Amsterdam is een bruisende stad die bekend staat om haar pittoreske grachten, de coffeeshops en het Red Light District. Maar deze wereldstad was in een ver verleden het canvas voor creatieve geesten die hun erfenis hebben achtergelaten in de straten. In de loop der jaren is de betekenis van deze kunst aan de inwoners verloren gegaan en is het bestaan ervan uit het collectieve geheugen weggevaagd.
Toch hebben de meeste stukken de tand des tijds doorstaan! Je kunt je afvragen wat de kunstenaars bedoelden met deze creaties en wat voor invloed de werken tegenwoordig hebben op het dagelijks leven van de Amsterdammers. Ga met ons mee op reis naar vervlogen tijden en proef de passie van een lang vergane generatie.
Geometrische abstractie
1975 – Verf op asfalt – onbekende meester
Dit vroeg-kubistische meesterwerk is voor de inheemse bevolking van 020 bijna onopvallend, maar uiterst kenmerkend voor het straatbeeld. Het zwart-witcontrast laat de lichte en donkere kanten van de stad zien. Ook de parallel met de tramrails symboliseert iets. Het lijnenspel heeft duidelijk invloeden van het Bauhaus. Echter, het Bauhaus streefde altijd naar functie, terwijl het vooralsnog onduidelijk is waarom de anonieme kunstenaar deze kaarsrechte strepen op de weg heeft aangebracht.
Futuristisch vehikel
1914 – Verfspuit op rood asfalt – Harry Eiffel
Een klassieke straatkunsttechniek waarbij gebruik werd gemaakt van een mal. Dat is te zien door de open plekken tussen de lijnen die niet over zijn gespoten. Op deze manier kon Harry zijn kunstwerk snel en op meerdere plaatsen in de omgeving aanbrengen. Net zoals Banksy. Door de tijd waarin dit kunstobject werd gemaakt, kan het geïnterpreteerd worden als Futurisme. Er hangt dan ook geregeld een gespannen sfeer rond deze kunstwerken, alsof er elk moment een aartshertog neer kan worden geknald. In de dagelijkse realiteit lijkt het vooral wandelende toeristen aan te trekken.
Driehoeken?
2001 v. Chr.? – Verf? op asfalt? – Egyptenaren?
Er kan veel gespeculeerd worden over de betekenis van deze primitieve geometrische vormen. Sommige bronnen beweren dat de Egyptenaren uit de oudheid verantwoordelijk zijn voor deze schilderingen, andere komen met complottheoriën over de Illuminati. Wij gaan ervan uit dat de driehoeken bedoeld waren als waarschuwing voor andere inheemse Amsterdamse stammen, die vaak ten prooi vielen aan wilde dieren. Gezien de mens tegenwoordig bovenaan de voedselketen staat maken deze vormen totaal geen indruk meer en worden ze niet geassocieerd met gevaar.
Interactieve lichtpaal
Vorige week dinsdag – Licht en knopjes – Wim T. Schippers
Na gepionierd te hebben met de geschilderde straatkunst, is men gaan experimenteren met nieuwe technieken. Deze interactieve installaties zijn het resultaat van jaren conceptuele kunst. Door een indrukwekkend samenspel van licht, geluid en knopjes zijn deze totempalen echt een ervaring om even een keer stil bij te staan. Het lichtbeeld lijkt een referentie te zijn aan het futuristische voertuig van Harry Eiffel. Ondanks de opvallende natuur van deze kunstuitingen, maken ze nauwelijks nog indruk op de man in de straat. Aangezien de maximale snelheid van de mens de laatste jaren flink is toegenomen, is er geen tijd om rekening te houden met deze parels.
De Eerste Mens
1560 – Licht en gerecycled plastic – Michaelangelo
In veel culturen is er sprake van mythevorming omtrent het ontstaan van de mensheid. Veel kunstenaars zijn door de jaren heen geïnspireerd door de vraag waar wij als mensheid vandaan komen en waar we naartoe gaan. Ook de Mokumse straatkunstenaars hielden zich bezig met deze filosofische vraagstukken. Kunsthistorici veronderstellen dan ook dat de maker zijn existentiële twijfels uitte door middel van dit tweeluik. De moderne mens maakt zich hier niet zo druk meer over en wil vooral progressie, vandaar dat het bovenste gedeelte van het tweeluik in ongenade is gevallen.
Kunst schrijf je met een hoofdletter, stree(ent)tart(erte) kunst met een kleine hoofdletter, ik weet genoeg. Göring draait zich om in zijn graf.
Zelfs met zijn (Göring’s) omvang is dat mogelijk. Zijn kist is gemaakt in de geest van Hitler en naar ontwerp van Albert Speer. Erg ruim dus.
Die Italianen hadden hun kunstwerken gewoon van straat kunnen bikken, i.p.v. in het van Gogh-museum te moeten breken!
Die met die lampjes zijn van Daan Roosegaarde hè?
Die jongen kan ook alles!!
Ik hoorde laatst van de NOS dat ze de ‘gravity’ van de muren willen halen (GRAVITY).
Zal nog een hele klus worden!
Niet alleen GRAFFITY is zeer hardnekkig, NOS Kunststof ook. Om van die presentator maar even niet te spreken.
Ik vind die lelijke afunctionele rommel enorm afleiden. Weg met die gesubsidieerde troep.
OK eind level internet gehaald en gewonnen. Stop maar… #eindbaas
Wim T Schippers heeft zich wel erg laten inspireren door Harry Eiffel. Had-ie niet een orgineler figuur kunnen laten oplichten? Een rondje ofzo?
Ik vind het ondermaatse kunst. Zou er met een grote boog omheenrijden.
Goh idd nooit opgevallen. Ik ga eens naar Amsterdam, leuk kunstuitje!
Bij ons in de stad hebben ze een variant op het geometrische Bauhaus-concept verzonnen waarbij de rechthoeken de kleuren van de regenboog hebben. Men heeft het kunstwerk de naam gaybrapad gegeven…
Hier maak je toch geen grappen over!
Klopt! Het is dan ook een serieus artikel. Ben jij nou zo dom en ik zo slim?
Recent heeft er in elk geval op het onderdeel Geometrische abstractie een heropleving plaatsgevonden. Dat strakke wit op het asfalt wordt her en der afgewisseld door gelijkaardige patronen in verschillende kleuren. Het verhaal doet de ronde dat deugdzame gemeentebesturen daar een boodschap mee willen afgeven. Dus sta even stil bij die Neometrie! Imagine…
Jammer dat bezoekers van Amsterdam niet even stil staan bij deze streetart, zodat degenen die hier al bekend mee zijn hun weg kunnen vervolgen
WAAR IS CORRIE? Ik mis haar zo? Is ze echt begraven in de duinen? Kom op, Samir, tel us the truth.
Corrie van Hiernaast, gefeliciteerd met je verjaardag!
Alles = kunst.
Ik ben Corrie.
Corrie = kunst.
Corrie.
Vaak worden deze verschijnselen in verband gebracht met buitrnaards leven. Na veelvuldige testen blijkt dat mensen ook in staat zijn deze vormen en symbolen te vervaardigen en wordt tegenwoordig eerder gedacht aan het werk van grappenmakers.