Gertan / Shutterstock.com

Is de Amsterdamse proef om toeristen te verjagen met draaiorgelmuziek mislukt?

Ergens in de geschiedenis zijn mensen het om onverklaarbare redenen leuk gaan vinden'

Al vele tientallen jaren probeert de gemeente Amsterdam toeristen uit het centrum te verjagen met draaiorgelmuziek. Kunnen we na 150 jaar concluderen dat de proef mislukt is?

Marijke Frühstück, hoogleraar historische planologie, vindt van wel: “In theorie is het een goed plan om mensen te verjagen met schelle orgelmuziek in een te hoog tempo. Zeker als je daar ook nog een morsig oud mannetje bij zet die passief-agressief met een centenbak gaat rammelen. In de eerste decennia werkte het dan ook uitstekend, maar ergens in de geschiedenis zijn mensen het om onverklaarbare redenen leuk gaan vinden.”

Frühstück doelt op de grote menigten die zich vandaag de dag verzamelen rondom de zogenaamde draaiorgels: “Toeristen maken er zelfs foto’s en filmpjes van, velen vinden het zelfs bijdragen aan de sfeer van de stad. Zo is er inmiddels helemaal niks meer over van de afschrikwekkende werking van het draaiorgel.”

Koos de Hoog, van de werkgroep ‘Doordraaien’ van de gemeente Amsterdam, is het daar niet mee eens: “Je kunt niet zeggen dat het mislukt is. Natuurlijk zijn er nog altijd veel toeristen in het centrum. Maar je kunt simpelweg niet weten hoeveel toeristen er in Amsterdam waren geweest als we die draaiorgels nooit hadden ingezet.”

Als het aan De Hoog ligt, wordt de proef binnenkort omgezet in beleid. “De werkgroep zal aan de gemeenteraad adviseren om meer draaiorgels te plaatsen. Uiteindelijk moeten we naar een situatie toe waarin op iedere drukke plek in de stad minstens één draaiorgel permanent staat te loeien. Dat gaat de toeristische druk op het centrum enorm verlichten.”


Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

Weer zo,n hoogleraar die een mening moet ventileren .gestoeld op feitelijke onjuisheden en zich totaal niet heeft verdiept in de hedendaagse orgelcultuur. De eerste zin om önverklaarbare redenen” De verklaarbaarheid lijkt mij zelfs voor een niet geletterde heel duidelijk Mensen vinden een draaiorgel mooi. Waar haalt ze het vandaan dat Amsterdam toeristen wil verjagen met draaiorgels. Alleen in Rotterdam heeft men het het plan gehad om hangjongeren te verjagen met draaiorgels, gelukkig mislukt omdat geen orgelexploitant wou meewerken en terecht. Waarom organiseert Amsterdam ieder jaar een draaiorgelmanifestatie in het centrum ,toch echt niet om toeristen te verjagen, nee omdat het een cultuur is wat bij Amsterdam hoort , De heer de Hoog is blijkbaar ook niet op de hoogte hiervan getuige zijn onzinnige uitspraken. Verder staan er een aantal draaiorgels op de lijst van beschermd cultuurgoed , zou men dat doen als draaiorgels alleen worden gebruikt om toeristen te verjagen? Nee het is zelfs een stukje Nederlandse promotie .
Dus Mw Fruhstuck probeert u zich eerst eens te verdiepen in de hedendaagse orgelwereld en ook als u geen draaiorgelliefhebster bent toch objectief te blijven en ongenuanceerde bweringen aan te voeren.
Guus Diekstra

Reageer
gravatar

Ha, Guus Diekstra hengelt naar draaiorgelsubsidie. Trap er niet in, afdeling sociale zaken van de Gemeente Amsterdam!

gravatar

Inderdaad behoort het draaiorgel al generaties lang tot het cultureel erfgoed. Jonge mannen, in hun driestheid, meten hun krachten, in een heroïsch poging zich door de scherpe hagel en donder, de muur van trommelvlies verscheurende jankgeluiden, de onophoudelijke lawine van hysterische, apocalyptische, tot waanzin drijvende terreur heen te klieven. En wie het dan volhoud om tot de demon met het centenbakje door te dringen en er met een glimlach een muntje in te gooien.. Die zal koning van het land worden!

Zodoende hebben we al een tijdje Willy aan het bewind.

gravatar

Toen Godfried Bomans zei dat een levenskunstenaar een toerist in eigen stad is, bedoelde hij niet dat Amsterdammers via de VVV de stad moeten komen bezichtigen. Met een visum. Iets dergelijks heb je met studenten en de ov-kaart.

Reageer
gravatar

Wereldleraar, als lid van de oudere generatie (u weet immers nog wie Godfried Bomans was die vroeg in de zeventiger jaren overleed) siert het u dat u de cultuurfakkel wilt overdragen aan het Speld-publiek. Tijden veranderen echter; geen waarheid die het langer dan 50 jaar redt, draaiorgels moeten tegenwoordig (om milieutechnische redenen) worden geconcentreerd in geluiddichte omgeving. EBI’s bijvoorbeeld om geharde onderwereldfiguren als Willem Holleeder c.,s met harde hand tot bekentenis te dwingen. Al of niet in combinatie met waterboarding en een water-en-brood dieet. Verder zijn centra voor stokdove bejaarden zeer relevante opvangmogelijkheden voor draaiorgels en hun zwengelaars.

gravatar

Er zijn er gewoon niet genoeg, ze moeten gewoon zorgen dat ze zo dicht op elkaar staan dat ze tegelijk hoorbaar zijn. En dan ook zorgen dat ze allebei muciek in een andere toonsoort maken.

Reageer
gravatar

Het probleem is dat er te weinig draaiorgels beschikbaar worden gesteld. Waar een draaiorgel staat is geen plek meer voor de toerist. Zet 1000 draaiorgels in de Kalverstraat en het is er vrijwel uitgestorven.

Kortom, als je de toerist wilt weren moet je niet bezuinigen op draaiorgels!

Reageer
gravatar

Ik las een paar stukjes uit 2015 geloof ik op de Speld. Toen reageerde jij ook al. En toen kreeg je ook likes, soms best veel zelfs, en nu bijna niks meer. Ik ben niet gauw wantrouwig of zo hoor, maar word je betaald door iemand, als soort van omgekeerd draaiorgel? Omdat jij wel effectief reageerders wegjaagt?