Met de toetreding van Joop Tuitjens (48) als kandidaat voor HollandsTIJ voor het Hoogheemraadschap van Delfland hebben de waterschapsverkiezingen een ongekend populistische wending genomen.
De gewezen installateur uit Rijswijk, die onder de naam Joop de Loodgieter op de aanplakbiljetten verschijnt, zet de gevestigde orde onder druk met slogans als “Wij willen verandering in de organisatie van de waterschapsbelasting!” Hij hekelt verder het onduidelijke sluizenschema in de Nieuwe Waterweg. “Het wordt tijd om een gigantische ontstopper op het ingekakte zootje in Den Haag te zetten”, aldus de politicus.
Sinds de toetreding van Tuitjens staat HollandsTIJ op 45% van de stemmen in Delfland. Een ongekend aantal jongere stemmers voelt zich aangetrokken tot zijn boodschap van vernieuwing en morele herijking van het waterschap. Staande voor het Rioolgemaal Leidschendam riep hij honderden aanhangers toe: “Zoals de wateren van de Rode Zee voor Mozes zal bestuurlijk Den Haag moeten wijken voor HollandsTIJ!”
Tuitjens speelt wel vaker met bijbelse retoriek in zijn toespraken. Zo citeert hij met regelmaat Exodus 14:21: “Toen Mozes zijn hand uitstrekte over de zee, zo deed de HEERE de zee weggaan, door een sterken oostenwind, dien gansen nacht, en maakte de zee droog, en de wateren werden gekliefd.” Er zijn echter wel semantische misverstanden over de tekst ontstaan. Zo is voor toehoorders onduidelijk of de zee letterlijk het water is of juist de politieke bestuurders in Den Haag. Tuitjens stelt in ieder geval dat hij ‘aan zijn water’ voelt dat er verandering in Delfland komt.
In lokale media zijn vraagtekens gezet bij de politieke vrienden van Tuitjens. Zo is hij in 2006 Zuidhollands dartkampioen geworden in een team waarin ook Michiel Smit van Nieuw Rechts uitkwam en kan hij via zijn werkzaamheden aan de ambtswoning van Hoogheemraad Hein Brugges aan gevoelige informatie zijn gekomen. Voor critici heeft Tuitjens echter één korte toevoeging: “Stelletje azijnpissers.”
Mijn bijbelvaste wortels liggen ook in het drassige delfland en over semantische misverstanden gesproken, ik dacht altijd dat Mozes zijn staf boven het water hield, maar hier is van een staf geen sprake. Moeten we hieruit concluderen dat deze Tuitjens het zonder staf moet doen? Zulke politieke eenlingen zorgen inderdaad vaak voor tweedeling in het natte kikkerland.
Kees ging er als een Haes vandoor?
@Haes: had ik toen nog niet.
@Kees. En jij kwam zelf ook niet op het idee om je mobiele telefoon te gebruiken?
@ Pieter: Voor koeien uit de sloot dreggen moet je niet bij Hollanders zijn. Ik heb ooit een rondje gefietst aan de zuidwestkant van Delft en daar was ergens een koei in de sloot beland. Veel volk er omheen, en gemeentewerkers erbij. Maar kennelijk kwam niemand op het idee om de brandweer, een takelwagen of de bijbehorende boer met een trekker en brede band te bellen. Terwijl de mobiele telefoon toch al uitgevonden was.
Na een half uur zijn we maar weggegaan.
Begrijp ik het goed? Moet ik nu als de drommel zorgen, dat ik teevens mijn Groot Vaarbewijs ga halen, om mijn werk te kunnen blijven doen? Zou mijn werkgever dan ook stuur- en bak-boord-verlichting op onze vloot aanbrengen? En hoe zit het met de schuttijden in de bussluizen? Ik voorzie nog wel enige problemen in dit kader, hoor!
Het is tijd om de oude koeien voor eens en voor altijd uit de sloot te dreggen! De beste stuurlui moeten nu ook maar eens te water! Fluïde besluitvorming in de polder!
@Kees: Ik vind het wel een hele mooie oplossing van het fileprobleem
Als een sterke oostenwind nu opnieuw de wateren zal gaan klieven, kunnen we gewoon weer met de auto naar het Verenigd Koninkrijk. Ik herinner me nog dat we dat in de Laatste Ijstijd ook vaak deden.
Moeten ze wel wat meer asfalt leggen, want we stonden nogal eens in de file. Ik herinner me nog een keer, dat de wateren vlak achter ons weer terugvloeiden en de rest van de file verzwolgen.
Dat is klote hoor, als je je medefilerijders (nou ja – staanders) achter je verzwolgen ziet worden en niks kunt doen. Als je voorgangers nou verzwolgen zouden worden, kon je tenminste weer een beetje doorrijden.