Wiskundeleraren vermijden ‘lastig onderwerp’ integreren

Oppervlakte onder de curve staat ver af van jongerencultuur

Meer dan een derde van de wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs vermijdt lastige onderwerpen in de klas, zoals integreren. Dat blijkt uit een onderwijsonderzoek. De docenten zeggen dat het thema ver afstaat van de jongerencultuur: “Wie is er tegenwoordig nog geïnteresseerd in de oppervlakte onder de curve?”

Hans Gottemaker is één van de docenten die het thema niet langer bespreekt in de les: “Ik merk dat er bij de huidige generatie leerlingen een enorme onwil is om te integreren. Een collega is zelfs wekenlang bedreigd nadat hij leerlingen liet integreren op een proefwerk. Mij niet gezien, ik sta vierkant achter het verwerpen van mijn nulhypothese dat ze evenveel geïnteresseerd zijn in integreren als in geometrie en statistiek.”


Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

Bingo! Ik ben er voor dat al op der kleuterschool wordt begonnen met de beginselen van integraal- en differentiaalrekenen. Zo voorkomen we dat er later weer een K. Wiebes komt die het tot VVD-staatssecretaris van Financiën schopt

gravatar

Ik durf tijdens Arabisch eigenlijk helemaal niks meer te zeggen tegenwoordig. Je wordt zó voor een dhimmi aangezien. En mijn andere passie, Spaans doceren, komt ook in het gedrang, nu er elders op el mundo een muur wordt gebouwd om die taal tegen te houden. Zal ik maar maatschappijleer erbij nemen? Of zelf een vak verzinnen? Of vakken vullen?

Reageer
gravatar

Persoonlijk heb ik ook best kunnen lachen met integreren. Bijvoorbeeld om het antwoord op de vraag wat de kringintegraal van West-Europa is. Die is namelijk 0, omdat alle polen in Oost-Europa zitten. En de polen die wel in West-Europa zitten, zijn verwijderbaar.

Reageer
gravatar

De Polen zelf maken zich een beetje zorgen over hun eigen stabiliteit daar in Oost-Europa, in verband met het integraliteitsdenken in de grootmacht in het oosten.

gravatar

Wiskunde is een taal. Om te kunnen integreren, moet je eerst de taal leren. Maar, als je niet wilt integreren, benader je het probleem gewoon in de vorm van differentialen. Kom je er ook. Dus.

En, als je de wiskunde dan een beetje leert kennen, dan valt op dat er opmerkelijk veel natuurkunde op het bord staat.

Reageer
gravatar

Integreren (van Islamitische kolonisten) in Westerse samenlevingen is ooit door prominente staatshoofden als Erdogan, Gül en Ahmedinedjad nadrukkelijk verboden voor alle kolonisten in Westerse samenlevingen. Dit tast namelijk de macht aan van de Islam in deze goddeloze biotopen. Maar Taqqiya mág, als dat het ultieme doel (de wereldheerschappij van de OPEC) naderbij brengt. En Shell is hun profeet.