Uitslagen Tjeenk Willinkconcours leiden tot coalitie

Poëziewedstrijd 'brug naar stabiele coalitievorming'

Gisteravond is in de Rotterdamse stadschouwburg tijdens een gala-avond de uitslag bekend gemaakt van het grote Herman Tjeenk Willink poëzie-concours. In een spetterende finale bleek dat de jury geen keuze heeft kunnen maken uit de 150 inzendingen over de charismatische formateur. Volgens het hoofd van de jury, dichter des vaderlands Ramsey Nasr, was het een lastig proces omdat de inzendingen zo uiteen liepen. “Na nachten van beraad zijn we niet tot overeenstemming gekomen. Er is daarom gekozen voor een hopelijk stabiele coalitie van enkele gedichten, gecentreerd rondom stijlvormen.”

De vier winnende partners zijn het sonnet ‘Formatie’, het ‘Killink’, ‘De man die het wel goed vond zo’ en de haiku ‘Wind’. Ewald Gaaikema, geestelijk vader van het sonnet ‘Formatie’, kijkt terug op ‘een lange maar vruchtbare formatieperiode, waarin iedere woordkunstenaar de wijn der klankkunst moest aanlengen met zijn eigen water.’ Haikuïste Sonuki Yakanubi-van Dreutelsteijn (32) verklaart ‘met zeer frisse tegenzin de samenwerking aan te gaan.’

De politiek-/poëzieliefhebber kan in het komende jaar het volgende verwachten van de deelnemende partijen:

In de categorie sonnet

Formatie (E. Gaaikema)

Ging de telefoon of kreeg je een mailtje?

‘De Koningin wil je zien, morgen om half vier,’

Je neemt je beslissing binnen het kwartier,

Maar je wil het niet echt, of toch wel, het verdeelt je.

Zodra Zij binnenkomt, wordt je toch wat benauwder,

Ik kan dit, fluister je, ik ben een politiek beest,

Bovendien ben je hier al eens eerder geweest,

Maar in de spiegel van ‘t Koninklijke toilet blijk je zestien jaar ouder.

In de tien procent van rijkste landen,

Volgens de lijstjes van de CIA,

En toch lijkt het schip een beetje te stranden.

De bevalling valt niet mee,

Wanneer ontbloot je je tanden,

en besluit je tot een keizersnee


De extra prijs voor een gedicht uit Rotterdam

Killink

Het land kijkt je aan in pure verstillink,

Na al die jaren van algehele verkillink,

Was het stemmen nu pure verspillink?

In je ogen zie ik een gespannen trillink,

De toekomst is in handen van jou, Herman.

De Annie MG Schmidt publieksprijs

De man die het wel goede vond zo

Op het perron van Assen zit een man met drie tassen,

Hij gaat er vandoor, heeft het wel gezien.

Hij zit aan zijn brilletje, zijn vrouw geeft een gilletje,

Wanneer de trein wegrijdt om vijf over tien.

De trein naar Berlijn en dan later naar Wenen

Daar gaan ze rum drinken op een terras

Hij schudt met zijn hoofd en hij wiebelt zijn tenen

En denkt aan zon en sudoku’s en rust en aan gras

Ze kunnen de pot op met hun coalitie,

Met hun eisen en klachten, roddels en venijn

Alle kranten, in de ochtendeditie,

Schrijven: hij is er vandoor, in de nacht, met de trein

In de categorie haiku

Wind

Het rijdt af en aan,

Maar nog geen nieuw kabinet

In het werkpaleis


Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

# 8: Jeetje, gij sneldichter. U bracht mij de tranen in de ogen. Als kind was ik in de Rotterdamse Bijenkorf (of ergens anders op de Coolsingel), getuige van de fa-bu-leu-ze optredens van Willy Alfredo; de eerste na-oorlogse dichter des Vaderlands-op-afroep die na het hypnotische “Roept u maar” uit de losse pols zulk tranentrekkend raak proza kon produceren. Ieder ging na gedane inkopen dan ook voldaan weer huiswaarts met fiets, bus of tram, die waren toen nog betaalbaar voor de simpelen des geestes. U heeft geheel onbaatzuchtig een magnifiek kunstenmaker weer even aan de vergetelheid ontrukt. Heb deugd en dank; mede namens de erven, licentiehouders en curatoren.
En de Stichting Webrag

Reageer
gravatar

@Jeettje (15)
Mede in het licht van andere publicaties op deze site en een recente veroordeling van experimenteel filmer Benno L. uit de regio Den Bosch (die eveneens in zekere beslotenheid zijn artistiek werk probeerde vorm te geven), voel ik mij geroepen mijn ongerustheid kenbaar te maken.

Dat u zich op klein publiek richt valt nog te waarderen, Annie MG en Appie H. zijn tenslotte ook groot geworden door hun bijzondere aandacht voor ‘de kleintjes’. Dat u uw doelgroep (v) echter opzoekt in sauna’s, naturistenclubs en onder privé-omstandigheden roept twijfels op.

Dat volwassenen ‘nog niet klaar zijn’ voor uw kunstzinnige uitingen is in mijn bescheiden optiek een zwak excuus.

Reageer
gravatar

@Moosje: Van joggert kan ik ook geen kaas maken, maar beide behoren tot min favoriete etenswaren, dus als u een methode weet om van ‘t één ‘t ander te maken, hoor ik die graag.

Reageer
gravatar

@Jeettje
Ik bewonder uw streven naar het uitdragen van neutraliteit in dan wel of en bij uw gepoëziëer. Daar u echter aangeeft zowel publiekelijk als in uw nakende niksie uw woordkunst te bedrijven ben ik benieuwd hoe u aan deze neutraliteit vorm geeft. Linksdragend, rechtsdragend of de middenpositie, geen van dezen dragen mijns inziens in het huidige politieke klimaat bij aan het bewaren van neutraliteit.

Reageer
gravatar

@15: Links- of rechtsdraaiend is tricky inderdaad, zolang nog niet duidelijk is wie er op OCW komt.

Sauna’s en naturistenclubs bezoek ik doorgaans gewoon niet, en ik heb ‘t geld niet om een transformatie tot bewoneraarster te bekostigen. Ik zal me moeten beperken tot uw geschreven werk, maar ik ben ervan overtuigd dat dat de kracht van uw poëzie niet volkomen recht doet.

Reageer
gravatar

@12: met enige regelmaat in besloten kring: sauna’s, naturistenclubs en zo en privé bij bewonderaarsters. Het grote publiek is er nog niet klaar voor, heb ik gemerkt.

@13: in dezen neem ik een neutrale positie in om geen slachtoffer te worden van censuur en verlies van subsidie.

Reageer
gravatar

@12 dgE

Voordragend is vrij algemeen. Achterdragend heb ik nog nooit van gehoord en lijkt me ook vrij ongemakkelijk. De vraag zou derhalve moeten zijn: “Is U links- of rechtsdragend?”

Reageer
gravatar

En we zitten hier gezellig en we zitten hier OK,
gezellig met z’n vijven en niet meer met z’n twee.

En ook de bitterballen gaan per portie erdoorheen,
en wie dat gaat betalen dat weet er nog geeneen.

En ook het informeren dat geeft ons veel plezier,
want we zitten hier gezellig met ballen en veel bier.

En welk kabinet we krijgen, daar zijn we niet mee klaar,
want dat is nog steeds een kwestie van “ja, roept u maar”.

Maar we zitten hier gezellig en we zitten hier OK,
en straks gaan we langs Trix voor een lekker kopje thee.

En Herman neemt een zoetje, de rest die drinkt hem puur,
en met zijn allen maar één koekje want paleisbanket is duur.

En straks staan we met zijn allen gezellig op het bordes;
onze club van 5 met die éne dat maakt zes.

En nog 20 anderen, een beetje dringen maar toch heel knus,
en zo komen we ook te weten hoe men voelt zich in de bus.

Niet dat ons dat wat kan schelen want wij hebben dienstvervoer,
achterin met bal en borrel en de benen van de vloer.

En wij drinken op de kiezer; dat hij mag leven lang,
en we plakken ‘m na gedane zaken gewoon weer achter ‘t behang.

En al gaat de hele boel al naar de ratsmodee,
wij zitten hier gezellig en wij zitten hier OK!

Reageer
gravatar

De Grote Prijs van Nederland staat dit jaar ook in het teken van Herman en het Stedelijk begint in september met een overzichtstentoontstelling van door Tjeenk Willink geinspireerde werken

Reageer
gravatar

Ik vind het knap dat de inzending uit Rotterdam niet in de eeuwige valkuil van de voor de hand liggende rijming met slavink is getrapt.

Reageer
gravatar

Tegen de tijd dat je in Assen kunt instappen in de trein naar Berlijn, valt er voor de politiek niet veel meer te verbeteren in dit land. Ik hoop dat De Man Die Het Wel Goed Vond Zo gedicht-president is geworden.

Reageer