‘Auto’s in brand steken is weer bereikbaar voor iedereen’

Verkiezing Hollande krijgt steun uit banlieues

De overwinning van François Hollande zindert nog steeds na in Frankrijk. De uitwerking van zijn verkiezingsbeloften werpt deze week direct al zijn eerste vruchten af. In de banlieues van grote Franse steden weerklinkt de hoop op het realiseren van de revolutionaire idealen van de socialist.

Océane (18), veteraan van de slag om de Citroën Berlingo 2005 in Marseille: “Nog maar een paar jaar geleden was auto’s in brand steken nog de gewoonste zaak van de wereld. Maar de hoge benzineprijzen van de afgelopen paar jaar gooien steeds vaker roet in het eten. Massale autoverbrandingen hielden het volk bij elkaar, maar zijn nu enkel nog voorbehouden aan salon-vandalisten in Nice en Saint-Tropez. Hollande geeft het terug aan het volk. Dit is de gelijkheid waar dit land zo vurig naar snakt. Ik zou graag willen weten waar zijn auto staat om hem persoonlijk te bedanken.”

Wie zijn oor te luister legt hoort meer enthousiasme in de buitenwijken van Parijs. Bibou (17), handelaar in geestverruimende middelen, prijst Hollande’s beslissing om het stabiliteitspact open te breken. “Dat zal zeker zijn effect hebben op de narcoticaprijzen. Dat is goed want de marges liggen de laatste tijd zo onder druk dat een mens er eigenlijk niet meer fatsoenlijk van kan leven. Vrijheid is essentieel voor elke handelsmarkt. Ik denk dat we dat de laatste jaren teveel hebben laten versloffen.”

Achmed, een twintigjarige liefdes-intermediair uit Toulouse, had zijn mening eigenlijk al vanaf het begin van de verkiezingscampagne klaarliggen: “Het vasthouden aan baanzekerheid is een groot goed in zware economische tijden. De vrouwen die ik in dienst heb, hebben behoefte aan zekerheid, daar ben ik me ook écht van bewust. Al moet je misschien wel kijken of er iets aan het ontslagrecht van dames boven de 35 gedaan kan worden. Een aloude waarde als broederschap geldt immers net zo goed voor de vrouwtjes.”


Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

De ellende is pas echt begonnen toen men biometrische gegevens begon te eisen bij het kopen van kampeer-matrassen en zippo-benzine – vooral die neus-correctie zit me behoorlijk dwars – om hun meetappatatuur te ‘pleasen’ moest ik 3 centimeter extra neus aanmeten – anders accepteerde de machine mijn gezicht kenmerken niet – het bleek dat de gegevens zoals ze voorheen werden opgenomen al vergeven waren aan een jeugdig wielren genie.

Reageer
gravatar

Oeps en wee. Voordak de ban van het land over me heen krijg: dit is maar een potje kolder. Beatricks is een bedreven heerseresse. Hulde! Ze krijgt er vorstelijk voor betaald met 6xxxxxx de Balkellendenorm + 260 poppetjes personeel, 40 miljoen aan securitykosten per annee en nog zowat meer. Veel meer zelfs: nl enorme winstdelING dmv o.a. dikke pottefeuille Shell-aandelen. What more need i say?

Omsmelten is wellicht een betere optie.

Reageer
gravatar

Alle stelten op een berg. Vind het tog een afgeleid ritueel. Dit is gewoon een hedendaagse versie van een vreugdevuur maar dat mag niet dus moet die auto zich opofferen. Asociaal tegenover de verzekering maar winst voor de carverkopers.

Betreffende het Gouden Gedrocht: inderdaad, het lijkt beter om van binnen nar buiten de boel kwijt te fikken. Dat kapsel daar doe je nix aan maar zouden die hoedjes ook vlammenvrij zijn?

Reageer
gravatar

Heb ook nog een enorm zwaar rotsblok in m’n tuin liggen. Dat mag ‘Monsieur Hollande’ geheel voor nop meenemen en van een flat in de Banlieue op de relschoppers droppen.
Aldus bevordert hij het derde revolutionair principe: Egalité

gravatar

Als voormalig revolutionair weet u toch dat tijdens die befaamde troebelen allerlei vervoermiddelen zoals karossen, handkarren en kruiwagens werden opgestapeld teneinde aan de vlammen prijs te geven?

De jeugd grijpt terug op een oude traditie, doch ziet zich genoodzaakt bij ontstentenis eerder genoemde voertuigen te behelpen met wat voorhanden is.
Men kan dit initiatief om oude gebruiken te eren alleen maar toejuichen.

gravatar

Gezellig rond een auto liederen zingen en marshmellows eten is het ultieme gevoel van vrijheid.

Geweldig dat Hollande deze traditie in ere wil houden.

Viva la France*

(*= uit het boek: Ivo Niehe is een geweldige formidabele normale man gebleven die bij alle wereldsterren een beschuitje heeft gegeten – geschreven door Ivo Niehe – eindredacteur: Ivo Niehe – van uitgeverij Ivo Niehe)

Reageer
gravatar

Auto’s in de fik steken = nieuwe auto’s verkopen = economische groei. Logisch zou zelfs Johan zeggen.

Maar met een Franse vertaalslag nar de NL-situatie zou je ernaar neigen die Gouden Koets ook eens flink te laten fikken. De vorige die een zweem van een pogING waagde, onze waxinelichthouderwerper zit nog immer inda TBS-kliniek. Politieke gevangene noemen we dat in het buitenland.

Reageer
gravatar

Yusuf (16), werkzaam in de welvaartsherverdeling maakt zich zorgen over zijn CAO: “Onder Sarkozy waren er voldoende controleurs op straat om te zorgen dat mijn collega’s en ik niet overwerkt raakten. Hollande legt veel te weinig nadruk op conrole en bewaking, waardoor mijn werkdagen (nachtdiensten) veel langer zullen gaan worden.”

Reageer
gravatar

Ik kreeg meteen een warm gevoel toen ik dit artikel las. Het traditionele afbranden van auto’s is niet langer voorbehouden aan de elite, ook de gewone man in de straat kan zich er nu legaal aan wagen. Dit zal het ondergrondse autobrand circuit een grote klap geven.

Wel pleit ik voor vergunningen en 10-rittekaarten, om de boel toch een beetje controleerbaar te houden. We kunnen niet weer zo’n gebbetje hebben dat de één 20 auto’s afbrand en de ander naar een andere stad uit moet wijken om daar nog een ongebrande auto te vinden. Uit frustratie kan men zich dan namelijk wenden tot het in de fik steken van vuilnisbakken, huizen en politiepetten. Dat willen we niet…weer.

Reageer
gravatar

Hier in Haarlem denken we met weemoed terug aan oktober 2010 toen een degelijk opgeleide pyromaan een auto in de fik stak in een ondergrondse parkeergarage.
26 Auto’s in één klap afgefikt en een parkeergarage maanden buiten gebruik!

gravatar

Het stemt mij gelukkig dat jongeren als Bibou en Achmed de handen uit de mouwen steken en bouwen aan een sterker Frankrijk.

Reageer
gravatar

Jonge ondernemers kunnen in mijn ogen niet genoeg gesteund worden. Er zal toch ergens wel steun vanuit de staat te vinden zijn voor dergelijke initiatieven?

gravatar

Une automobile, une voiture, est un véhicule terrestre à roues équipé avec un moteur embarqué dans le véhicule. Ce type de véhicule est conçu pour le transport sur route de personnes, mais sa définition peut s’étendre jusqu’au transport de marchandises ainsi que jusqu’à des véhicules pouvant fonctionner sur tout terrains. L’étymologie du mot explique cette variété de définitions, puisque le terme provient du grec « αὐτός » (« soi-même ») et du latin « mobilis » (« mobile »), référence au caractère auto-propulsé de l’automobile qui la distingue de la voiture.

L’automobile est un moyen de transport personnel parmi les plus répandus actuellement sur la planète. Sa capacité habituelle de transport est généralement de cinq personnes, mais peut varier de une à neuf places. L’usage limite l’emploi du terme automobile aux véhicules de dimensions inférieures à celle des bus et des camions, mais englobe parfois les véhicules utilitaires légers à usage personnel. Bien qu’étant des véhicules « automobiles », les deux-roues motorisés ne sont pas classés parmi les automobiles.

Reageer
gravatar

Trouwens waarom auto’s in de brand steken? Ik vermoed dat dit artikel de halve waarheid verteld. Zoals ik Hollande ken (oud klasgenoot) is hij links vooruitstrevend. Dus ik vermoed dat hij de plebs zal voorzien van op zonne-, wind-, of kernenergie gevulde aggregaten waarmee dusdanige electrische ladingen op de desbetreffende objecten zal kunnen worden geplaatst, zodat deze objecten in vlammen op zullen gaan.

Reageer
gravatar

Waarom? ‘s Lands wijs, ‘s lands eer…