Tourwinst voor tweede in klassement

Traditionele eerste plek van de troon gestoten

Met ingang van dit jaar zullen de gele trui en de winst in de Tour de France direct worden toegekend aan de nummer twee in het klassement. Hierdoor zal het niet meer nodig zijn de nummer één uit de koers te nemen, wat veel tijd en geld bespaart.

Tourdirecteur Christian Prudhomme: “De laatste jaren toonden aan dat het eigenlijk niet meer loont om op plaats één te eindigen. Toch moet onze Ronde haar oude glorie terugkrijgen. Dat kan eigenlijk alleen nog door de traditionele verheerlijking van de eerste plaats los te laten en ons te richten op plaats twee.”

Prudhomme verwacht een nieuw tijdperk in de wielersport. “Het wielrennen krijgt een nieuwe dimensie. Als uiteindelijk de nummer twee er vandoor gaat met de hoofdprijs zullen de mannen nieuwe tactieken ontwikkelen. Renners gaan op beslissende momenten inhouden. Zo wordt inhouden eigenlijk het nieuwe demarreren.”

Criticasters vinden het schrappen van de eerste plek geen duurzame oplossing en stellen dat het probleem op deze manier alleen wordt verplaatst. NOS-verslaggever Maarten Ducrot: “Het risico bestaat dat renners prestatieverlagende middelen gaan gebruiken zoals bier en hasjies. Er zal strenge controle moeten plaatsvinden om erop toe te zien dat de renners nog enigszins fit aan de start staan.”

Analisten verwachten dat de bergritten bepalend worden voor het klassementen. “In een bergrit kun je zowel minuten pakken als verliezen,’ aldus oud-renner Michael Boogerd. “De kunst is de precies juiste balans daarin te vinden. Wielrennen wordt zo een soort koorddansen waarbij falen en winnen hand in hand gaan.”

Cadel Evans, laatste winnaar ‘oude stijl’, kijkt uit naar de nieuwe opzet. “Mijn nieuwe grote voorbeeld is Jan Ullrich, die rond de eeuwwisseling vijf maal tweede werd. Ik ga in juli knallen, maar dan net niet.”


Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

Sjuust. Net als bij hockey, of Belgisch voetbal: wie de kompetietsie wint mag meedoen aan de play- offs, om te bepalen wie kampioen wordt.

Reageer
gravatar

Helemaal begijpen doe ik het niet, maar het lijkt dan ook vergezocht.

Echt eerluk is het weer niet, meer een soort noodmiddel. Geef die fietsertjes toch allemaal een bekertje!

Vanwaar al die haast. Ga toch fietsen?

Reageer
gravatar

Paulus, geef de echte Joop een beetje credit pls. Hij mag toch wel de tweede zijn die dit oppert als de eeuwige tweede? Hij moet toch immers zijn naam hoog houden als eeuwige tweede.

gravatar

En iedereen ons maar uitlachen over de huldiging van Feyenoord in de Kuip. Een kwestie van tijd tot de KNVB deze regel overneemt. Wie het laatst lacht, lacht het best. Helemaal niets in Amsterdam!

Reageer
gravatar

De KRO heeft overigens al lang bewezen dat het belonen van de nummer twee in plaats van de winnaar een succesformule is. Al zo’n 15 jaar lang wordt in het radioprogramma ‘Tijd voor Twee’ de op één na beste tweespraak beloond met een bordje. De inzenders doen elke werkdag hun best om de net-niet allerfraaiste tweespraak te bedenken. Heeft presentator Frits Spits de Tourdirectie nog niet beticht van plagiaat?

Reageer
gravatar

Geinspireerd door het personenvevoer heeft men uit de USSR geïmporteerde stalen rossen aan elkaar gelast en omgebouwd tot tour-vélocipèdes zodat deze geheel synchroon over de finishlijn kunnen rollen.
De fiets ook geschikt op de kasseien.

gravatar

Nu we het toch over België hebben.

Jaren geleden hing in de koers Luik-Basternaken-Luik (Liège-Bastogne-Liège voor de Franstaligen) over de weg boven de meet een doek met FINISH, zoals dat te doen gebruikelijk is. Polleke reed echter tot Maastricht door. Desgevraagd antwoordde hij dat het hem wel was opgevallen dat het zo rustig werd, nadat hij een reclamedoek voor vaatwastabletten was gepasseerd.

gravatar

Polleke zunne zwager was traineur bij Fietsclub Alé Vooruit in Zwavelgem. Die had ‘m gezegd dat coureurs in een treintje rijden om uit de wind te blijven. Ge voelt ‘m al komen… Toen hij die dag in het treintje van de laatste groep richting meet reed, was het windstil.

gravatar

Ferry en Jomanda,

Jullie zitten allebei flink naast de eindstreep.

Volgens het wielerreglement moet de eindstreep precies 100 mm breed zijn met in het midden een haarlijn. (Dus geen zijlijn!)

De lengte van de eindstreep is afhankelijk van de wegbreedte minus:
a) de breedte van de jurybus en
b) de opdringende toeschouwers inclusief de dikste van de terugduwende agenten.

gravatar

Lijkt me een geweldige uitdaging: proberen tweede te worden, maar niet eerste of derde. Stel dat je na flink ploeteren als gele truidrager in de laatste tijdrit, toch net iets te snel te hebben gereden, waardoor je weer geen tweede wordt. Dat is balen!

Dit zal de koers goed doen en spannender maken.

Volgend jaar de derde de tourwinst toedienen?
Daarna het podium afschaffen en de eindzege toebedelen aan positie 29.
Dat wordt spannend!

Reageer
gravatar

Misschien kunnen ze er ook eens om dobbelen ofzo, dan heeft iedereen evenveel kans om eerste of tweede te worden.
Scheelt ook weer een hoop gedoe daar in Frankrijk.

gravatar

Liefde op het tweede gezicht heeft vaak een consistenter karakter zeker als men bekend is in de psychiatrie.

Op kop liggen of desgewenst staan is voortaan synoniem voor prestatiegerichte dwangneuroten

Reageer
gravatar

Met deze nieuwe regel waren we nu wereldkampioen voetbal…

Reageer
gravatar

Tweede, eindelijk rechtvaardigheid! Mijn hele leven ben ik al tweede, nu begint men pas de ware schoonheid daarvan in te zien. Wat mij betreft worden er ieder jaar dan ook 2 Tour de Francen gereden, zodat een renner daar ook binnen een jaar twee keer tweede kan worden.

Reageer
gravatar

Er is helemaal niks mis met plaats 7. De heren Jo Maas, Steven Rooks en Erik Breukink gingen u al voor.

gravatar

Wielrennen als tactisch spel, briljant! Hopelijk wordt het nu net zo spannend als de meest tactische sport van dit moment: curling.

Dat eendimensionale “gewoon zo hard mogelijk” fietsen was wel redelijk vorige eeuw, wat mij betreft.

Reageer
gravatar

Nu moet een knecht niet alleen maar water halen en gaten dichtrijden. Nee, hij moet nu ook nog eens proberen om als eerste te gaan eindigen om zijn kopman de tour te laten winnen. Onbestaanbaar,… Knechten aller landen, verenigt U!

Reageer
gravatar

Dus als ik het goed begrijp is de tour van 2010 gewonnen door (toenmalig) Rabobank renner Dennis Mensjov. Immers de nummer 1 Contador werd geschorst. Hierdoor is Andy Sleck de nieuwe nummer 1 en Dennis de nieuwe nummer 2 en dus de overwinnaar!?

Reageer
gravatar

Het mag dan een hele tour zijn om tweede te worden, maar wordt maar eens middelste! Wat als er een even aantal deelnemers is?