De samenvattingen van de eredivisie komen volgend seizoen terug bij de publieke omroep. De commerciële zenders hebben echter niet stil gezeten. Bij RTL wordt de laatste hand gelegd aan een revolutionair nieuw format dat in moet spelen op de wensen van de hedendaagse internet- en zapgeneratie. Met Football-X, waarin samenvattingen van de samenvattingen te zien zijn, lijken zij een format te hebben ontwikkeld dat beter in de tijd past dan de bord-op-schoot-mentaliteit van de NOS. Met ‘De Blik’ van Van Hanegem heeft de RTL-group een extra troef in handen.
Wilfred Genee, de beoogde presentator van ‘Football-X’: “Het concept is eigenlijk tamelijk eenvoudig. Wij hebben ons gebaseerd op gegevens van ons onderzoeksbureau, waaruit blijkt dat de Nederlander na gemiddeld 17 seconden doorzapt naar het volgende kanaal. Wij willen daar met ons nieuwe format op inspelen. Daarom zal onze volledige voetbaluitzending in de toekomst niet langer dan 16 seconden duren.” De vrees dat hierdoor informatie verloren gaat is volgens hem ongegrond: “Veel wedstrijden hebben een bepaalde kerngebeurtenis, die in een korte soundbite of videofragment goed te vangen is. Wij denken juist dat de kern van de wedstrijd beter blijft hangen dan wanneer er minutenlang over gepraat wordt, en zullen dus alle gespeelde wedstrijden gecondenseerd samenvatten.”
Genee heeft vooral vertrouwen in de nieuwe rubriek ‘De Blik’ die de uitzending zal afsluiten. “Aangezien veel van onze kijkers niet naar ellenlange analyses willen kijken hebben we Willem van Hanegem gevraagd om de gespeelde wedstrijden met een bepaalde ‘blik’ samen te vatten. In de pilot was onze doelgroep er erg over te spreken. U ziet bijvoorbeeld de blik van Van Hanegem na de door Ajax met 4-0 gewonnen wedstrijd tegen Excelsior. Dat zegt toch een stuk meer dan een ellenlange analyse? Wij denken dat de kijker er net zo over denkt.” Een andere onderdeel waarop Football-X wil scoren is het zogeheten ‘Rechterrijtje/Linkerrijtje’. Gedurende 5 seconden zullen op de twee helften van het scherm gelijktijdig twee verschillende wedstrijden te zien zijn, zodat de kijker zijn of haar favoriet kan kiezen. ‘Efficiënt, bondig en pakkend’, volgens de makers.
Het programma zal elke week alle uitslagen, het mooiste doelpunt en ‘De Blik’ van Van Hanegem brengen en in totaal 16 seconden duren. “Vanwege de korte duur wilden we het programma niet door reclame laten onderbreken. In plaats daarvan zal Van Hanegem tijdens het brengen van De Blik een T-shirt met een reclameboodschap dragen. Zo slaan we twee vliegen in één klap.”
Football-X gaat zaterdag 29 maart in première, en zal minstens 7 seconden besteden aan de twee headliners Heerenveen-Ajax en NEC-PSV.
Het verwondert mij dat De Speld er ruim vier jaar over heeft gedaan om dit goede idee navolging te geven en wel onder het kopje “Gerelateerd nieuws”.
Theun is een wettelijke beschermde naam van Apex, kleedt beter uit dan de fiscus.
… misschien dat dit nieuwsbericht kort samengevat kan worden … alsnog …