India steunt toiletten in Sprinters

Onderlinge betrekkingen onder druk

India heeft met afschuw gereageerd op de uiteindelijke besluitvorming rond toiletten in de nieuwe Nederlandse Sprinters. Minister Schultz van Haegen besloot hier vorige week van af te zien, vanwege de hoge kosten. Nederland lijkt zijn reputatie als toonaangevende natie op het gebied van treincomfort in rap tempo te vergooien, nu ook vanuit Azië de kritiek aanzwelt.

“Schultz says ‘No’”, kopte de Delhi Daily News afgelopen zaterdag. De hele dag zong het nieuws in de Indiase metropool rond. Hoe kan een zichzelf beschaafd noemend land zich verlagen tot een niveau dat zelfs onaanraakbaren niet waardig is? En hoe kan de internationale gemeenschap stil toekijken en dit allemaal laten gebeuren? Afgelopen weekend stond voor India in het teken van de Sprinter.

“Nederland heeft altijd een voortrekkersrol vervuld als het gaat om comfort in de trein”, aldus Shiva Ramdas, wasknijperverkoopster in de hoofdstad. “De reiziger betaalt veel, maar daar staat dan ook wat tegenover. Zacht verende bekleding in de tweede klasse, treinen die in 70% van de gevallen op tijd rijden en natuurlijk de Railtender voor het broodnodige kopje koffie in de ochtendspits. De afwezigheid van toiletten in een dergelijke situatie is een regelrechte smet op het blazoen van een zich beschaafd noemende natie.”

Premier Monmohan Singh heeft verbijsterd gereageerd op het ‘middeleeuwse beleid’ van de Nederlandse minister. Ook het voorstel van Schultz om de verwijzingen naar wc’s op de stations te verbeteren verwijst hij naar het ‘rijk der knulligheden.’ “Je kunt bij iedere willekeurige kiosk of AH-to-go informeren waar zich het dichtstbijzijnde toilet bevindt. Waarom geld verkwisten aan zinloze bewegwijzering?”

Dat deze zaak de betrekkingen tussen Nederland en India geen goed zal doen is te verwachten. Premier Singh heeft in Nederland wonende Indiërs opgeroepen om de Sprinter te mijden en in plaats daarvan te kiezen voor de intercity of de bus.


Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

De oplossing is deze.
de vervoerders moeten van de machinisten eisen dat deze zo gevaarlijk gaan rijden dat de reizigers de hele rit met samengeknepen billen uitzitten.

Reageer
gravatar

Ja maar… in mijn bus zit ook geen toilet, meestal moet ik als ik nodig moet even een stil hoekje opzoeken ergens achterin waar ik dan mijn behoefte kan doen.
Eerlijk is eerlijk, in zo’n overvolle Sprinter is het vinden van zo’n stil hoekje nog wel eens een problematisch gebeuren…

Reageer
gravatar

Toch kun je zeggen wat je wilt: die Indiërs zijn wel bezorgd om ons welzijn. Kom daar bij de Japanners en Ijslanders en de inwoners van de VSvA maar eens om. Die komen niet eens om bij een treinramp.

Reageer
gravatar

@el-jee #45: Ik herinner me wel: “Loeren, Loeren aan de Hor! Koffie om mee te nemen, broodjes om weg te gooien, anti-Haagse hopjes, lectuur avondblad! Loeren, Loeren aan de Hor!” Met Ko van Dijk: “Nee Mien!”

Reageer
gravatar

Pottedrie, el-jee: daar had ik zelf wel op willen komen! Wanneer zien we het eerste omgebouwde karretje in het desbetreffende TV-programma?

Let niet op nadenkertje: zonder voordenkers als wij zouden we nu nog in de treinen van de middeleeuwen zitten. (goed bewaard geheim dat die er waren)

Reageer
gravatar

O vee vervoer, hoe heb ik u lief!
Maar zonder toilet, waar doe ik mijn gerief?
Zie daar, verhoord wordt mijn stem:
daar hangt de hoge-noodrem!

Reageer
gravatar

@Opinieminimutte #35,

Hadden we wel treinen in de Middeleeuwen?

@Van beroep vrijetijdswetenschapper #38,

U wilt de vrouwelijke pitbull voor vrouwenrechten Dresselhuys erg graag op bezoek hebben?

@el-jee #45,

Ja, en mooi exportproduct. Exporteer het maar naar Verweggistan, want ik wil nooit worden geconfronteerd met uw ‘oplossing’…

En wat te doen met ouderen, zwangeren vrouwen en invaliden? Die ontberen de vereiste lenigheid e.d. om IN zo’n omgebouwde koffiekarretje te kruipen!

Ik zou je baantje matras-tester nog niet opgeven. Zo ja, wil je dan mij terstond informeren?

Het is nml. prima te combineren met mijn eigen consultancy- toko “Nadenkertje”… 😉

Reageer
gravatar

@ 40 Iannica , 41 Jeettje :
Kunnen die koffiekarretjes van weleer niet tot verrijdbaar toilet worden omgebouwd? Lijkt me geweldig als er op de toon “KOFfie bier thee broodjes limonade haagse-POST” zo’n karretje met ingebouwd chemisch toilet door de wagons wordt geduwd, met als begeleidende leuze: “SCHIJten pissen kotsen windje-laten diarREE”. ‘k Zie het al helemaal voor me dat er vanuit zo’n vierpersoons zithoekje een zielig handje omhoogwappert “Eh Toiletjuffrouw… Hier graag!” en dat de behoeftige passagier zich vervolgens in dat karretje wurmt om er een paar minuten later weer zichtbaar opgelucht uit te komen. De omringende passagiers doen intussen hun genante best om niets te zien, te horen of te ruiken. Ik zeg: exportproduct!

Reageer
gravatar

Heet zo’n trein zonder plee daarom een sprinter?

Reageer
gravatar

@Iannica: Niet in de trein en op het tijdstip als ik in de trein zit: als je koffie nodig hebt in de ochtendspits in de sprinter.
Of zou het met opzet zijn omdat je toch niet naar een wc kan??

Die Mel: denkt ook aan alles, de schat.

Ondertussen worden in die Indiase treinen wél hele maaltijden geserveerd, kom daar hier eens om!

Reageer
gravatar

@ Jeettje; Jazeker wordt er nog koffie geschonken op de trein! Nou ja, poeier met heet water, maar je kunt hem wel extra sterk krijgen! Of het ook te drínken is, is een tweede, daar waag ik mij niet aan.
De mooie karretjes van weleer zijn echter helaas verleden tijd. Het gebeurt heden ten dage met een student met te zware rugtas.

Help de student rugproblemen te voorkomen: bestel koffie!

Reageer
gravatar

Als je het in een Sprinter niet meer uithoudt en het flink in je broek doet, dan heb je ook een zacht verende zitting. Dus kan Melanie net zo goed weer de houten bankjes uit de derde klas herinvoeren.

Bekijk ter inspiratie nog eens het monumentale station van Haarlem, waar de wachtkamers eerste en tweede klas voor “dames en heren” zijn, en de wachtkamers derde klas voor “mannen en vrouwen”. Dat waren nog eens tijden.

Reageer
gravatar

Het is toch niet zo dat die trein richting ons mooie kikkerlandje rijdt, toch?
Zo’n tsunamitrein vol kansloze immigranten verstopt alleen maar de toiletten op stations, en we zouden trouwens net Nederland terugkrijgen! Is beloofd!

Ik ga Geert waarschuwen.

Reageer
gravatar

Nu behoor ik tot de ongelukkigen die niet met de trein kunnen reizen maar genoegen moeten nemen met de auto. En gelooft u mij: in 99,9% van de auto’s zitten geen toiletten! Pompstations zijn te schaars voor hoge nood en de berm is geen optie gezien het bonnenquota van oom Agent.

Begrijpen die Indiërs, die tegenwoordig allemaal een auto willen, wel wat vooruitgang voor hun stoelgang betekent?

Reageer
gravatar

De volgende keer als ik van Alkmaar naar Rotterdam ga, dan pak ik niet de sprinter maar de bus. (Kak je daarin direct op het wegdek?)

Reageer
gravatar

Geachte redactie,
Ik verblijf nu al 8 maancden in Assam, India en wil het vogende voor die Sprinter voorstellen. Omdat het toch om relatief korte afstanden gaat de snelheid aanpassen aan de lokele treinen in India. 30>40 km p,u, Toilet, net als hier deur openen en kont of piemel naar buiten.

Reageer
gravatar

Tja, hoe doen ze dat eigenlijk in de ruimte waar ze gewichtloos rondzweven? Overal zijn oplossingen voor, ook voor India. Reizigers moeten daar ook boven de trein kunnen meezweven, dat is veel comfortabeler dan je aan een deurstang vast moeten klampen.

Reageer
gravatar

Maar goed dat mw Shiva Ramdas (wasknijperverkoopster te Delhi) niet op de hoogte is van het feit dat er al sinds tijden geen koffie meer wordt geserveerd, anders was het oorlog en stonden de invasietroepen al voor het station in Utrecht.

Aan de andere kant zijn er kansen voor mw. Ramdas: die knijpers kunnen uitkomst bieden, mits op de juiste plaats op de juiste tijd aangebracht.

Reageer
gravatar

Stiltecoupé’s zonder stilte lukt de NS heel goed. Waarom zou je niet op dezelfde manier in alle treinen toiletten kunnen hebben? Zo hier en daar een doorzichtig bordje met net zo doorzichtig het woord ‘Toilet’ erop en je bent van alle gedoe af.

Reageer
gravatar

90 miljoen voor 137 toiletten… Oftwewel bijna 1,45 miljoen gulden per toilet. Daar trapt toch geen hond in!! Moet de toiletpot soms met 1cm. dik bladgoud belegd zijn??
Ik weet ‘t al… Op de rekening komt wel 90 miljoen te staan, maar voor 2 miljoen is ‘t klaar. De overige 88 miljoen verdwijnt in de zakken van frauduleuze corrupte betrokkenen. Een andere verklaring bestaat niet.

Reageer
gravatar

Dit zal de verkoop van incontinentieluiers wederom stimuleren. Na de verpleeghuishausse de treinhockeystickgrafiek. Deze regering geeft de poep en de zeik terug aan de burgers!

Reageer
gravatar

De dag dat Minister Schultz van Haegen ‘nee’ zei tegen WC’s in de trein, is de dag dat het Indiase Spoorwegen ons in een sneltreinvaart voorbij streefde…

Ik roep al vaker dat Nederland afglijdt naar het niveau van een derdewereldland, maar ik besefte niet dat we al ONDER het niveau van een derdewereldland bevinden…

Beschaafd? Hoe beschaafd?!

Reageer
gravatar

Dat moet ik met pijn in mijn hart toegeven. Het was een leuk kleuterklasje geweest om aan deel te nemen. Speelkwartier op het Binnenhof ^.^

Reageer
gravatar

@18: Maar ik ben niet verantwoordelijk voor het vervoer van poep per spoor!
Ook u bedankt voor het compliment. Als ik ooit een Staatsecretaris voor de Poepinfrastructuur nodig heb, zal ik aan u denken.

Reageer
gravatar

Er valt nog een hoop te verbeteren bij het openbaar vervoer.
En een dag zonder hoop is als een dag zonder kak, dus dat komt wel goed allemaal.

Reageer
gravatar

Als minister van Infrastructuur bent u verantwoordelijk voor de riolering. Ergo: voor het vervoer van poep (zie #8).

Het lekkere ding moet zich iets beter inlezen in haar functieomschrijving; maar ach, ze weet daarentegen wel hoe haar ministerspost gespeld wordt.

Reageer
gravatar

@11 heer Hein, ik zie mijn geitje als offerande en niet zozeer als passagier.
Als protest tegen het vervoeren van deze herbivoor heb ik besloten dit dier te slachten op het perron, het geitenkarkas valt namelijk wel onder bagage.

Reageer
gravatar

Dominique, nu je er toch bent, kun je eindelijk eens duidelijkheid geven. Ben jij gebouwd van afgedankte reserve-onderdelen voor Robert ten Brink?

Reageer
gravatar

@9 A: Ik ben minister van Infrastructuur, niet van infrasturctuur. En voorzover ik verantwoordelijk ben voor de riolering ben ik dat niet voor daar niet op aangesloten toiletten.

Reageer
gravatar

Was dat het enige probleem maar; ook met mijn kippen en geiten kom ik de trein tegenwoordig niet meer in.
Wat dat betreft heeft India wel een voorbeeldfunctie.

Reageer
gravatar

Laten we eerlijk zijn: de faces die zomaar op de rails belandde deed de navolgende trein slippen met als gevolg dat de nietsvermoedende hersfstblaadjes hier weer de schuld van kregen.

Reageer
gravatar

Misschien moet mevrouw Melanie Henriëtte Schultz van Haegen-Maas Geesteranus de OV-Chipkaart eerst maar eens verdubbelen zodat haar naam daarop past. Dan kan ze zelf eens ervaren hoe je als reiziger door de NS in de zeik genomen wordt.

Reageer
gravatar

In Jemen zijn al massaprotesten uitgebroken tegen het ontbreken van wc’s in de sprinters. Waar gaat het naar toe in deze wereld.

Reageer
gravatar

Nu maar hopen dat ook Frankrijk de actievoerders snel officieel erkent. Dan is er nog hoop!

Reageer