegenstanders weten zeker dat de aarde ouder is dan 6000 jaar. Als je iets zeker weet, hoef je het niet te geloven, want dan weet je het.”
De tegenstanders weten niet zeker dat de aarde ouder is, de verschillende manieren van meten geven allemaal een verschillende uitkomst, dus erg veel zekerheid heb je daar niet aan. Dan moet je altijd nog GELOVEN dat één van de meetmethoden juist is. Bewijs is er niet.
Van Helden bestaat alleen maar omdat ik dat denk. Hij moet geen praatjes krijgen, anders denk ik hem zo maar niet meer!
Oh ja, en wie mij nu aanklaagt wegens doodsbedreiging, denk ik meteen niet meer.
Van Helden moet zijn grote voorganger Pyrrho van Elis weer eens lezen. Die twijfelde ook aan de realiteit, maar in plaats van zich daar druk om te maken, dacht hij: “Whatever!” Ataraxia noemde hij dat.
Je kan over Helden denken hoe je wilt, maar over die familie Ruigrok uit Rotterdam heb ik ook zo mijn bedenkingen.
“Als je iets zeker weet, hoef je het niet te geloven, want dan weet je het.”
Daar ga ik eens diep over nadenken onder het genot van een fles whisky.
Ik geloof bijvoorbeeld dat de aarde 6.000 jaar oud is, en mijn tegenstanders geloven dat niet.
Jij gelooft, je tegenstanders weten zeker dat de aarde ouder is dan 6000 jaar. Als je iets zeker weet, hoef je het niet te geloven, want dan weet je het.
Domoor. Lees het stuk opnieuw.
Ik geloof niet, dus ik besta.
Je pense, donc je ne suis pas .