Tien jaar Betuwelijn: de hoogtepunten

Optyfen Flipje met je druivenpyjama.

De Betuwelijn bestaat tien jaar! Als er iets is dat de Maasvlakte verbindt aan het Ruhrgebied dan is het wel de 160 kilometer lange spoorlijn tussen Rotterdam en een bepaalde gemeente net voorbij Zevenaar. Je hoort het goed Flipje! Oprotten kleine klojo met je druivenpyjama, de Betuwelijn komt eraan!

1. Trajecten
Liefhebbers van trajecten zijn het er unaniem over eens: de Betuwelijn is een traject.

2. Goederenvervoer
Zonder goederenvervoer zou de Betuwelijn nooit geworden zijn wat het nu is. Het landschap is nauwelijks nog voor te stellen zonder de tientallen voorbijdenderende kleurrijke zeecontainers.

3. Budgetoverschrijdingen
Geen enkel infrastructureel project in Nederland heeft de budgetten zo ver overschreden als de Betuwelijn. Er zijn veel mooie overschrijdingen in Nederland, maar zo allesoverheersend vind je ze alleen in de archiefkasten van de Betuweroute!

4. Harry van Bommel
Weet je nog? Harry van Bommel? Die was tegen. Wat een lul!

5. Boomstamkano
Tijdens de aanleg van het traject is een boomstamkano aangetroffen bij Hardinxveld-Giessendam. Hallooo Hardinxveld-Giessendam! Boomstamkanoooooow!

6. Wisselstroom
Dit glimmende kilometerspoor beschikt niet over één, maar over meerdere spanningen. Spanning! Meer spanning! Spanningen! Wisselen!

7. Tunnels
De goederentreinen die de machtige rails van de Betuweroute mogen berijden gaan onderweg door verschillende tunnels. Dat is aanvankelijk een donkere bedoening, maar aan het einde van tunnels zoals de Botlekspoortunnel maar ook de overkapping bij Barendrecht (ook een soort tunnel) gloort immer weer een goddelijk licht.

8. De Botlekspoortunnel uberhaupt

9. Oberhausen
De Betuwelijn passeert met veel kabaal mooie plekken zoals Kijfhoek en Angeren, maar het mooiste van alles zijn de pittoreske schoorstenen van Oberhausen. Niet alleen in Oberhausen vang je nauwelijks een glimp van de goederentrein op, maar ook langs de Oude Maas, in Gorinchem en bij het Pannerdensch Kanaal word je rucksichtlos voorbijgedreund door de stalen reus.

10. Betuwe
Ja. Maar dan zonder Flipje. Optyfen kleine klojo met je druivenpyjama.


Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

Bij alle negativiteit rond de Betuwe-route wil ik toch ook eens iets positiefs melden. Okay, er zijn wat signalen van fraude, opgevoerde rekeningen, corruptie, dubbele boekhouding, politieke doofheid en machtsmisbruik, maar daar staat tegenover dat er met de frauduleus gedeclareerde bedragen wél succesvol een andere route is geopend: de Panama-route en de offshore-projecten-constructie. De hele Tweede Kamer (minus de SP), de Belastingdienst, de Rekenkamer, het CBS, het CPB, de AFM, Henry Keizer, de Godfather aller integeren in ons land; zij alleen waren voor één keer één, in een ovationeel en staand applaus (met vele open doekjes) voor dit benefietconcert van het architectenbureau van de VVD. Ere wie ere toekomt

Reageer
gravatar

Nou-nou-nou…

Onze 6 km A4 Delft – Vlaardingen kostte 1 miljard hoor!
Da’s ehh… 170 miljoen per km.
Bovenop de eerdere kosten die teniet gedaan werden.
Goed hè!

Allemaal voor een ‘uniek’ stuk weiland.
WOEHAHAHA!!

NIMBY

gravatar

Als groot liefhebber van commercials op De Speld zou ik nooit aardbeienjam kopen uit Flipje-land wanneer het door De Speld in een artikel zou worden gepromoot.

Kleine klojo Flipje moet Optyfen met z’n druivenpyjama.

Corrie.

gravatar

Met de komst van de Betuwelijn heb ik mij vorstelijk laten onteigenen. Met een klein deel van dat geld heb ik verder oostwaarts een krot van een huis teruggekocht, en ook die ruïne heb ik wat later riant van de hand gedaan aan het ministerie van Jorritsma.

Bedankt Annemarie!

Reageer
gravatar

Dat is ietsje te somber. Dat fenomeen komt weliswaar voor, maar inderdaad in de marge en je kunt het gewoon negeren, net zoals al die advertenties overal. Die blinde vlek kan ik van harte aanbevelen.

gravatar

Ja, vooral omdat de Duitsers in hun ijver om de anschluss te bewerkstelligen vergeten zijn om extra sporen tussen Emmerich en Oberhausen aan te leggen. Gevolg is dat de ICE naar Frankfurt regelmatig langzaam achter een rij containers aanboemelt in plaats van met 250 km/u door het Nederrijnse landschap te schieten.