Gigantische stervormige tunnel in de Veluwe

"Zodra de tunnel nodig is, voor welk doel dan ook, dan is hij er"

De provincie Gelderland gaat binnenkort een gigantische, stervormige tunnel onder de Veluwe graven. Met het bouwkundige megaproject wil de provincie enkele tienduizenden nieuwe banen creëren en miljoenen aan innovatieinkomsten naar Nederland sluizen. Het plan zou de eerste stervormige tunnel uit de Nederlandse geschiedenis worden, en daarmee bovendien automatisch de grootste, goedkoopste en tevens meest rendabele stervormige tunnel ooit zijn.

“Het project kost ruim 182 miljoen euro, maar deze kosten zullen zichzelf binnen een jaar terugverdienen”, aldus Bert Bokhoven, hoogleraar Economische Geofysica aan de Radboud Universiteit en brein achter het prestigieuze project. “Het inverdieneffect zal enorm zijn, voor de provincie, maar ook voor het rijk. De bouwvakkers die de put gaan graven betalen bij elkaar 116 miljoen euro belasting. Van de overige 66 miljoen euro gaat 52 miljoen euro op aan levensmiddelen, waarover BTW moet worden betaald. In hun vrije tijd pakken ze een filmpje of een voorstelling, waar binnenkort een hoop meer belasting over wordt gerekend. En dan hebben we het nog niet eens over de aanschaf van de ruwe materialen uit de directe omgeving van de gigantische stervormige tunnel, die de gehele regio een financiële injectie zal geven.”

De keuze voor de stervorm blijkt niet toevallig. “Een ouderwetse rechte tunnel is vele malen minder complex”, aldus Bokhoven. “Dit klinkt als een voordeel, maar schijn bedriegt. De rechte tunnel biedt nauwelijks innovatieve mogelijkheden, geeft een zeer beperkte werkgelegenheid en voor iedere mogelijke complicatie zijn inmiddels oplossingen gevonden.” De tot voor kort onmogelijk geachte uitdaging om het waterpeil en ventilatie in een stervormige tunnel onder controle te houden ziet Bokhoven als doorslaggevend argument. “Alleen al voor dat probleem  moeten nieuwe technieken worden ontwikkeld, wat de zieltogende werkgelegenheid voor hoger opgeleiden uit het dal kan helpen.”

Het antwoord op de vraag wat het doel moet zijn van de tunnel blijft Bokhoven schuldig, maar dit hoeft volgens de wetenschapper geen belemmering te zijn voor het project. “De historie heeft meermalen uitgewezen dat de mens de neiging heeft achter de feiten aan te lopen. De Deltawerken kwamen er pas ná de ramp van 1953, om maar eens een voorbeeld te geven. Zodra de tunnel nodig is, voor welk doel dan ook, dan is hij er. Zo kan ons in de toekomst veel ellende bespaard bijven. En we moeten ook op Europees niveau blijven innoveren.”


Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

Momenteel ben ik bezig een cirkelvormige tunnel te ontwerpen.
Grootste voordeel daarvan is dat je dan geen in- of uitgangen hoeft te ontwerpen, dat scheelt dus aanmerkelijk in de kosten en je kan er allerlei leuke dingen mee doen.
Bijvoorbeeld auto’s in tegengestelde richting rondjes laten rijden totdat ze zo snel gaan dat als ze op elkaar botsen allerlei deeltjes vrijkomen.

Reageer
gravatar

Hoe staat ‘t met het licht aan ‘t eind van deze tunnel?
Ik neem aan dat de voornaamste reden om een stervormige tunnel op de veluwe te bouwen betrekking heeft op de hogere sferen aldaar? Dan mag het licht niet weg bezuinigd worden!

Reageer
gravatar

Vraag 1: Het is een stertunnel, maar met hoeveel spaken, een even of oneven getal? Een driespakige tunnel kan worden gesponsored door Mercedes Benz, een vijfspakige door het Pentagon of door Heineken Breweries, een vierspakige door de Ku Klux Clan Inc. of door neo-nazi’s in de voormalige DDR en voor een (tegendraads geboorde) tweespakige moet nog een geschikte sponsor worden gevonden (het CDA?). De laatste variant heeft wel het ideologische voordeel dat er “licht aan het eind van …” zichtbaar is. Ik neem nog contact op met Maxime Verhagen, die houdt erg van niet-complexe constructies op godsdienstige grondslag. Nou, dat is dan feest voor hem: onder het maaivlak in de bible-belt, een eitje: thuiswedstrijd.

Reageer
gravatar

Dit plan gaat alleen maar werken als de tunnel bruinestervormig wordt.

Reageer
gravatar

Op 18 Wat is lichter dan blauw? (Kwam net een ADHD er met borderline langs en die vertelde me het mopje)

Antwoord lichtblauw.

Reageer
gravatar

Wij van de PVV reserveren alvast één gang voor repo artikelen – wat die Amerikanen kunnen, moeten wij hier ook doen. Geen gezeik meer over cavia’s: dure auto’s en luxe motorjachten moeten we hebben.
Hoeft niet eens politie bij: criminelen genoeg. Met boeven vang je boeven, zoals wij altijd zeggen.

En géén snelheidslimiet en drankcontrole in die gangen, ja?!

Reageer
gravatar

Een vorm van inkomsten die nog onderzocht wordt is het plaatsen van camera’s bij het hart van de ster, waar alle wegen samenkomen.
SBS6, dat al enige tijd met het programma “Wegmisbruikers” in de maag zit, is reeds geinteresseerd in de beelden.

Reageer
gravatar

Jammer dat er voor de goedkope blauwe variant is gekozen. Voor enige tientallen miljoenen meer heb je een perfect in het landschap passende stervormige tunnel.

Reageer
gravatar

Hm,

Prof. Dr. B. Bokhoven staat niet bij mij bekend als een kundige ontwerper (laat staan bouwer) van stervormige tunnels.

Ik mag dus hopen, voor de zielen die hun leven wagen in zo’n tunnel, dat meneer Bokhoven de weledelzeergeleerde heer Chriet Titulaer heeft geconsulteerd?!?

Meneer Chriet Titulaer is sterrenkundige, dus als er iemand in dit land iets van stervormige tunnels afweet…Juist!

Reageer
gravatar

Alleen maar stervormig? Saaaaai! Volgens de oude mythe had een zekere Koning Minos van Taurus tot Kreta iets veel leukers bedacht. Daar kunnen we vast een moderne draai aan geven. Even denken… Een enorm labyrinth met ergens in de diepste gewelven een enorme AEG-magnetron. Wee degene die daar verdwaald raakt.

Reageer
gravatar

Hoop dat ze een spiegel plaatsen aan het eind van de tunnel. (heb net naar een filmpje gekeken van een mol met een sterren neus)
http://en.wikipedia.org/wiki/Star-nosed_mole Dus zo gek is dat niet. (hoop dat ze die beesten genetisch kunnen modificeren, zodat ze veel groter worden. (scheelt veel co2 uitstoot bij het graven van tunnels) (2 keer hoop in mijn tekst (niet goed))

Reageer
gravatar

Wat mooi, dan kom ik zo heel gemakkelijk van Apelfoort naar Amersdoorn. Helemaal de bedoeling. Toch vind ik dat dit soort ideeën eigenlijk niet zonder bronvermelding kunnen: niet voor niets doet Amsterdam al jaren zijn best met de Noord-Zuidlijn de meest onzinnige en geldverslindende tunnel van het westelijk halfrond te bouwen (tegen het adviesreferendum van de bevolking in) en wordt daar nu doorleuk voor meer dan 1500 miljoen (Wat zei u? Ja, dat bedrag dus) het budget overschreden. Daarbij vergeleken blijft zo’n stervormige tunnel uiteraard kinderspel.

Reageer
gravatar

Heeft de heer Bockhoven er ook aan gedacht dat er roosters bij die uitgangen moeten komen. Anders loopt dat klote wild de tunnel in als het slecht weer is. Dan heb zowiezo weer brokken.

Heeft de Heer van Bockhoven er ook al aan gedacht wat hij gaat doen aan de ondergrondse riviertjes en beekjes? Die wellen daar tierig onder de grond. Wat heb je aan een tunnel als die al snel onder water staat? Niets toch!

Verder klopt de tekening niet helemaal. Want er is alweer een grote vernauwing te zien. Dat geeft altijd problemen. Het wordt tijd dat de heer van Bockhoven eens echte deskundigen bij roepen. We studeren nl. niet voor niets he!

Reageer
gravatar

Het kan aardig tegenvallen met het uiteindelijke doel van dergelijke bouwsels; vergis je niet!
De Egyptenaren waren ten einde raad toen ze besloten om dan maar hun politici in die pyramides in te metselen.

Reageer
gravatar

Al jaren willen wij een kruisvormige tunnel op de Veluwe, geheel conform het Gereformeerd Vrijgemaakte karakter van dit landelijke gebied.
Het is ons nota bene toegezegd tijdens de CDA campagne voor de Provinciale Verkiezingen.
En waar komt men mee? Een stervormige tunnel, ik vermoed dan ook dat dit een PVV complot is om de Joodse vriendjes te behagen.
Ik zeg: een streep door deze stervorming, het hoort niet in onze cultuur.

Reageer
gravatar

Dit geweldige project is natuurlijk mede mogelijk gemaakt door de subsidies, die ik bij Europa heb weten los te peuteren.
Daar ben ik persoonlijk heel trots op, maar wat vooral heel leuk was, was de blik van Berlusconi die deze opdracht aan zijn neus voorbij zag gaan en de jaloerse blik van Sarkozy, die dit zelf had willen bedenken.

Onbetaalbaar, daarvoor ben ik in de politiek gegaan!

Reageer
gravatar

Ik weet nietof ik dit, als recht in de leer (;P) zijnde gristen uit Ermolo ofzo, nu wel moet steunen of niet. Het gerucht doet nl. de ronde dat de van haar geloof gevallen Kim Holland dit project sponsort vanwege haar voorkeur voor sterretjes. Dat kunnen we niet hebben natuurlijk, was al blij dat dat loeder uit deze contreien vertrokken was!

Reageer
gravatar

Wat een geweldig idee voor iedereen die altijd maar van hot naar her en weer terug moet rijden. Een stervormige tunnel lijkt mij ook handig in de randstad! Dan is niemand meer gebonden aan steeds maar dezelfde (overvolle) weg; je rijdt de ster in en rijdt gewoon door tot je bij een uitgang komt in de buurt van je bestemming. Als je daarbij ook nog eens op tijd vertrekt, ben je meestal nog redelijk op tijd ook, zonder stress en je hebt in een tunnel – behoudens bij het uitrijden – ook geen last van een mogelijk laagstaande zon

Reageer
gravatar

Wat een geweldig goed nieuws ! Wanneer is de tunnel
klaar ? Wat mij betreft morgen al !
Kan ik eindelijk van Vaassen (of was het Veessen ?)
naar Elspeet (of was het Nunspeet ?) rijden zonder
voortdurend alert te moeten zijn op overstekend
wild, zoals herten, zwijnen, toeristen of boswachters.
En dan de unieke mogelijkheid om ter hoogte van
Ermelo of Putten gewoon op zondag te mogen
vloeken, zonder bijbels naar je hoofd te krijgen !

Reageer